Jojjes styrkort
Jojjes styrkort
Hej!
Jag köpte ett styrkort för ca 5-6 år sen utav Jojje, men det blev aldrig av att jag kopplade ihop den med motorer i och med att jag bodde i lägenhet då. Valde att vänta med cnc bygge tills jag hade någonstans att vara. Nu ett antal år senare tänkte jag ta tag i den gamla drömmen om en egenbyggd cnc-maskin. Bara ett problem. Jag har ingen aning om hur jag kopplar in motorerna.
Är det någon som kan hjälpa mig. Har 3 stegmotorer med färgerna röd, gul, blå och vit. I vilken ordning kopplar jag in dom? Jag kan skicka bild på styrkort och motor till någons mail ifall någon är intresserad av att hjälpa mig. Kan tyvärr inte lägga upp någon på sidan då jag inte har någonstans att lägga upp dom på.
Tack på förhand//David
Jag köpte ett styrkort för ca 5-6 år sen utav Jojje, men det blev aldrig av att jag kopplade ihop den med motorer i och med att jag bodde i lägenhet då. Valde att vänta med cnc bygge tills jag hade någonstans att vara. Nu ett antal år senare tänkte jag ta tag i den gamla drömmen om en egenbyggd cnc-maskin. Bara ett problem. Jag har ingen aning om hur jag kopplar in motorerna.
Är det någon som kan hjälpa mig. Har 3 stegmotorer med färgerna röd, gul, blå och vit. I vilken ordning kopplar jag in dom? Jag kan skicka bild på styrkort och motor till någons mail ifall någon är intresserad av att hjälpa mig. Kan tyvärr inte lägga upp någon på sidan då jag inte har någonstans att lägga upp dom på.
Tack på förhand//David
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Jojjes styrkort
Lägg upp bilderna här på EF! Det står hur du ska göra när du skriver ett inlägg.
Bilder kan du posta med ditt inlägg direkt i forumet, att föredra faktiskt.
Själv köpte jag mina stegare ifrån jbcnc och där finns det datablad på vad kablarna är kopplade till för lindningar.
http://www.jbcnc.se/images/extra/STM-60-88.pdf
Har för mig att jag kör Bipolar P
Själv köpte jag mina stegare ifrån jbcnc och där finns det datablad på vad kablarna är kopplade till för lindningar.
http://www.jbcnc.se/images/extra/STM-60-88.pdf
Har för mig att jag kör Bipolar P
Ok, såg inte att man kunde lägga in bilder här. Trodde att man bara kunde använda länkar.
Jag har förresten tänkt att bygga en cnc-maskin i lillasyster storlek
Jag har förresten tänkt att bygga en cnc-maskin i lillasyster storlek
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Jojjes styrkort är gjorda för bipolära stegmotorer, dvs stegmotorer med 4st sladdar.
Motorerna består av två spolar. Hur de båda spolarna kopplas har inte så stor betydelse.
Det enda som händer är att den snurrar åt fel håll, eller rätt håll.
För att se vilka sladdar som tillhör vilken spole så kan du använda ett mätinstrument med resistansmätning.
De sladdar som du får kontakt mellan tillhör en spole.
Om vi tittar på din första bild och en av de gröna kontakterna så är det såhär:
A+ | A- | B+ | B-
A är alltså en spole. B är den andra spolen.
Plus och minus har inte så stor betydelse som sagt, det enda som händer är att motorn snurrar åt fel håll
och då är det bara att byta plats på sladdarna till A+ och A-. (Eller B+ och B-.)
edit:
Unipolära stegmotorer (de med 5 eller 6 sladdar) kan iofs också användas,
eftersom de är som bipolära stegmotorer men med "mittuttag" på spolarna.
Då struntar man i att koppla in mittensladdarna till drivkorten.
För att klura ut vilka sladdar som tillhör vilka spolar så gör man ungefär likadant
som när man mäter spolarna för unipolära motorer.
Däremot känner jag inte till någon som testat unipolära stegmotorer med Jojjes kort,
så i det här fallet vore det bra om någon bekräftar att jag skrivit rätt innan du testar just unipolära stegmotorer.
edit igen:
De här länkarna kan nog vara användbara:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =5&t=19961
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 1&p=290023 <-- Guldgruvan
Motorerna består av två spolar. Hur de båda spolarna kopplas har inte så stor betydelse.
Det enda som händer är att den snurrar åt fel håll, eller rätt håll.

För att se vilka sladdar som tillhör vilken spole så kan du använda ett mätinstrument med resistansmätning.
De sladdar som du får kontakt mellan tillhör en spole.
Om vi tittar på din första bild och en av de gröna kontakterna så är det såhär:
A+ | A- | B+ | B-
A är alltså en spole. B är den andra spolen.
Plus och minus har inte så stor betydelse som sagt, det enda som händer är att motorn snurrar åt fel håll
och då är det bara att byta plats på sladdarna till A+ och A-. (Eller B+ och B-.)
edit:
Unipolära stegmotorer (de med 5 eller 6 sladdar) kan iofs också användas,
eftersom de är som bipolära stegmotorer men med "mittuttag" på spolarna.
Då struntar man i att koppla in mittensladdarna till drivkorten.
För att klura ut vilka sladdar som tillhör vilka spolar så gör man ungefär likadant
som när man mäter spolarna för unipolära motorer.
Däremot känner jag inte till någon som testat unipolära stegmotorer med Jojjes kort,
så i det här fallet vore det bra om någon bekräftar att jag skrivit rätt innan du testar just unipolära stegmotorer.
edit igen:
De här länkarna kan nog vara användbara:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =5&t=19961
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 1&p=290023 <-- Guldgruvan

Ok, tack för hjälpen! Då ska jag be elektrikern hjälpa mig med det på jobbet (är inte särskilt duktig på elektronik, är mest sugen på den mekaniska biten =) ).
Sen så finns möjlighet att koppla in 10 kablar (bild 1) och två kablar där det står + - på bild 2. Är det någon som vet det är tänkt att kopplas in där?
Sen så finns möjlighet att koppla in 10 kablar (bild 1) och två kablar där det står + - på bild 2. Är det någon som vet det är tänkt att kopplas in där?
Glömde att fråga, funkar det med den storleken på stegmotor för en cnc-maskin i lillasyster storlek?
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Jag har inte lyckats hitta någon information om dina motorer, så det kan jag tyvärr inte svara på.
"Sen så finns möjlighet att koppla in 10 kablar"
Jepp, det glömde jag berätta om. På den här sidan kan du hitta info om det:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 8&start=30
På de bilderna är det en stiftlist med bokstäverna R, 3, 2, 1, M, D, H, H, H, H. Det är alltså de 10 i din vita kontakt.
"två kablar där det står + - på bild 2"
Där kopplar du in matningspänningen. Jojje rekommenderade 20 Volt. (Nätdelen behöver klara ca 3 Ampere.)
Jag minns inte riktigt minsta/högsta spänningen som kortet klarar.
Två saker till:
1)
På varje motor-drivkort (de tre fyrkantiga på det stora styrkortet) finns en liten potentiometer.
Med den ställer man in strömbegränsningen för motorerna. Såhär gör man det:
Före du kopplar in motorerna bör du ställa in strömbegränsningen till ca 1,5V.
Det görs mellan ön/padden i hörnet bredvid poten och till 0V. Det är ett bra värde att börja med iaf.
2)
På varje motor-drivkort finns två svarta byglar. Märkta MS1 och MS2.
Dessa avgör om stegmotorerna ska gå i halvsteg, helsteg eller mikrosteg.
Olika motorer trivs med olika lägen. Börja att testa som byglarna redan är satta.
(Om du tittar noga på dessa kort så finns en liten tabell för hur de ska sitta för de olika lägena.
Den tabellen var felskriven på något sätt, men jag hittar inte vad som var fel nu.
Om MadModder ser tråden så kan nog han bena ut den biten.
)
"Sen så finns möjlighet att koppla in 10 kablar"
Jepp, det glömde jag berätta om. På den här sidan kan du hitta info om det:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 8&start=30
På de bilderna är det en stiftlist med bokstäverna R, 3, 2, 1, M, D, H, H, H, H. Det är alltså de 10 i din vita kontakt.
"två kablar där det står + - på bild 2"
Där kopplar du in matningspänningen. Jojje rekommenderade 20 Volt. (Nätdelen behöver klara ca 3 Ampere.)
Jag minns inte riktigt minsta/högsta spänningen som kortet klarar.
Två saker till:
1)
På varje motor-drivkort (de tre fyrkantiga på det stora styrkortet) finns en liten potentiometer.
Med den ställer man in strömbegränsningen för motorerna. Såhär gör man det:
Före du kopplar in motorerna bör du ställa in strömbegränsningen till ca 1,5V.
Det görs mellan ön/padden i hörnet bredvid poten och till 0V. Det är ett bra värde att börja med iaf.
2)
På varje motor-drivkort finns två svarta byglar. Märkta MS1 och MS2.
Dessa avgör om stegmotorerna ska gå i halvsteg, helsteg eller mikrosteg.
Olika motorer trivs med olika lägen. Börja att testa som byglarna redan är satta.
(Om du tittar noga på dessa kort så finns en liten tabell för hur de ska sitta för de olika lägena.
Den tabellen var felskriven på något sätt, men jag hittar inte vad som var fel nu.
Om MadModder ser tråden så kan nog han bena ut den biten.

Är det något speciellt som måste kopplas in på den stora vita kontakten eller kan jag få igång motorerna med den orörd?
Har försökt hitta information om det ( och till stor del försökt förstå den information man hittat =) ).
Jag har fått uppfattningen av att den är till för extrafunktioner som t ex nödstopp och dyl.
Har försökt hitta information om det ( och till stor del försökt förstå den information man hittat =) ).
Jag har fått uppfattningen av att den är till för extrafunktioner som t ex nödstopp och dyl.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Precis, den är tänkt för extrafunktioner.
Pin 1: ZH = Z Home
Pin 2: YH = Y Home
Pin 3: XH = X Home
Pin 4: WH = W Home
Pin 5: GND = Tja..
Pin 6: LIM = Limit-switch
Pin 7: AUX1 = Extra 1
Pin 8: AUX2 = Extra 2
Pin 9: AUX3 = Extra 3
Pin 10: SR = Spindel-Relä
"Home" är för t.ex brytare så att fräsen ska veta var den är.
"Limit" är för t.ex brytare så att den inte kör in i väggen, om den inte vet var den är, eller något annat händer.
"Extra" kan man använda till vad som helst. T.ex lampor för att indikera eller belysa något.
"Spindel-relä" är inget relä, men man kan koppla ett dit. T.ex för att styra själva fräsmotorn.
Så det är alltså inget måste för att få igång motorerna. Snarare lite extra-godis när man fått igång dem
och kanske då vill ha lite fler funktioner.
Det är kul med såna här trådar, för man inser att man kommer ihåg det man lärt sig av Jojje.
Pin 1: ZH = Z Home
Pin 2: YH = Y Home
Pin 3: XH = X Home
Pin 4: WH = W Home
Pin 5: GND = Tja..

Pin 6: LIM = Limit-switch
Pin 7: AUX1 = Extra 1
Pin 8: AUX2 = Extra 2
Pin 9: AUX3 = Extra 3
Pin 10: SR = Spindel-Relä
"Home" är för t.ex brytare så att fräsen ska veta var den är.
"Limit" är för t.ex brytare så att den inte kör in i väggen, om den inte vet var den är, eller något annat händer.
"Extra" kan man använda till vad som helst. T.ex lampor för att indikera eller belysa något.
"Spindel-relä" är inget relä, men man kan koppla ett dit. T.ex för att styra själva fräsmotorn.
Så det är alltså inget måste för att få igång motorerna. Snarare lite extra-godis när man fått igång dem
och kanske då vill ha lite fler funktioner.

Det är kul med såna här trådar, för man inser att man kommer ihåg det man lärt sig av Jojje.

Tack för beskrivningen! Jag återkommer med frågor om hur jag kopplar in dessa extrafunktioner och får dom att funka, men det är långt fram =). Just nu fokuserar jag mig mest på att få motorerna till att snurra.
Är det likström eller växelström?
Någon som har ett bra förslag på en adapter man kan köpa?
Är det likström eller växelström?
Någon som har ett bra förslag på en adapter man kan köpa?
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Vänligen se på din sista bild du länkade tidigare så har du svar på din fråga!Är det likström eller växelström?
ok, men som jag skrev tidigare (är inte särskilt duktig på elektronik, är mest sugen på den mekaniska biten =)... Jag kanske ska ändra det till, jag kan inte ett dugg om elektronik =)
Likström, max 35V, men håll dig runt 30V så riskerar du inte att kortet går sönder. (35V är absolut max vad den tål)
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Men... bara för att motorn ska drivas med likspänning så betyder ju inte det att styrkortet ska göra det.tecno skrev:Vänligen se på din sista bild du länkade tidigare så har du svar på din fråga!Är det likström eller växelström?
I det här fallet råkar det vara så, men det kunde ju inte David81 veta.
David81:
Som Meduza skrev så är det likspänning. (Det heter inte likström egentligen, även om de flesta får höra det när de växer upp.)
Rekommendationerna var först 20 Volt, men många upplevde mer kraft i motorerna om man körde med 24 Volt.
Men ta inte mer än 30 Volt.
Nätdelen behöver även kunna leverera ca 3 Ampere, men det är inga problem om nätdelen klarar att ge mer.
Jag använder en nätdel som såldes som reservdel till bärbara datorer. Fungerar utmärkt.

Kika på Clas Ohlson eller Kjell & Co.