Sida 1 av 1
Enklare motorstyrning
Postat: 5 september 2005, 15:37:48
av frejo
Tja
Jag hade tänkt bygga mig en linjeföljare utav två stycken skruvdragare från exempelvis Rusta.
Motorerna ska endast gå framåt, så vad jag förstår behöver jag bara en FET för varje motor.
Tänkte använda mig av
http://w5jgv.com/400w-ssb-amp/huf75645p3.pdf
då jag har några liggandes, spec:
75A, 100V, 0.014 Ohm, N-Channel,
Räcker 18V om jag vill få den att bottna helt och slippa massa otrevlig värmeutveckling? (lite svårt att hitta bland diagramen i databladet)
Krävs det nå "frihjuldioder" och dylikt? och var sätter jag dom lämpligast?
Postat: 5 september 2005, 18:36:18
av $tiff
Gaten tåler som mest 20 V potentialskillnad från source. Alltså är 18 V lite väl nära gränsen för att plåga dem. Men annars har du rätt i att en högre gatespänning ger lägre Rdson.
Om du har du har en lite lägre spänning (typ 15 V) att välja så skulle det vara bra, eller om du på något sätt kan garantera att du inte kommer upp i de 20 V som anses som "absolute max ratings".
Postat: 5 september 2005, 21:40:44
av bengt-re
Håller med om att det känns som lite väl små marginaler, men har du gott om komponenter så gör det inget att chansa
Ja, frihjulsdioder måste du ha - för annars så överskrider du med marginal maxspänning till dina fetar. Nu har du så små marginaler till maxspänning, men med lite större marginaler så kan det vara bra att sätta ett (litet) seriemotstånd med frihjulsdioden för att ge snabbare inbromsning när feten stänger av en motor på högt varvtal.
Postat: 5 september 2005, 23:34:23
av frejo
Tack för svaren.
Ja borrmaskinerna finns ju i 12V och 18V så det är väl de spänningarna jag tänkt leka med. Men jag har 10 st mosfetar så det blir nog 18V, tycker 2V är en god marginal.
Bollade lite idéer med en polare och han föreslog en extra mosfet och halv-brygga istället för frihjulsdiod, då det ger snabbare frikoppling och klarar högre strömmar.
Sen fick jag även rådet att använda en drivare för att ha så korta flanktider som möjlig för att hålla värmeutvecklingen nere, samtidigt som de inte får vara så branta att det bildas onödigt mycket störningar
Så det blir nog en:
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... k=5097.htm
Nu måste jag kolla lite mer på halv-bryggor
Tror ni det blir nå problem om jag plockar ut 4.8V till PIC:n från samma batteripack som ger 18V till motorn?
edit:
halvbryggor va nog inte så svårt, gav sig självt när man studera drivaren från elfa:

Postat: 6 september 2005, 00:02:41
av $tiff
Ett 18 V batteripack kan mycket väl ligga på över 20 V när det är nyladdat, pass på! Jag tycker definitivt att du ska begränsa gate-spänningen på något vis (Zener eller annan spänningsmatning till switchelektroniken).
Vill du ha funktionen "dynamisk broms" på motorerna (elektrisk bromsverkan via kortslutning av motorlinningarna), är det bra med en halvbrygga.
Om du ska driva PIC och dyl. med samma batteri måste du filtrera ordentligt innan du ens börjar spänningsstabilisera. Jag skulle valt ett litet separat laddningsbart batteripack till elektroniken, det räcker länge ändå.
Postat: 6 september 2005, 00:25:07
av frejo
ok.
Hm, låter det inte som att denna skruvdragare kommer med en halv-brygga?
http://www.clasohlson.se/ext.asp?art=309013000
(den för 249:- alltså)
Postat: 6 september 2005, 07:24:31
av $tiff
En halvbrygga tvivlar jag på att där sitter i den. Det brukar bara sitta en FET och en PWM-krets. Polvändning av motorn sker vie en switch kopplad till "tumknappen".
Postat: 6 september 2005, 08:21:15
av frejo
ok.
Kollade lite mer i databladet för mosfet:n.
Verkar som det går bra med 12V, Rdson är 0.0115-0.0140 Ohm vid 10V.
Så det får helt enkelt bli två st 12V maskiner från rusta (149:-), 4 mosfetar och två drivkretsar.
Postat: 6 september 2005, 21:52:47
av bengt-re
Varför snåla med spänningsmärkningen på trissorna ? Jag är visserligen känd för att var feg när jag bygger saker, men skall jag switcha något induktivt som drivs med 18-20V så känner jag mig okonfortabel med trissor som är mäkta under 60V. Man måste komma ihåg att titta på safe-working-area i databladet. Trissan tål inte max märkström och maxmärkspänning samtidigt. Dimentionera så att man i värsta driftfallet aldrig kommer över 70% av komponentens märkdata och ha hellre större marginaler än så. Marginaler ger tillförlitlighet och ökad tolerans för eventuell bristande kylning och så vidare. Kom ihåg att märkvärden reduceras ju närmare "breakdown temp" du kommer så en trissa som tål 20 A och är dåligt kyld kanske tål 5 A med rimlig säkerhet. Har man då bra marginaler så går inget sönder även om kretsen har lite problem.
Gör som du vill, men speciellt när det gäller trissor - ge dem gärna ganska mycket luft speciellt som man ligger högt i både ström och spänning, ligger man lågt på den ena parametern så kan man alltid tillåta sig minska marginalerna på den andra. Kan tyckas onödigt på ett hobbyprojekt - men kortslutna trissor i bryggkoppling matade av kraftiga batterier kan ha otrevliga haveriuppträdanden...
Postat: 6 september 2005, 23:55:35
av frejo
Hm, försöker tyda databladet.

Jag har sett att en borrmaskinsmotor för 12V toppar ca 30A vid start. Tar man lite marginal och sätter detta till 60A säger väl grafen att Vds~0.7V vid Vgs=10V, dvs jag måste kyla bort ca 40W?
Det är i och för sig under en väldigt kort stund, vid drift ligger Id runt 5A och den eventuella effekten känns försumbar.
Postat: 7 september 2005, 20:04:07
av bengt-re
Har att göra med hur snabbt man switchar och hur ofta - det finns ofta väldigt bra datablad på effekttrissor där man kan läsa ut det mesta.