Sol vatten värmare...

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Bigstone

Sol vatten värmare...

Inlägg av Bigstone »

Sommar och lite smålaborationer i trädgården.
Har precis byggt en liten solpanel med "installations slang / Flex slang" och med gott resultat för mindre vattenmängder.
Det finns ju en uppsjö där ute av sätt att göra det på både med eller utan pumpar men... utan pump, ingen elektronik så valet var givet. ;)
Funderar bara på vad fördelar vs. nackdelar som finns med de två metoder som jag sett hittills.
Den ena bygger på att man ringlar en slang i spiral och lägger den mot ett mörkt underlag.
Den andra bygger på T-kopplingar där man verkar få ett större flöde men frågan är hur pass effektiv den är jämte spiral versionen?

Något som vet skillnader, fördelar, nackdelar?
Ska användas för att värma pool och göra varmvatten till ute-dusch.
Shargo

Re: Sol vatten värmare...

Inlägg av Shargo »

Dusch = inandning av vattendimma = risk för legionella => Spiralvarianten definitivt!
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Så länge att temperaturskillnaden mellan in- och utlopp inte är alldeles för hög är det ingen skillnad.

Har man pump på kan den ena lösning passa dåligt för pumpen men det beror på pumpens konstruktion.
svanted

Inlägg av svanted »

en ringlad slang ger ingen självcirkulation, har man däremot en panel med inlopp nertill och utlopp upptill och en isolerad tank upphängd i t.e.x.
ett träd får man självcirkulation på alla sätt, även till själva duschen...
det enda blir att fylla på tanken då och då..
sen ska man nog klorera vattnet iom att det kommer att stå varmt hela tiden, annars blir det snabbt alger och s**t.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Kopplingarna kostar också mer än en ringlad slang.

Och som ovan sa. Självcirkulation kan vara önskvärt också.
Användarvisningsbild
Bigstone

Inlägg av Bigstone »

Aha, så det är just cirkulation som var grejen.
Shargo 's argument var ju ett sånt där :humm: som man inte hade tänkt på.
Googlade lite och UV ljus och Monokloramin verkar ju vara grejen då. Undrar vart man får tag på Monokloramin ?

Funderade på om man skulle bygga en "efter panel" där vattnet får strila över en svart korrigerad takplåt under glas eller nåt annat som släpper igenom UV ljuset. Då hettar man ju troligen upp vattnet över 50grader och preppar det med UV.
Funderar just på de där "solduscharna" som säljs, ni vet de där svarta påsarna man kan hänga i träd och duscha med och de mer lampstolps liknande stationära aluminium sakerna man kan ha vid stora polen... legionella laboratorium? :sick:
Fast hur stor är risken att man lyckas spjälka vattnet till dimma/ånga med lågt tryck? Man ska ju andas in bakterierna ner i lungorna om det ska lyckas?
Shargo

Inlägg av Shargo »

Jag skulle inte oroa mig alltför mycket OM jag visste att det gick att skölja ur systemet utan risk för stillastående fickor. Att man skulle få sån tillväxt att bakterierna kan nå relevanta mängder på nån dag eller två, nä tror inte det. Om det däremot finns en stillastående ficka där de kan ha sin "bas" skulle det däremot kunna gå bra mycket fortare, hur mycket fortare har jag dock ingen aning om. Men varför chansa när det är lätt att motverka?

Är det nån gång en erfaren röris är försiktig med att skvätta så är det när en gammal VV-beredare ska plockas ner :D
Minns jag rätt från den delen av rörkrökarskolan jag gått så får man öht inte sätta på en extra T-koppling "för den kan vara bra att ha" (kommande tvättmaskin t ex) utan antingen ska den användas eller förbli slät. (Hur nu det går ihop med den där 2 dm långa rörstumpen som sitter för tvättmaskin här... Nåja allt annat här visar spår av fusk så varför diskriminera VVS. Suck.)
Användarvisningsbild
Bigstone

Inlägg av Bigstone »

Tack Shargo,
Nej, som sagt, det blir nog förbrukat rätt omg. då det finns de som är lätt maniska om sin hygien i familjen.
Skulle tro att det inte blir mer än 12 timmar "gammalt".
Funderar också på att försöka mildra Hollywood duschandet genom att utöka installationen med ett pollett system som styrs genom förvärv medelst de tacksamma uppgifterna Diska, Städa, Laga lunchen, Laga middagen.
Härigenom skulle det annars så monogamt betygande uppgifterna som alltid legat på "hustomten" nu kunna fördelas lite mer likvärdigt. :badgrin: (I'm sooo evil!)

Hittade förresten långtidsverkande tabletter mot problemet hos Jula som just är till för fritidslösningar al'a vvs.
Har förstått att gamla beredare inte är något man ska dissekera, inte så mycket för just legionella som för hur illa de kan se ut inuti. :sick: men kan förstå att de även är en skaplig bakteriehärd.

Har även lite funderingar på att bygga en vedgas panna för de dagar som det är mulet, kopparrör i spiral osv..
Japp, det är säkert enklare med en färdig beredare men inte lika kul. :wink:
Skriv svar