Sida 1 av 3
Ladda 2 seriekopplade batterier via generatorn på en MC
Postat: 18 maj 2013, 11:42:15
av mwgw
Ett 24 V startsystem till en 12 volts hoj. Som seriekopplar original batteriet med tilläggs batteriet & aktiveras via startreläet. Enl. [jord] (-) [org. batt.] (+) [startrelä] (+) (-) [Batteri nr 2] (+) [Startmotor] [Jord]. Tanken är att använda startreläet som strömbrytare & garant för att 24 V endast går till startmotorn.
Fakta: Regulatorn/likriktaren öppnar för generatorn att laddar originalbatterier från 13,5 v till 15 volt vid 5000 varv på motorn.
Om man skulle bygga en sådan här själv, vad skulle krävas för att få funktionen att ladda båda batterierna & utan att överladda något av dem dvs. först ladda det ena & när det är fullt ladda det andra för att slutligen inte ladda alls, alt. ladda båda samtidigt. Det som idag regulatorn & likriktaren gör. Är det möjligt att seriekoppla två batterier med olika Ah ett på 12 V. 12 Ah & det andra på 12 V. 5,5 Ah? I detta fallet från 12 v. 12 Ah batteriet genom 12 v. 5.5 Ah & till startmotorn.
Problemet är just seriekopplingen om de var parallellkopplade hade det varit enklare, men då skulle jag inte få det jag vill uppnå; en startmotor som spinner på för fullt (eller går runt överhuvudtaget) något jag inte uppnår med mer amper konstigt nog. Provade att parallellkoppla två identiska batterier utan att uppnå önskad effekt.
Så frågan går det att ladda ett seriekopplat systen som om det vore parallellkopplat genom att skapa två separata parallella/åtskilda kretsar med relä, skiljerelä, switch eller manuellt med omkopplare/strömbrytare med 3 lägen.
Bifogar länkar till ett färdigt system - Dyrt färdigmonterat kablage & omkopplare & kopplings schemat jag använt.
Tacksam för svar.
Färdigt system
Kopplings schema Bild 1
Bild 2
Re: Ladda 2 seriekopplade batterier via generatorn på en MC
Postat: 18 maj 2013, 12:06:12
av Icecap
Systemet används på vissa bilar också och det är (efter vad jag vet) alltid två lika ackumulatorer som används.
I grova drag kopplar man ett relä i herrstorlek (vad angår strömtålighet) på ett så sätt att de är parallella.
Detta är de fram till att startmotorn ska dra, då kopplas de i serie.
All den "vanliga" anslutning är inkopplat direkt på ackumulator 1 varför det får 12V hela tiden förutom när spänningen sjunker.
Vid tillfällen då startmotorn drar växlar reläet och minus från ackumulator 2 växlas från minus på ackumulator 1 till plus på ackumulator 1. Samma relä (alltså DPDT) växlar även bort ackumulator 2 plus från ackumulator 1 plus, dock är startmotorns inkommande plus fortfarande kopplat till ackumulator 2 plus.
Reläet som "flyttar" ackumulator 2 måste aktiveras strax innan själva startmotorn kan aktiveras, man kan sannolikt lösa detta med NO-funktionen som är ledig på "flytta" reläet. Denna aktivering säkrar att reläet inte ska styra startströmmen vilket kan leda till förkortat levtid.
När startfunktionen stoppas kopplas reläet tillbaka och man har på det vis två lika ackumulatorer parallellkopplat på 12V vilket gör att laddning osv. är helt som vanligt.
Det hela är alltså mycket basic och enkelt - förutom att reläet måste tåla startströmmen som ju kan vara signifikant.
Re: Ladda 2 seriekopplade batterier via generatorn på en MC
Postat: 18 maj 2013, 12:40:53
av mwgw
Hej
När du får tid & ork skulle jag uppskatta en skiss på schemat du beskriver. Något jag måste ha då jag river med kablarna i hojen.
Tack på förhand
Re: Ladda 2 seriekopplade batterier via generatorn på en MC
Postat: 18 maj 2013, 13:08:50
av xxargs
se till att systemet är 'idiotsäkert förreglat' så att du aldrig få läget med en koppling som kortsluter batteriet vare sig av elektriska styrfel _eller_ pga. mekaniska vibrationer - vilket innebär i princip ett hopbyggd relä med mekaniska distanser mellan tungorna som lättar kopplingen för parallellkopplingen med marginal innan kontakterna sluter för seriekoppling och 24 Volt - och som sagt det handlar om reläer i herrstorlek för strömmen till startmotorn
inge bra om du får en brasa under sadeln pga. kortis medans du kör...
Re: Ladda 2 seriekopplade batterier via generatorn på en MC
Postat: 18 maj 2013, 13:21:02
av Kjelle
Varför 24 V startsystem, trimmat, högre komp ?
Kjelle
Re: Ladda 2 seriekopplade batterier via generatorn på en MC
Postat: 18 maj 2013, 18:53:37
av mwgw
Ja det är både högt komp & stor motor >1300cc.
Re: Ladda 2 seriekopplade batterier via generatorn på en MC
Postat: 18 maj 2013, 18:59:21
av Andy
Merlin V12 ?

Re: Ladda 2 seriekopplade batterier via generatorn på en MC
Postat: 18 maj 2013, 19:02:33
av xxargs
Det går inte att få dit en större startmotor ?? att köra 24 Volt på en 12-Voltsstartmotor är ganska stressande för startmotorn och så mycket starkare trots kanske dubbelt mer ström blir den heller inte om all järn i motorn redan är fullmagnetiserat till mättning kring 2.1 - 2.2T...
- kan gå om den starta på några få kolvslag men är det segstartat och måste mala igång motorn så är nog startmotorn illa ute.
Re: Ladda 2 seriekopplade batterier via generatorn på en MC
Postat: 18 maj 2013, 19:03:38
av säter
Ett sådant här system satt väl på alla Mercedes 508D?
Kopiera elschemat därifrån.
Re: Ladda 2 seriekopplade batterier via generatorn på en MC
Postat: 18 maj 2013, 19:05:34
av xxargs
kanske använda dess startrelä tom. då de troligen har tänk på sådana saker som att undvika kortslutna batterier vid överkopplingen
Re: Ladda 2 seriekopplade batterier via generatorn på en MC
Postat: 18 maj 2013, 19:11:29
av säter
Jag kör en manuell variant av detta system i min pick-up.
Enbart 3st huvudbrytare.
Dock är det systemet inte förreglat, så kortslutning kan ske om man vrider på fel brytare.
Re: Ladda 2 seriekopplade batterier via generatorn på en MC
Postat: 18 maj 2013, 20:53:23
av mwgw
xxargs skrev:Det går inte att få dit en större startmotor ?? att köra 24 Volt på en 12-Voltsstartmotor är ganska stressande för startmotorn och så mycket starkare trots kanske dubbelt mer ström blir den heller inte om all järn i motorn redan är fullmagnetiserat till mättning kring 2.1 - 2.2T...
- kan gå om den starta på några få kolvslag men är det segstartat och måste mala igång motorn så är nog startmotorn illa ute.
Det finns en starkare startmotor som passar (det är mycket trångt & "pirat" motorn måste vara exakt mått anpassad ned i minsta detalj från hålen för fästbultarnas placering till ingången & tätningen till startkopplingen & längden på drevet på startmotorn. Dvs. den är mycket dyr. Att köra en 12 v startmotor på 24 v sliter såklart ned kol mm. & förkortar livslängden på motorn.
Men det konstiga är att jag provat att köra 2 likvärdiga batterier parallellt utan någon nämnvärd förbättring då startmotorn segar & knappt går runt, det logiska vore att mer amper borde ge mer kraft i startmotorn, men nej 2 st. 12v 10ah som ger 12v 20ah gav inget extra krut. Startmotorn är fräsch med friska kol & commutatorn (svengeslska) rengjord.
Detta är ett MC märkes specifikt problem där av all dyra kablage med manuell eller automatisk switch.
Re: Ladda 2 seriekopplade batterier via generatorn på en MC
Postat: 18 maj 2013, 21:26:40
av Icecap
Spänningen är den samma oavsett hur många ackumulatorer du parallellkopplar! Enda sättet du kan öka strömmen i startmotorn är att ge den högre spänning och detta kan som skrivit fler gångar skötas med ett relä - som dock måste tåla strömmen!
Och nej, jag svara inte på PM om jag kan göra skissar, ska det tas får det tas i tråden!
Leta hellre upp ett relä som aktiveras med 12V, som tål strömmen och som är dubbelpolig och växlande. Såklart kan en brytare med samma funktion användas.
OBS: brytaren/reläet måste vara break-before-make! Annars kan det hela bli mycket otrevligt! Du kan INTE göra det med två reläet/brytare! Om det ena hänger sig/man gör sekvensen fel inträffar en "härdsmälta" eller explosion! Ta det på allvar!
Själva kopplingen kan sedan enkelt ritas men en skriftlig beskrivning kommer här.
Först lite förklaring: Ett relä med växlande funktion har NO, NC och COMM för varje pol.
NO betyder Normally Open och har inte kontakt med COMM när reläspolen inte får ström.
NC betyder Normally Closed och har kontakt med COMM när reläspolen inte får ström.
Och då det ska finnas två poler kallar jag dom COMM1, NO1, NC1 hhv. COMM2, NO2 och NC2.
Sedan finns det två ackumulatorer, ACK1 och ACK2. De har en + och en - pol som då kallas ACK1+, ACK1-, ACK2+ och ACK2-. Jag utgår ifrån att det är - till chassi.
ACK1- till chassi, ganska som vanligt.
ACK1+ till system-el +, ganska som vanligt.
ACK1+ till NC2.
ACK2+ till COMM2.
Startmotorström till ACK2+.
ACK2- till COMM1.
ACK1- till NC1.
ACK1+ till NO1.
Re: Ladda 2 seriekopplade batterier via generatorn på en MC
Postat: 18 maj 2013, 22:06:18
av xxargs
"det logiska vore att mer amper borde ge mer kraft i startmotorn"
stopp! - inte alls självklart!, om startmotorns magnetkärnor är fullt magnetiskt mättad till ca 2.2 Tesla redan vid 12 Volt så blir den inte mycket starkare ens om du dubbla strömmen med 24 Volt - det enda du kommer att göra är att värma startmotorn lindningar och kol 4 ggr fortare mot brand...
Har du provat med 24 volt och se att det fungerar övh?? - om inte, kolla det först innan du ens funderar på hur du skall ladda batteriet då att hitta en starkare startmotor kommer att göra den både större och tyngre oavsett spänning den drivs med (dvs. det krävs mer järn i stator och rotor om man vill ha mer moment) alternativt utväxla med växellåda till lägre varvtal[1] om det inte fungerar med den startmotorn du har ens med 24 Volt.
---
om 24 Volt start fungerar med din befintliga startmotor:
Ett alternativ till att bygga en massa riskabla kontaktorer mm. är att du skapar en 12-voltsmatad isolerad laddkrets som laddar den andra startbatteriet som höjer från 12 till 24 Volt medans tändnyckeln är på och startkretsen är permanent kopplad till 24 Volt medans resten av MC:s elsystem går bara på ena batteriet med 12 Volt och laddas normalt med MC:s generator.
En start är ganska kort vilket innebär att inte speciellt mycket effekt behöver laddas tillbaka till batteriet och även med relativt svag laddare för extrabatteriet på några enstaka ampere så är det återladdat inom några minuters körtid
[1] en del moderna bilars startmotorer kör med plantetväxel just för att kunna göra motorn mer momentstarka på ett givet antal kilogram järn och motordelen lindas för att snurra mycket fortare än en traditionell startmotor
Re: Ladda 2 seriekopplade batterier via generatorn på en MC
Postat: 18 maj 2013, 23:33:58
av mwgw
Icecap
Tack för en utförlig beskrivning. Jag ska söka komponenter & testköra systemet i bänk. Åter igen Tack.