Akterpropeller (akter bog) av utombordare med elmotorer?
Postat: 29 augusti 2013, 14:06:31
av lassobosso
Hej,
Vill mest kolla av om det här är en idiotidé eller om det är genomförbart. Jag har en stor och tung, ca 12 ton, stålbåt med rak axel och roder och det är inte alltid jättesmidigt att lägga till med.
Jag har fått tag på billiga underdelar till 3.5 hk utombordsmotorer med propeller och allt. Från underdelen går det en drivaxel vertikalt.
Min fundering är att sätta två sådana med propellrarn pekandes åt barbord respektive styrbord i aktern på båten och sedan driva dessa med varsin elmotor.
Jag kan inte speciellt mycket om el eller elmotorer men har såpass koll att jag förstår att dessa drar mycket ström, så planen är att ha ett separat batteri, nära aktern, till motorerna. Jag är inte heller intresserad av styrningen till motorerna(det är ett senare problem) för tillfället utan vill mest veta om ni tror att det här är praktiskt genomförbart. En bog/akterpropeller går ju endast i väldigt korta intervaller och det är av eller på som gäller.
Tanken är också att när den ena propellern kör framåt så skall den andra backa.
Jag har hittat motorer på ebay som jag tror skulle kunna passa i styrka.
Efter att ha letat lite så tror jag ett dessa motorer varar ca 2000 rpm och tänker att det borde gå att köra direkt på axeln?
Så vad tror ni? Finns det en sportkeps att det går att lösa eller är jag helt ute och cyklar?
Re: Akterpropeller (akter bog) av utombordare med elmotorer?
Postat: 29 augusti 2013, 14:52:01
av Meduza
Jovisst borde det i sig fungera, bara du får till bra montage av det hela rent mekaniskt...
Dom där utombordar-riggarna kommer förvisso ge en del motstånd när du åker framåt, men bryr du dig inte om det så ser jag inget direkt problem med det hela.
Re: Akterpropeller (akter bog) av utombordare med elmotorer?
Postat: 29 augusti 2013, 14:59:19
av danei
Det beror ju vädigt mycket på skrovformen.
Re: Akterpropeller (akter bog) av utombordare med elmotorer?
Postat: 29 augusti 2013, 15:12:45
av lassobosso
Hej igen och tack för svaren!
Ja jag har tänkt på det med motståndet och har funderat över något sätt att fälla upp grejerna när jag inte använder dom. Allt det där får jag lura på om jag väl sätter igång. Jag har en enorm badbrygga baktill som det kanske går att fästa i eller så.
En annan fundering som jag har är om dreven i en sådan utombordsunderdel klarar den, vad jag förmodar, snabba accelerationen. Bör man här se till att "mjukstarta" på något vis?
Någon som har någon åsikt om motorerna jag länkade till, eller förslag på något lämpligare i samma eller lägre prisklass?
Mvh,
Lars
Re: Akterpropeller (akter bog) av utombordare med elmotorer?
Postat: 29 augusti 2013, 15:20:05
av danielr112
Ev acceleration är de minsta problemet. Tänk dig när du skjuter i växlen på en sådan motor vilken kraft det blir! Det som i första hand ev går sönder är brytpinnen eller kopplingen mellan axlen och din motor skulle jag tro.
Re: Akterpropeller (akter bog) av utombordare med elmotorer?
Postat: 29 augusti 2013, 15:32:24
av Meduza
Med tanke på hur mycket stryk våra 3,5hp motorer vi har i scoutkåren har tagit genom åren med scouter som glömmer bort det där med att man ska sänka till grundgas när man lägger i växeln utan glatt växlar på typ 70% gas och hurpass bra dom har hållit så tror jag inte att det är ett problem du behöver fundera på, i värsta fall går det ju att mjukstarta motorn lite elektroniskt.
Re: Akterpropeller (akter bog) av utombordare med elmotorer?
Eller liknande. Det kanske finns med ännu mer dämpning i för att minska stressen på materialet i axlarna?
Mvh,
Lars
Re: Akterpropeller (akter bog) av utombordare med elmotorer?
Postat: 29 augusti 2013, 15:45:13
av danielr112
Med tanke på att det är en elmotor så är rycket enormt mycke mindre än vad en manuell växel som satt org gav....
Re: Akterpropeller (akter bog) av utombordare med elmotorer?
Postat: 29 augusti 2013, 15:46:12
av Gimbal
lassobosso skrev:Ja jag har tänkt på det med motståndet och har funderat över något sätt att fälla upp grejerna när jag inte använder dom.
Ja det hänger ju på hur båten ser ut i aktern. Jag har sett hemmabyggen (såg ut att vara elutombordare i rör, två st) sitta monterade på akterspegeln (tvär akterspegel). De blev ju hängande i luften när båten planade, men liggandes i vatten när båten är stilla.
Re: Akterpropeller (akter bog) av utombordare med elmotorer?
Postat: 29 augusti 2013, 16:10:01
av lassobosso
Plana är det nog inte tal om. Min båt väger 12 ton och toppar kanske 8 knop vid fullt pådrag
Re: Akterpropeller (akter bog) av utombordare med elmotorer?
Postat: 29 augusti 2013, 16:14:37
av Gimbal
Jag misstänkte det, men du kanske har en tvär akterspegel i alla fall?
Re: Akterpropeller (akter bog) av utombordare med elmotorer?
Postat: 29 augusti 2013, 16:36:38
av swapper
Jamie i Mythbusters har byggt sin egen elbåt med hjälp av en slaktad utombordare.
Re: Akterpropeller (akter bog) av utombordare med elmotorer?
Postat: 29 augusti 2013, 16:57:02
av ralvejd
Fast borde inte TS fundera på att montera dem i en tunnel, så som brukligt äro
Googlefunnen bild
Re: Akterpropeller (akter bog) av utombordare med elmotorer?
Postat: 29 augusti 2013, 23:44:41
av lassobosso
Det hade naturligtvis varit det bästa att bygga en tunnel, men jag har inga planer på att ta upp båten innan tidigast våren 2015. Således lutar det åt att lösa det på annat vis. <<sen. när jag vl lyfter pp skeppet kan det mycket väl bli förändringar.
Re: Akterpropeller (akter bog) av utombordare med elmotorer?
Postat: 30 augusti 2013, 13:34:53
av Walle
Om man kan ha tunnel eller inte beror ju också helt på båtens konstruktion. Tunneln på bilden ovan är ju tydligt i fören på båten, och där brukar det vara lättare. I aktern sitter ju ofta motor, växellåda, axel, rodermekanism och dylikt som kan ställa till det.
I min båt är det t.ex. helt omöjligt att ha tunnel, det funkar varken i fören eller aktern eftersom båten i det närmaste är flatbottnad. Men då jag också gärna vill ha bog- och akter-"thrusters" så kollar jag på en annan lösning med pumpar och jetmunstycken. Men det som jag tycker är svårt är att veta hur mycket effekt man behöver. I mitt fall hjälper det ju att båten är grundgående (70 cm i aktern) och flatbottnad. Däremot väger den ju lite mer, ca 36 ton. Och så vill man ju gärna att pumparna ska kunna jobba mot vinden, för det är ju främst i vind som man har behovet som jag ser det. Eller ja, man kanske inte ska kalla det behov, det är snarare en bekvämlighet. Lägga till går (nästan) alltid, men visst kan det hjälpa till avsevärt med bog- och akterpropellrar/pumpar.