Lämplig fräsdator som tål garagemiljö?
Lämplig fräsdator som tål garagemiljö?
Har tröttnat på att hela tiden byta ut krashade fräsdatorer som inte klarar garagemiljön (dammigt, kallt, fuktigt etc..)
Är inne på att köpa en fläktlös "mini-itx"-baserad liten burk som jag kan sätta i elskåpet till fräsen och därigenom skapa en lite mer skyddad miljö. Kör vista och mach3. Vad tror ni om MP-557-D525MW från mini-itx.se?
Är inne på att köpa en fläktlös "mini-itx"-baserad liten burk som jag kan sätta i elskåpet till fräsen och därigenom skapa en lite mer skyddad miljö. Kör vista och mach3. Vad tror ni om MP-557-D525MW från mini-itx.se?
Re: Lämplig fräsdator som tål garagemiljö?
Låt datorn stå på 24/7, min fräsdator, en gammal Toshiba-laptop har hållit sedan -07 i en ouppvärmd friggebod, och den var gammal och välanvänd redan då 

Fast många laptops brukar inte gilla att stå på dygnet runt i längre perioder då de tenderar att bli mycket varma. Men jag håller med om att det är bra att låta datorn alltid stå på då elektronik har en tendens att fungera som längst om den används eller har spänning iaf.
Min är en 850MHz P3a, Toshiba Tecra 8200, så inget värmemonster och i kombination med att jag har satt höga fötter på datorn (15mm högre än original typ) så har varmgång inte varit ett problem 

Jag kör min svarv med en Intel NUC dustinhome.se/../intel-dc3217iye-nuc-i3-3217u-1-8ghz-hdmi-lan-barebone/ en fantastisk liten apparat som är lätt att gömma i ett elskåp.
Senast redigerad av blueint 13 maj 2013, 13:14:45, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: urltrim
Anledning: urltrim
Jag har gjort av med två moderkort och ett grafikkort. De har varit gamla grejer så det är ju möjligt de gått sönder ändå, även om jag tror garaget inte haft någon positiv inverkan.
Den nya burken behöver printerport som jag använder till g540:n
Den nya burken behöver printerport som jag använder till g540:n
- zekkexavior
Om det inte blir alltför varmt i arbetsmiljön så är fläktlöst okej, annars kan du köra med fläkt och med bra HEPA-filter, så kommer du inte
få in en massa damm i datorn.
få in en massa damm i datorn.
Jag vågar påstå¨att en vanlig dator tål verkstadsmiljö.Sungam skrev:De har varit gamla grejer så det är ju möjligt de gått sönder ändå
De CNC-datorer jag har i verkstaden är krafigt nersmutsade och det har inte varit några stora problem.
Den som är äldst har gått runt 20 år.
-
Jag har 2 med i verkstan och inga problem så här långt. det har rullat ett par år och är helt oskyddade. Den som står som fräsdator har klarat sig den med.
Lite brutallösning:
Stoppa in datorn i en låda utan öppningar och sätt dit ett övertemperatursskydd som slår av datorn om det blir för varmt.
Koppla sedan en miniradiator (värmepaket från bil) via en pump till en större radiator utomhus (motorkylaren) och håll på så sätt din dator kall nog. Fläkt skall monteras på värmepaketet t.ex mha ståltråd.
Stoppa in datorn i en låda utan öppningar och sätt dit ett övertemperatursskydd som slår av datorn om det blir för varmt.
Koppla sedan en miniradiator (värmepaket från bil) via en pump till en större radiator utomhus (motorkylaren) och håll på så sätt din dator kall nog. Fläkt skall monteras på värmepaketet t.ex mha ståltråd.
Nja, brutallösningen blir nog lite för brutal för mig, tänker mig en lite mer sofistikerad variant...
Har hittills mest fräst trä, mdf och lite alu. På sikt tänker jag mig även skum och div. plast-pastor...så det kommer damma!
Vad tror ni om att köra mach3 på ett Intel D201GLY2 moderkort med Celeron 220 processor? Är det ens möjligt?

Har hittills mest fräst trä, mdf och lite alu. På sikt tänker jag mig även skum och div. plast-pastor...så det kommer damma!
Vad tror ni om att köra mach3 på ett Intel D201GLY2 moderkort med Celeron 220 processor? Är det ens möjligt?