Sida 1 av 2

Spänning och ström från en cykeldynamo

Postat: 9 september 2005, 14:41:01
av gtroop
Hur mycket ström och hur stor spänning genererar en vanlig cykeldynamo vid normal använding? Förstår att det kan vara svårt att svara på eftersom begreppet "normal användning" är i högsta grad relativt. Men kan någon ge mej siffror att gå efter, själv har jag absolut ingen aning!

Postat: 9 september 2005, 15:20:11
av gvs
skulle tippa på ca 6 volt 0,5A. detta med ledning av att jag har sett lampor märkta med 6 volt 3 watt.....

Postat: 9 september 2005, 15:44:05
av danei
De kan nog ge högre spänning om de inte belastas så hårt.
Det är dock ingen dynamo utan en alternator. Så du behöver en likriktar brygga om du behöver likspänning.

Postat: 11 september 2005, 20:36:58
av janne66
såg ett diagram från en tillverkare, å 6 volt fick man ut vid ca 15 km/h

Sen har det ju kommit många avancerade modeller som sitter i nav, som är mycket effektiva.

Man ska dock komma ihåg att en "bilgenerator" är 3-fas system, å en cykledynamo kan aldrig komma i närheten om man vill ha högre effekter

Postat: 11 september 2005, 21:27:04
av danei
Fasantalet har väl väldigt lite med saken att göra. En cykelgenerator är permanent magnetiserad. Så spänningen varierar med varvtalet.

Postat: 12 september 2005, 10:41:02
av janne66
för EFFEKTENS skull har det givetvis betydelse att det är 3 faser, samt att det blir en "jämnare" utspänning efter likriktning när det är 3 faser som är förskjutna.

Man har ju inte någon kondensator som jämnar ut spänningen.

Postat: 12 september 2005, 17:09:32
av gtroop
janne66 skrev: Man har ju inte någon kondensator som jämnar ut spänningen.
Just detta var min andra fråga, som jag har dröjt lite med att ställa. Efter vad jag har kunnat läsa om likriktning så behövs en kondensator för att jämna ut spänningen (glätta kallas det väl?). Men ingenstans har jag lyckats få reda på vilken typ av kondensator man ska använda eller formeln för att räkna ut dess kapacitans etc. Någon som kan förklara?

Edit: Jag ritade ett schema i Visio som visar hur jag tänker, jag är hyfsat nybörjare på det här.

Bild

Edit 2: Janne66, kollade just din hemsida och såg att svaret fanns där :)

Postat: 12 september 2005, 22:18:02
av bengt-re
Det där fungerar nog som det skall, Välj dioder med lågt framspänningsfall så fungerar kretsen vid lägre fart också, ta gärna Schottkydioder om du inte tycker att det är någon katastrof att betala en 10 extra för dioderna.

Finns en ännu smartare lösning för dock är en aning riskabel och fodrar kontroll av databladet för de tilltänkta lysdioderna innan man törs koppla så, och det är att sätta dioderna antiparallelt med ett gemensamt motstånd. Observera att dioden då måste tåla minst sitt framspänningsfall i backspänning - gör de inte det så kommer de att gå sönder, men vanligt är att de tål en 5V i backriktningen och har Vf på 1,5-2,7 V fast båda dessa spänningar varierar med typ, färg, tillverkare och så vidare - så läs databladet !!

Postat: 12 september 2005, 23:02:27
av gtroop
bengt-re skrev:och det är att sätta dioderna antiparallelt med ett gemensamt motstånd.
Antiparallelt, är det samma sak som i serie? Eller ska lysdioderna fortfarande kopplas parallellt fast med ett gemensamt motstånd!

Postat: 12 september 2005, 23:09:42
av bengt-re
sätt ihop anoden på ena dioden med katoden på den andra och tvärtom. från tvåpolen du nu har anslut ett strömbegränsningsmotstånd i serie.

Ingen perfekt lösning, då man måste dimentionera motsånden för maxspänning som generatorn ger och dett gör att man får dålig ljusstryka vid låg fart. Skall du vara riktigt seriös så kopplar du likriktarbryggan som tidigare med en skaplig e-lyt och sätter en strömgerator till dioderna. Nackdelen blir att vid låglåg fart lyser det inget istället för lite som vid första exeplet, men vid medelfart så lyser det konstant med bra och jämn ljusstyrka och säkert för dioderna eftersom de aldrig kommer att riskera få för hög ström eller backspänning.

Postat: 13 september 2005, 11:21:04
av danei
janne66 skrev:för EFFEKTENS skull har det givetvis betydelse att det är 3 faser, samt att det blir en "jämnare" utspänning efter likriktning när det är 3 faser som är förskjutna.

Man har ju inte någon kondensator som jämnar ut spänningen.
Vad har fasantalet med effekten att göra?
Likriktning talades det inte om i frågan. Och de små effekter det handlar om kan glättas med en kondensator.

Postat: 13 september 2005, 18:59:35
av janne66
effekten blir högre eftersom det är 3 st lindningar i statorn.
dessa är fasförskjutna.
Alla faser utmynnar sedan i samma utgång.

Utspänningen hålls därför ganska jämn hela tiden (=mer effekt) jämfört med ett "enfas-system".

Högre effekt är naturligtvis anledningen till att en "bilgenerator" ser ut som den gör nuförtiden.

Postat: 13 september 2005, 19:19:47
av danei
det är nog snarare att man vill minska ripplet. Det går att få mycket effekt ur en fas också. Men om man ska likrikta så är det bättre med fler faser.

Postat: 13 september 2005, 20:27:39
av bengt-re
Jopp, kolla exempelvis en sexpulslikriktare driven med trefas - det blir nästan ren likspänning direkt. Sen kan man om man vill fasvrida varje fas med en induktor och helt plötsligt har man 12 pulser per period och kan klara sig utan kondensator om man inte har väldigt höga krav på lågt rippel. Växelriktare har ofta denna lösning för att slippa kondenstorer som slits ut.

Postat: 14 september 2005, 17:32:21
av Andy
Man kan använda en stegmotor som cykel dynamo om man vill, då får man fler faser och högre frekvens! En stegmotor är en hyggligt effektiv alternator, men man behöver då några stycken likriktarbryggor.