Bygga Decoder för transpondrar

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
ConnyWesth
Kontakt:

Bygga Decoder för transpondrar

Inlägg av ConnyWesth »

Bakgrund:
Jag kör lite radiostyrd bilsport och då använder vi ett varvräkningssystem från AMB/MyLaps.

Systemet består av en Loop-antenn (med ett 470 ohms motstånd) som ligger tvärs över banan där de radiostyrda bilarna (med varsin unikt kodad transponder) passerar, slingan fångar signalen och omvandlas i en Loop Interface Box om till en 75 Ohms Coaxialkabel. Därefter fångas signalen upp av en decoder som buffrar, tolkar informationen och lagrar den i ett internt minne.

Decodern ansluts till ett lokalt nätverk Ethernet med RJ45/Tvisted Pair dit man kan ansluta en eller flera vanliga PC-datorer. På dessa PC datorer har vi ett installerat program som lyssnar av trafiken på nätverket och fångar upp TCPIP-trafiken och visar de enskilda RC-bilarnas varvtider.

Det är programmet i sig själv som håller koll på att beräkna varvtiderna. Decodern håller reda på en tidstämpel som börjar på 0 när decodern startas och den sammanfogar data som kommer från transpondern med en tidstämpel från sig själv med ca 1/1000-dels sekunds noggrannhet.

Nu till mitt "lilla" hobby-projekt.

Det består av två hårdvaruprodukter. Den ena produkten är en Loop Interface Box (LIB) och den andra produkten är en Decoder.

Jag är själv systemutvecklare så hur programvaran ska skrivas kan jag hantera själv/tillsammans med min kompis i detta projekt.

Programvaran har jag tänk skriva skriva i C# med MicroFramework 4.3 eller senare version (http://netmf.codeplex.com/), det har ett footprint på ca 300 KB, jämfört med Compact Framework som har ett minsta footprint på 21,5 MB.

Mjukvaruutvecklingen kommer ske i Visual Studio 2012.

NETMF kräver inget operativsystem utan är verkligen down-to-its-bones, men det finns färdiga rutiner för USB/TCPIP, samt det stöder processorer som ARM5 och ARM9, samt några till. Det finns stöd för både C# och VB.NET i NETMF.

Det finns något färdigt som kallas MFDeploy som man använder vid installation på flashminnet över USB.

Vad jag inte har koll på alls är själva hårdvaran.

Jag vill främst fokusera på att bygga en Decoder då den verkar vara den intressantaste delen i det hela (för en utvecklare som gillar utmaningar).

- Som jag förstår det så behöver jag först omvandla coaxialkabelns signaler till databus via ett A/D interface.
- Sen antar att jag behöver omkoda signalen till en text som jag kan lagra i decoderns interna minne.
- Decoderna måste sedan skicka denna information vidare till "registrerade" lyssnare (observer-pattern eller Publisher-Subscriber-pattern).
- Fysisk output blir TCP/IP eller USB

Behöver nog finnas en enklare LCD-display på decodern med en enklare knappsats med ett fåtal knappar.

Vad bör jag som komplett nybörjare inom elektronisk hårdvarudesign använda för verktyg, komponenter m.m. som är överkomliga för en hobbyists budget.

Några komponenter som jag fattar själv är:

- Apparatlåda
- Kretskort / Experimentkort med kablage
- DC-Adapter
- DC-Ingång för chassimontering
- Nätverkskort med RJ45 ingång
- LCD-Display
- PIC Programmeringsenhet
- Flashminne
- CPU (ARM eller SH eller annat...)
- En del I/O-enheter
- Skapa ett kopplingsschema (när jag fått kläm på ett och annat...)
- Testkörning av kretslösning i ett simulatorprogram för Analoga/digitala kretsar (liknande PSPice)