Mäta Nema 23 motor som ev. har brännt
Mäta Nema 23 motor som ev. har brännt
Försöker få igång DM860A drivare med wtotoy breakoutkort men har misslyckats.
Det kom en smäll och rök vid första försöket, vet dock inte varifrån.
Kan jag mäta upp motorn på något sätt ? Jag har mätt A+ mot A- och B+ mot B- när den inte är inkopplad och får 0.08 ohm på displayen på båda.
Motorn går precis rubba när man kopplat ihop kontakterna med fingrarna. Är dom loss går det ganska lätt.
Har provat 3 drivare och 3 breakoutkort. Jag får 4.3v på DIR resp 0.9v när jag går höger/vänster i Mach3.
Det kom en smäll och rök vid första försöket, vet dock inte varifrån.
Kan jag mäta upp motorn på något sätt ? Jag har mätt A+ mot A- och B+ mot B- när den inte är inkopplad och får 0.08 ohm på displayen på båda.
Motorn går precis rubba när man kopplat ihop kontakterna med fingrarna. Är dom loss går det ganska lätt.
Har provat 3 drivare och 3 breakoutkort. Jag får 4.3v på DIR resp 0.9v när jag går höger/vänster i Mach3.
Re: Mäta Nema 23 motor som ev. har brännt
Prova att kortsluta en lindning i taget, går den lika trögt oavsett vilken du kortsluter? Testa med ett 1.5V batteri på en lindning i taget, lika stark på båda lindningarna? I så fall är nog motorn ok.
Mvh Jonas
Mvh Jonas
Du menar att koppla 1.5V på X++ och X-- på motorn t.ex. ?
Du kanske ska mäta mellan lindingarna med en multimeter också... Alltså, mellan en X och en Y-anslutning. Det ska vara totalt avbrott där, lindningarna ska vara helt isolerade från varandra. Annars lär det finnas möjlighet för rök.
Körde på ett 1.5v batteri mellan A-- och A++... motorn gick inte trögare vad jag kunde känna. Dock blir det stor skillnad om jag tvinnar ihop kablarna som det ska vara så att säga.
Motorn kanske är hel trots allt ?
Isåfall har jag brännt 3 drivare... hmm
Motorn kanske är hel trots allt ?
Isåfall har jag brännt 3 drivare... hmm
Btw.. noterade detta:
https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q= ... 9372,d.bGE
(jag har ju en DM860A drivare). Enligt bilden ska man fulkoppla motstånd om man har mer än 24v ? Eller är jag ute och cyklar ?
https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q= ... 9372,d.bGE
(jag har ju en DM860A drivare). Enligt bilden ska man fulkoppla motstånd om man har mer än 24v ? Eller är jag ute och cyklar ?
Det de menar (om jag tror rätt på var du är frågande
) är att man kopplar en resistor i serie med styrsignalerna om de är högre än 5V. I "vår" värld är ju styrsignalen alltsomoftast just 5V (LPT eller Smoothstepper etc).

...dock funkar det inte med min motor... har jag kopplat fel ?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- SeniorLemuren
Vad hade du dipswitchat fel och hur? Hade du tänkt att man skulle se på bilden om du kopplat fel?
Första blicken på den lilla bilden är om man egentligen går efter beskrivningarna på breakout-kortet är att de sladdar som går från breakout-kortet till motordrivaren så ska dessa två sladdar kopplas till den andra kopplingsplinten, längst till höger, men det är ju en fråga om inställning i drivprogrammet, ex MACH3. Som du kopplat dem nu så används A-axeln, alltså den fjärde axeln, men det vet du och har ställt detta rätt i MACH3?
I MACH3, har du ställt in alla ingångar och utgångar rätt? Vilken port på BOB(breakout-board) som går till vilken drivare etc?
Se inkoppling enligt schemat i PDF'en :
I MACH3, har du ställt in alla ingångar och utgångar rätt? Vilken port på BOB(breakout-board) som går till vilken drivare etc?
Se inkoppling enligt schemat i PDF'en :
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jag har kopplat 8an och 9an på BoB till drivaren, satt dessa i Mach3.
Jag får 4.5v resp 0.95v på DIR när jag mäter (vänster/höger t.ex.)
Jag har spänning på PUL, men kan väl inte mäta med voltmätare där för att se signalen ?
Håller med, bilden var för dålig. Har bara 5v och GND samt DIR, PUL på BoB kortet - inget annat.
Motorn blir varm och håller momentet. Drivaren lyser grönt.
Jag får 4.5v resp 0.95v på DIR när jag mäter (vänster/höger t.ex.)
Jag har spänning på PUL, men kan väl inte mäta med voltmätare där för att se signalen ?
Håller med, bilden var för dålig. Har bara 5v och GND samt DIR, PUL på BoB kortet - inget annat.
Motorn blir varm och håller momentet. Drivaren lyser grönt.
Ställt in Active low på motorerna och reset/nödstopp till Active low?