Funderingar inför inköp av värmekamera

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
kricka
EF Sponsor
Inlägg: 639
Blev medlem: 7 oktober 2003, 00:19:55
Ort: Vikbolandet
Kontakt:

Funderingar inför inköp av värmekamera

Inlägg av kricka »

Jag går i funderar tagen att köpa mig en värmekamera.
Största användningsområdet är att vid arbete på föräldrarnas hus och min egen
sommarstuga kolla var värmeläckagen finns. Så nu när vi ska byta golv och bygga
om en del. Då har man möjlighet att korrigera en del läckage.

Det finns dock väldigt mycket olika värmekameror, och olika priser.
Vad bör jag kolla på när jag köper en värmekamera och vilket prisområdet ska man lägga sig på.

Några exempel.

Art 10-264-31 Fluke VT02 5735kr

Art 10-646-42 Flir E4 8560kr
larky
Inlägg: 1100
Blev medlem: 7 mars 2007, 07:54:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Funderingar inför inköp av värmekamera

Inlägg av larky »

Byggahus har en bra diskussion om kameror

http://www.byggahus.se/forum/teknik/160 ... -bruk.html
Anders Olsson
Inlägg: 1109
Blev medlem: 3 september 2010, 15:17:20
Ort: Lysekil

Re: Funderingar inför inköp av värmekamera

Inlägg av Anders Olsson »

Jag har lekt en hel del med en Flir i7 de senaste åren och följande kan sägas:

Vad gäller isolering i hus så kommer man faktisk ganska långt med en enkel IR-termometer med lasersikte.
Känseln funkar också bra, särskilt om det är kallt och blåsigt.
De stora bovarna i ett hus är oftast trasiga tätningslister och liknande, där det helt enkelt blåser rakt in.

En värmekamera ger såklart en bild av läget mycket snabbare än en IR-termometer men har också en hel del begränsningar.
- Blanka föremål, metallytor och liknande reflekterar ofta värmestrålning och visar därmed helt tokig temperatur.
- Det är svårt att avgöra om det är en köldbrygga eller en läcka utan att känna med handen om det drar.
- Läckor vid golvet är enkla att hitta med värmekamera (om det är kallt ute) medan läckor i taket är svårare då varmluften går ut där och läckorna de därmed inte syns.
- Det är överhuvudtaget relativt svårt att bedöma hur stor inverkan ett område som ser kallt ut på kameran har på husets temperatur.

Om man har problem med drag i hus så kommer man ofta ganska långt med att helt enkelt känna längs lister med handen en blåsig dag.
Ofta är det så enkelt att ett rum som subjektivt upplevs som kallt i förhållande till andra också är det rum där problemen är störst.
Generellt är dörrar och annat som går att öppna de stora bovarna.

Sedan blir det lätt att man springer och trycker i fogskum överallt där man hittar läckor och har man ventilation med självdrag så får man då lätt väldigt dålig inomhusluft på sommaren.

Värmekameran är något som jag kanske trodde jag skulle ha större nytta av än jag haft hittills. Jag använder den på jobbet då och då och ibland spar den massor av tid.
Men ofta ligger den månader i sin låda. Felsökning av vattenkylningssystem är sådant den varit bra till, då man snabbt får en uppfattning om var kylningen fungerar och var det är stopp.
Mätning av temperatur på saker som vi värmer upp faller ofta på att sakerna är gjorda av blanka metaller och därmed reflekterar IR-strålning.

Andra saker som värmekameran kan användas till är till exempel att hitta golvvärmeslingor eller kolla elcentraler.
Men det är relativt sällan det är aktuellt för min del.
limpan4all
Inlägg: 8214
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Funderingar inför inköp av värmekamera

Inlägg av limpan4all »

Min åsikt är att båda dessa har för låg upplösning för att vara användbara egentligen, till elektronik odugliga.
Jag har en med 120*120 pixlar (Flir BCAM SD) och det är definitivt i minsta laget.
Dock har dessa möjlighet att överlagra fotografiska bilder vilket gör att upplösningsbehovet minskar något.

Om du endast har behovet som du anger, hyr då en bra kamera istället, 3 tillfällen a typ 2000:- ger dig allt du behöver veta.
Som kul att ha pryl så är 80*80 pixlar för lite...
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5763
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Funderingar inför inköp av värmekamera

Inlägg av hcb »

Den där typen av IR-kameror är för helt andra (kortare) våglängder än värmekamerar.
Användarvisningsbild
Dave
Inlägg: 33
Blev medlem: 10 april 2006, 23:00:32
Ort: Falun

Re: Funderingar inför inköp av värmekamera

Inlägg av Dave »

Ledsen om det är en bumb av tråden, men kan kanske vara intressant för någon.

Flir E4 har en 320x240 sensor och är begränsad via mjukvaran till lägre upplösning. Det finns ett hack för att få samma funktionalitet som Flir E8.

Läs mer här: http://www.eevblog.com/forum/testgear/f ... #msg321956.

Eller via Hackaday: http://hackaday.com/2013/11/04/manufact ... end-model/.
kricka
EF Sponsor
Inlägg: 639
Blev medlem: 7 oktober 2003, 00:19:55
Ort: Vikbolandet
Kontakt:

Re: Funderingar inför inköp av värmekamera

Inlägg av kricka »

Har man nyttig info så ska det bumpas trådar.

Det där var ju riktigt trevlig info du kom med Dave.

Jag beställde faktiskt en E4 för flera veckor sedan efter jag sett mikeselectricstuff presentation.
Elfa skulle levererat 15 okt, dom hade bekräftad leverans då. Men det kom inget.
Därefter flyttade dom fram leveransdagen en dag i taget i två veckor. Sen ändrades det till leverans inom 4-8dagar.
Därefter 4-6dagar. Och nu står det bara 6 nov.
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Re: Funderingar inför inköp av värmekamera

Inlägg av cyr »

Så hackaday har till slut hittat Mike's lilla projekt :)

Har också beställt en E4...
limpan4all
Inlägg: 8214
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Funderingar inför inköp av värmekamera

Inlägg av limpan4all »

Lyckas det så kommer jag också att beställa en. 120*180 som jag har nu utan "bild i bild" är för dåligt.
För E4 efter "uppgradering" klarar väl också "bild i bild"?
larky
Inlägg: 1100
Blev medlem: 7 mars 2007, 07:54:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Funderingar inför inköp av värmekamera

Inlägg av larky »

Oj, en 320x240 till ett riktigt bra pris... måste bara kämpa emot lite för att inte impulshandla...
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3755
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Re: Funderingar inför inköp av värmekamera

Inlägg av LaRdA »

Hur stor är risken att Flir reagerar snabbt och drar tillbaka kameror från leverantörer och ändrar mjukvaran för att förhindra denna modd, alternativt att dom nya som levereras från Flir inte går att uppgradera?
Användarvisningsbild
kankki
Inlägg: 3369
Blev medlem: 2 januari 2010, 15:05:12
Ort: Nykarleby, Finland

Re: Funderingar inför inköp av värmekamera

Inlägg av kankki »

Rigol gjorde ju inget åt sina oskilloskop..

Och de flesta som köper denna kamera vågar nog inte börja mixtra heller!
Anders Olsson
Inlägg: 1109
Blev medlem: 3 september 2010, 15:17:20
Ort: Lysekil

Re: Funderingar inför inköp av värmekamera

Inlägg av Anders Olsson »

Jag var på en mässa idag och snackade lite med FLIR.
Kunde förstås inte hålla mig från att påpeka att deras nya E-serie blivit hackad. :D
Dom är redan väl medvetna om det och tydligen jobbar deras tekniker för högtryck för att täppa till luckan.
Så ska ni ha en E4 som går att "uppgradera" så lär den köpas in och moddas omgående 8)

E8:an var för övrigt trevlig med den optiska bilden som överlagras i IR-bilden så att man kan se kanter tydligare och till exempel läsa text som normalt är osynlig i IR.
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6121
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Funderingar inför inköp av värmekamera

Inlägg av Biker »

Tvåkanalig långvågig ir/synlig ljus är ju bäst då läggs den termiska kamerans info på en i det synliga området kamera in i samma.

Den varianten sitter t.ex i räddnings och polishelikoptrar och då med ljusförstärkar teknik på den med synligt.

Då får man oftast en bild med det ögat ser samt en värmeavbild i samma display
Skriv svar