Är det någon som tror att man kan laga (linda om) en sådan här motor? Hur skulle man då kunna tänka, börja, gå tillväga? Motorns specifikationen är (ungefär) 48 V, 1000 W, 3000 rpm, DC/permanentmagnet. Det är en "kina-motor" så det är såklart inte tänkt att den skall kunna lindas om på ett enkelt sätt. Om det är genomförbart skulle jag också kunna tänka mig att ändra specifikationerna något för att öka varvtalet.
Re: Linda om elmotor
Postat: 8 oktober 2013, 11:03:49
av Tekko
Självklart kan den lindas om, frågan är ju bara hur vida det är värt att lämna in den jämfört med att köpa en ny som passar din applikation bättre.
Vill du prova själv så är det ju bara att du kollar hur härvorna ligger, vilken trådarea som använts och replikera så gott du kan för hand. Isolationsmaterialet som används är vanligen något som kallas polyspran, alternativt någon plast, men det kan även funka med tjockare papper av den typ som används i trafos. För att försluta varje "slot" så kan du tälja till lock av ett hårt träslag.
Det knepiga blir att fästa tråden vid kommutatorn då den i orginal är krimpad, du kommer nog att få slipa upp ett spår att lägga tråden i och sen löda/hårdlöda.
Högre varv kan du få om du lindar något färre varv med något tjockare tråd.
Re: Linda om elmotor
Postat: 8 oktober 2013, 15:23:04
av anders_w
Ja, lämna in till någon för reparation är det knappas värt. Troligtvis dyrare än att köpa ny.
Vilken isolation är det du talar om och vilken funktion fyller den? Är det för att tråden inte ska skava mot metalldelarna i rotorn?
Vad fyller förslutningen av varje slot för funktion? Är det bara för att hålla lindningen på plats eller är rotorns hållfasthet beroende av den? Den gamla verkar limmad, några tips på hur man kan få bort den?
Behöver man ta isär rotorn (axel, lager, ...) för att kunna linda om eller går det ändå?
(som du märker har jag aldrig hållit på med motorer förut, men nån gång ska väl bli den första?)
Re: Linda om elmotor
Postat: 8 oktober 2013, 18:17:49
av Tekko
Primärt som mekaniskt skydd för tråden och sekundärt som elektrisk isolering.
Det enda du behöver göra är att försöka få bort befintlig tråd utan att skada rotorn, hitta något lämpligt att använda som isolering i slottarna och börja linda.
Förslutningen på varje slot är för att hålla kvar tråden på sin plats vid höga varv, annars skulle ju all tråd flyga ut i gapet mellan stator och rotor.
Re: Linda om elmotor
Postat: 8 oktober 2013, 20:33:53
av hummel
Sedan kanske avsluta med dynamisk balansering av ankaret.
Re: Linda om elmotor
Postat: 8 oktober 2013, 20:48:01
av el34
Är det en motor till någon eldriven scooter eller dyl? Ser på ändkåpan att motorn ser ut att vara av samma sort som jag har på min elscooter.
Samma som finns på rull, men vill man ha annorlunda egenskaper på den så kan det ju vara kul att försöka linda om den
Re: Linda om elmotor
Postat: 9 oktober 2013, 08:50:10
av anders_w
Det är en el-scooter-motor av den typen som finns på rull.se. Men nu sitter den på en el-gokart till barnen. Så här såg det ut just innan motorn brann upp.
gokart.jpg
Tack för länken. Nu vet jag ju exakt vad en ny kostar. 1395 kr (plus frakt).
Re: Linda om elmotor
Postat: 9 oktober 2013, 14:52:47
av G-man
Du har ingen video sparad sedan den fungerade? Ser ju kul ut den där!
Re: Linda om elmotor
Postat: 9 oktober 2013, 21:33:33
av SeniorLemuren
Tekko skrev: Isolationsmaterialet som används är vanligen något som kallas polyspran, alternativt någon plast, men det kan även funka med tjockare papper av den typ som används i trafos. För att försluta varje "slot" så kan du tälja till lock av ett hårt träslag.
Det knepiga blir att fästa tråden vid kommutatorn då den i orginal är krimpad, du kommer nog att få slipa upp ett spår att lägga tråden i och sen löda/hårdlöda.
Du menar polyspan inte polyspran antar jag och, nej det använder man vanligen inte till spårisolering. Förr var det vanligast med presspan men numera har man övergått till mylar. Polyspan är för sladdrigt.
Presspan eller armerad mylar 0,25 mm är lagom som spårisolation och 0,10 mm mylar som omslutning. Låt spårisolationen sticka ut några mm utanför rotorpaketets gavlar för att vara säker på att inte tråden lägger sig mot plåten. Se bilder.
Mylaret låter du sticka upp ca 20 mm ur spåret för att ha som "glidbana" ner i spåret för att tråden inte skall skava mot plåten i spåröppningen när du lägger ner den i spåret. När härvan är ilagd så klipper du mylaret så nära plåten som möjligt och viker ner den i spåret så att det omsluter härvan. Sedan sätter du i en spårsticka för att hålla härvan på plats.
För att lätt kunna vika mylaret ner i spåret kan tillverka en enkel petsticka av en längre bit av spårstickan.Runda stickan lite änden så att du kan stoppa in den mellan mylaret och plåten för att sedan vrida ner mylaret..
Att få fast trådarna i kommutatorn är inget större problem. Använd dremeln med en liten slipskiva i och slipa upp ett spår i varje lamell där den gamla ledaren var fastklämd.
Löd sedan fast de nya ledarna med en lödkolv av större format minst 100 W helst mer, det är mycket koppar att värma upp. Försök för guds skull inte hårdlöda med gas för då bränner du sönder isolationen mellan lamellerna.
Slutligen skall alltihop dränkas i en speciell lack. Allt du behöver kan du köpa på närmaste elektrolindareverkstad.
Bifogar några bilder hur det såg ut när jag lindade om min 32 kW motor till min skruvkompressor. Ett jobb som ASEA service ville ha 25 tusen spänn för. Kostade mig eget (roligt) arbetet plus ca. 3000 kr i material.
För att få lindningen att bli symetrisk så håller man upp första härvans ena halva ända till sist så att man kan lägga in sista härvan under den första. Försök inte med det när du lindar rotorn, det går inte eftersom härvan måste hållas så kort som möjligt.
Det vita på bilden är en liten plastpet som jag använder för att peta ner tråden i spåret och det blå i spårens överdel är de spårstickor av plast som håller härvor och mylaret på plats.
Lindning1.jpg
Ja, sedan återstår isolering mellan faserna och hopkoppling.
Lindning2.jpg
Och bandning.
Härvorna spolade jag på en trämall i svarven. Materialet köpte jag på Elektriska Lindareverkstaden i Kristinehamn. Dom var vänliga nog att även härdlacka och ugnstorka den färdiga lindningen åt mig för en billig penning.
Lindning3.jpg
Re: Linda om elmotor
Postat: 10 oktober 2013, 00:02:05
av Tekko
Jag ser att du har lindat om motorar förr, eller det kanske tillockmed är något du jobbat/jobbar med ?
Re: Linda om elmotor
Postat: 10 oktober 2013, 09:17:21
av SeniorLemuren
Det var min fösta yrkesutbildning för 50 år sedan. Utbildade mig sedan till ingenjör och efter det har jag endast lindat om olika objekt bara för eget bruk eller lite svart vid sidan om åt någon kompis. Men bra kunskap håller länge
Bilderna i inlägget är från en omlindning som gjordes i början på 2000-talet. När det gäller rotorer av den typ som visas i tråden så lindade jag åtskilliga sådana som extraknäck för sådär 40 år sedan, dessa kom från brända motorer till varvtalsstyrda sandspridare, som en kompis till mig tillverkade.
Re: Linda om elmotor
Postat: 10 oktober 2013, 09:36:03
av NULL
Toppen att du visar hur det går till!
... det blå i spårens överdel är de spårstickor av plast som håller härvor och mylaret på plats.
Hmm, där förstår jag inte riktigt, har du en närbild kanske?
Re: Linda om elmotor
Postat: 10 oktober 2013, 10:07:40
av SeniorLemuren
Det är ingenting annat än en rektangulär sticka som hindrar lindningen att lämna spåret. Tidigare användes trästickor med tvärsnitt ungefär som ett D.
Re: Linda om elmotor
Postat: 10 oktober 2013, 14:24:53
av Tekko
Jag satt å glodde på denna användares videos igår, lite annorlunda sätt att linda en motor på.