Hur länge klarar sig oanvända elektrolytkondensatorer?
Hur länge klarar sig oanvända elektrolytkondensatorer?
Jag har blivit erbjuden att få ett större lass komponenter, däribland väldigt många lytingar. De har legat sen sjuttiotalet, är de bara skräp eller finns det chans att de fortfarande är användbara? Han som köpte in allt sysslade med att bygga förstärkare, så det lär finnas en hel del godis. Jag tippar på att det är ca 10 m3 komponenter lastade i lådor.
Re: Hur länge klarar sig oanvända elektrolytkondensatorer?
Om du har en ny kondensator att jämföra med
så kan du ju koppla in dom växelvis i den aktuella
kretsen och mäta
eventuella skillnader.
så kan du ju koppla in dom växelvis i den aktuella
kretsen och mäta
eventuella skillnader.
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Utgå ifrån att de är skrot.....
Swech
Swech
Var rädd för det...jag måste fråga om det är mycket andra komponenter också, för det är inte kul att hyra skåpbil och köra tre timmar för att hjälpa någon att slänga allt..
Jag har tom för mig att spänningssatta elektrolytkondensatorer håller längre än oanvända. Dock kan jag inte minnas vart jag läst detta men någon får gärna bekräfta eller säga till om det är fel.
Men samtidigt kan äldre komponenter vara överdimensionerade samt ha stora angivna toleranser vilket ålder kanske inte överträffat än
.
Men samtidigt kan äldre komponenter vara överdimensionerade samt ha stora angivna toleranser vilket ålder kanske inte överträffat än

Oavsett vilket, så måste de polariseras.
Så länge de inte torkat ut, bör de vara hyfsat OK, men polarisering är ett måste.
Så länge de inte torkat ut, bör de vara hyfsat OK, men polarisering är ett måste.
Ok, så det kan vara värt att hämta prylarna. Mest hoppas jag på att där också finns en samling rör, men med tanke på att prylarna är från sjuttiotalet är väl chansen inte allt för stor då jag tror att transistorförstärkare var på modet samt att snubben var innovatör. Men även en samling äldre trissor kan absolut vara intressant. I övrigt lär det ju vara mängder med resistorer i diverse olika effektklasser och storlekar.
Och som bonus såg jag ett äldre oscilloskop som nästan såg antikt ut. Även en bänkmultimeter som såg rejält gammal ut. Spelar ingen roll att de troligen inte fungerar, det är vackra instrument!
Edit: hur polariserar man lytingar? Jag har för mig att jag har läst att man rampar upp en likspänning, men jag är starkt osäker på den punkten.
Och som bonus såg jag ett äldre oscilloskop som nästan såg antikt ut. Även en bänkmultimeter som såg rejält gammal ut. Spelar ingen roll att de troligen inte fungerar, det är vackra instrument!

Edit: hur polariserar man lytingar? Jag har för mig att jag har läst att man rampar upp en likspänning, men jag är starkt osäker på den punkten.
Om du googlar på "reforming old capacitors" eller nått liknande, så får du mängder med svar och åsikter om huruvida det fungerar.
Aha, den sökningen funkade ju betydligt bättre än "repolarizing capacitor" som jag sökte på 
Det var enklare än jag trodde, nice! Enkel sak att peta ihop en liten manick som automatiserar processen och slår av automatiskt samt indikerar "OK" eller "Kass"

Det var enklare än jag trodde, nice! Enkel sak att peta ihop en liten manick som automatiserar processen och slår av automatiskt samt indikerar "OK" eller "Kass"

Är det väldigt "osorterat" eller är det välmärkt och kanske i original förpackningar?
Om det var en audiokille så kanske det finns en del andra kondingar som
är populära inom audiokretsar. D.v.s inte elektrolyter utan polystyren eller
liknande som är populära p.g.a deras bättre (audio-) egenskaper.
Jag stog inför samma problem när jag fick erbjudande om 18 flyttkartonger med
prylar från en kille utanför Stockholm. Jag fick hjälp med en snabbinventering
och jag beslutade att det var värt jobbet, resan och kostnaden. När jag
sedan har grävt i lådorna och sett mer av vad det var i dom så var det
helt klart värt det.
Men det är klart, det var komponenter från i princip efter sekelskiftet, inte
från 70-talet...
Om det var en audiokille så kanske det finns en del andra kondingar som
är populära inom audiokretsar. D.v.s inte elektrolyter utan polystyren eller
liknande som är populära p.g.a deras bättre (audio-) egenskaper.
Jag stog inför samma problem när jag fick erbjudande om 18 flyttkartonger med
prylar från en kille utanför Stockholm. Jag fick hjälp med en snabbinventering
och jag beslutade att det var värt jobbet, resan och kostnaden. När jag
sedan har grävt i lådorna och sett mer av vad det var i dom så var det
helt klart värt det.
Men det är klart, det var komponenter från i princip efter sekelskiftet, inte
från 70-talet...

Det verkar vara ganska välsorterat och mycket i orginalkartonger. Det verkar också vara kvalitetskomponenter, bland lytingarna så verkar många vara LEMCO, RIFA, DUCATI. Det finns nog en hel del polystyrenkondingar o.dyl. också, iaf vad det ser ut som på de bilder jag har sett.
Jag kan nog låna en bil, och jag har en bekant i närheten som jag ändå har planerat att hälsa på inom kort, så om jag gör en "kombiresa" är det nog helt klart värt risken att mycket är kass.
Jag kan nog låna en bil, och jag har en bekant i närheten som jag ändå har planerat att hälsa på inom kort, så om jag gör en "kombiresa" är det nog helt klart värt risken att mycket är kass.
Får man fråga vad du ska göra med allt?
Det har jag faktiskt inte en aning om i dagsläget
Men gratis är gott som man brukar säga. Lite kanske går att sälja, även om det nog är väldigt svårt med tanke på åldern på komponenterna. Om inte annat lär jag ha komponenter för en livstid av förstärkarbyggen!
Jag är enormt sugen på att komma igång med att bygga rörstärkare, har spenderat rätt mycket tid på att läsa på och ska försöka komma igång med den praktiska biten inom kort. Sen kan man såklart ge bort komponenter till andra forumister som är i behov.

Men gratis är gott som man brukar säga. Lite kanske går att sälja, även om det nog är väldigt svårt med tanke på åldern på komponenterna. Om inte annat lär jag ha komponenter för en livstid av förstärkarbyggen!

OK. 
Om du vill ha hjälp med eller samarbete kring t.ex försäljning på eBay
av några eventuella unika prylar så hojta bara till. Det finns en ganska
stor marknad för t.ex kondingar för sådant som rörbyggen. Se t.ex:
http://www.ebay.com/itm/111130475221 (start $9.99, slutade på $168.50)

Om du vill ha hjälp med eller samarbete kring t.ex försäljning på eBay
av några eventuella unika prylar så hojta bara till. Det finns en ganska
stor marknad för t.ex kondingar för sådant som rörbyggen. Se t.ex:
http://www.ebay.com/itm/111130475221 (start $9.99, slutade på $168.50)
-
"This thread is worthless without pics!"
Det är inga problem med PCB i gamla lytar eller andra miljögifter, utöver elektrolyten i sig själv?
NOS halvledare kan ha ett visst ebayvärde som Sodjan skriver.
Det är inga problem med PCB i gamla lytar eller andra miljögifter, utöver elektrolyten i sig själv?
NOS halvledare kan ha ett visst ebayvärde som Sodjan skriver.