Bearbetning av spindel
Bearbetning av spindel
Jag ska tillverka 2st spindlar, och vill ha synpunkter på hur man ska lägga upp det hela.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Bearbetning av spindel
Hej Säter,
Beror ju en hel del på vilka maskiner och uppspänningsmöjligheter som finns. Men känner jag dig rätt så finns det väl rätt kraftiga doningar att tillgå
Förslag efter snabbtitt:
Tempo 1 CNC-svarv: Spänn upp på fri ände (kräver rejält höga backar). Troligtvis också stöddocka
om sådan finns och rullarna tål råytan. Plana änden och gör centrumhål
Alternativt göra detta i support med eget tillverkat V-format stöd
Alternativt liggande i fixtur i horisontell flerop
Tempo 2 CNC-svarv: Lägre backar. Dubbstöd i centrumhål. Svarva utvändigt t.o.m. sfär diam. 420 mm
Tempo 3 CNC-svarv: Vänd på biten. Spänn med höga backar på i tempo 2 färdigsvarvad mindre diam.
och svarva baksida inkl. dubbhål som sedan ska slipas bort
Tempo 4: Kuggbearbetning
Tempo 5: Slipa bort tappen med dubbhål i änden
Tempo 6: Manuell chuck med stort hål mitt på bordet på horisontell flerop med tillräcklig arbetshöjd.
Fräsning på 2 * 180 graders sidor
Beror ju en hel del på vilka maskiner och uppspänningsmöjligheter som finns. Men känner jag dig rätt så finns det väl rätt kraftiga doningar att tillgå
Förslag efter snabbtitt:
Tempo 1 CNC-svarv: Spänn upp på fri ände (kräver rejält höga backar). Troligtvis också stöddocka
om sådan finns och rullarna tål råytan. Plana änden och gör centrumhål
Alternativt göra detta i support med eget tillverkat V-format stöd
Alternativt liggande i fixtur i horisontell flerop
Tempo 2 CNC-svarv: Lägre backar. Dubbstöd i centrumhål. Svarva utvändigt t.o.m. sfär diam. 420 mm
Tempo 3 CNC-svarv: Vänd på biten. Spänn med höga backar på i tempo 2 färdigsvarvad mindre diam.
och svarva baksida inkl. dubbhål som sedan ska slipas bort
Tempo 4: Kuggbearbetning
Tempo 5: Slipa bort tappen med dubbhål i änden
Tempo 6: Manuell chuck med stort hål mitt på bordet på horisontell flerop med tillräcklig arbetshöjd.
Fräsning på 2 * 180 graders sidor
Funderade lite mer på upplägget ikväll
Det bästa alternativet för tempo 1 är nog horisontell flerop och att man då planar även den andra änden och gör tapp med dubbhål där så man kan köra med dubbstöd även i tempo 3 och spänna upp med insvarvade standardbackar
En annan kanske avgörande fördel är att man troligen hanterar den respektabla vikten på råämnet lättare med horisontell flerop (man är ju inte tvungen palettväxla om viktbegränsningen ligger där vilket den med all säkerhet gör) än vad man gör med svarv utan dubbstöd
Det bästa alternativet för tempo 1 är nog horisontell flerop och att man då planar även den andra änden och gör tapp med dubbhål där så man kan köra med dubbstöd även i tempo 3 och spänna upp med insvarvade standardbackar
En annan kanske avgörande fördel är att man troligen hanterar den respektabla vikten på råämnet lättare med horisontell flerop (man är ju inte tvungen palettväxla om viktbegränsningen ligger där vilket den med all säkerhet gör) än vad man gör med svarv utan dubbstöd
Nu börjar det bli dags.
500mm långt, är max jag kan svarva på fri ände.
Stödlager finns ej till denna svarv.
Så denna metod går bort.
Tempo1:
V-block i horisontell fräsmaskin.
Plana båda ändar och göra dubbhål.
Denna metodik har jag tillämpat tidigare, och det fungerar bra om man inte har allt för höga krav på ändarnas yta.
500mm långt, är max jag kan svarva på fri ände.
Stödlager finns ej till denna svarv.
Så denna metod går bort.
Tempo1:
V-block i horisontell fräsmaskin.
Plana båda ändar och göra dubbhål.
Denna metodik har jag tillämpat tidigare, och det fungerar bra om man inte har allt för höga krav på ändarnas yta.
Nu är det färdigsvarvat.
Det gick i stort sett bra, bortsett problem med att spindlarna kröker sig kraftigt vid grovsvarvning.
Jag tänker ställa dem på högkant i fräsmaskinen.
Fräsa 130mm-måttet med omslag på rundbordet.
Radien R25, funderar jag på att arborra från två håll.
Ni som har koll på moderna CAM-program, fixar dessa fräsningen av 130mm-måttet?
Jag vill fräsa endast i X-led, inget fräsande i Y-led.
Det gick i stort sett bra, bortsett problem med att spindlarna kröker sig kraftigt vid grovsvarvning.
Jag tänker ställa dem på högkant i fräsmaskinen.
Fräsa 130mm-måttet med omslag på rundbordet.
Radien R25, funderar jag på att arborra från två håll.
Ni som har koll på moderna CAM-program, fixar dessa fräsningen av 130mm-måttet?
Jag vill fräsa endast i X-led, inget fräsande i Y-led.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Tror du att fastspänningen räcker ?
Jag tänkte mig vända detaljen åt andra hållet med änden nerstucken i en 3-backchuck med stort centrumhål
Jag tänkte mig vända detaljen åt andra hållet med änden nerstucken i en 3-backchuck med stort centrumhål
Det borde gå.
Bearbetningen är ju bara längst ner på detaljen.
Jag har ställt den på en ø128mm rörbit.
Bearbetningen är ju bara längst ner på detaljen.
Jag har ställt den på en ø128mm rörbit.

Maffigt. Mycket intressant att följa dina små projekt. Jag vill har lärlingplats under ett par år. 

Jobbig tolerans och ytfinhet på 130måttet. Ska du köra den i någon slipmaskin?
- Krille Krokodil
Vad menar du där? Vad är det de skall fixa?säter skrev:Ni som har koll på moderna CAM-program, fixar dessa fräsningen av 130mm-måttet?
"Vad menar du där? Vad är det de skall fixa?"
Utgångmaterialet är ju en kula.
Antalet pass i Y-led, samt rörelsen i X-led, ändras ju för varje steg i Z.
Fixas det automatiskt?
Utgångmaterialet är ju en kula.
Antalet pass i Y-led, samt rörelsen i X-led, ändras ju för varje steg i Z.
Fixas det automatiskt?
"Ja det ändras automatiskt."
Vilket program gäller det för?
Nu är många år sedan jag brottades med div. CAM-program, men dessa kunde inte fixa problemet.
Vilket program gäller det för?
Nu är många år sedan jag brottades med div. CAM-program, men dessa kunde inte fixa problemet.