Sida 1 av 1

Kajakens CNCbygge

Postat: 3 april 2013, 18:14:37
av kajakmannen
Tänkte att jag skulle dela med mig av mina erfarenheter från mitt CNCbygge.

Har tidigare pulat lite med CNCfräsar i hobbybruk och har även byggt ihop en ABB IRB 6400 robot med 8 kW frässpindel med verktygsväxlare.

Har dock länge velat ha min egen fräs och har till och från samlat på mig delar som kan komma väl till pass vid ett framtida bygge. I höstas så tog jag beslutet att starta mitt bygge och här följer lite bilder från bygget.

Lite bakgrundsinfo om designen och storlek:

portalfräs med arbetsmåtten 2000x650x250.
Stegmotorer (Nema 23 på y och z axel samt Nema 34 på x axeln)
kulskruvar på y och z axel samt egendesignad drivmekanik på x axeln.


Jag började skissa på mitt bygge samt gjorde en enkel mockup på min y och z-axel innan jag gick vidare.

Bild
Det avlånga formatet har med mitt tänkte användningsområde att göra. Modellflygvingar är avlånga ;)

Bild
Fick tag på en halvfärdig z-enhet som kickstartade projektet

Bild
Stegmotorstyrningen jag från början tänkte använda var en HobbyCNC styrning (denna byttes senare till Long Motors stegmotorstyrning)

Bild
Första mockupen av bryggan (z och y)

Bild
Bamsinglagrena till x-axeln

Bild
Fått hem de vattenskurna sidorna till y-axeln skurna i 12 mm stålplåt

Bild
Lite mer gjort. Vit hammarlack och kulskruven för y-axeln testmonterad

Bild
En överblickbild på härligheten :D

Bild
En till

Bild
Frässpindeln skall även den byggas från scratch :)

Bild
Alla delar vitmålade

Bild

Bild
Drivmekaniken för x-axeln. Kulskruvar i långa dimensioner behöver vara så tjocka för att slippa självsvängningar så därför gick jag på denna lösning.

Bild
Själva drivmekaniken själv

Bild
Första styrskåpet (har sedan dess bytts ut)

Bild
Styrskåp nr 1

Bild
Stegmotorn för y-axeln monterad

Bild
Börjat lägga ut delarna till drivmekaniken

Bild
Det börjar likna så som det var tänkt att se ut

Bild
Energikedjor på plats.

Bild
Infästning av kuggrem för x-axeln på plats

Bild
Ytterligare stödkullager för att förhindra att kuggremmen vandrar av kuggremshjulet

Bild
Kabeldragning påbörjad

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Gamla Nema23 på plats och den nya Nema34 som skall monteras dit.

Bild

Bild
Nya styrskåpet installerat och på plats

Bild
Ny styrskåpet med Long Motors styrkorten uppe till vänster och varje axels PS uppe till höger.
Nere till väsnter en inbyggd bare bone PC som i dagsläget kasserats men skall installeras igen senare. Nere till höger har vi ingående matning samt alla delar till nödstoppskretsen.

Bild
Kulmuttern för y-axeln på plats och allt fungerande

Bild
Hål gjroda i styrskåpets bottenplåt för att släppa ut ventilationsluften som fläkten tar in

Bild
Huvudbrytare, återställningsknapp och nödstopp monterade och inkopplade

Bild
Stegmotorskorten inkopplade mot PS och mot kontakterna ut till motorerna.

Och här är vi nu den 3/4 2013 :) Väntar nu på ändlägesbrytare för home och ändlägen samt väntar på borstlös inrunnermotor på 12 kW till frässpindeln.

More 2 come :)

har ni frågor eller funderingar så är det bara att fråga så skall jag försöka svara.

Om någon vet vart jag kan få tag på 2 st vinkelkontaktlager för hög hastighet till rimlig peng så får ni gärna tipsa.

MVH / Kajaken

Re: Kajakens CNCbygge

Postat: 3 april 2013, 21:10:54
av MarcusUmeå
Sjukt snyggt! Jag vet vad jag kommer att drömma om inatt iaf. :) :mrgreen:

Sen att du verkar ha postat från framtiden är ännu mer imponerande. ;)
Och här är vi nu den 4/4 2013

Re: Kajakens CNCbygge

Postat: 3 april 2013, 21:12:01
av ensten
Weird - back to the future!

Re: Kajakens CNCbygge

Postat: 3 april 2013, 21:15:10
av ralvejd
cool :tumupp:

Re: Kajakens CNCbygge

Postat: 3 april 2013, 21:19:57
av kajakmannen
Tack för dom snälla orden :) Mycket lärorigt projekt men som vanligt så har man för hög ribba och vill att allt skall bli tipptopp och så växer både budget och tidplan :) men men man lever bara en gång.

Mer bilder kommer inom kort.

MVH / Kajaken

Re: Kajakens CNCbygge

Postat: 3 april 2013, 21:26:06
av säter
Vilka material har du tänkt kunna fräsa med denna?

Re: Kajakens CNCbygge

Postat: 3 april 2013, 21:27:56
av kajakmannen
Förhoppningsvis aluminium och mjukare. Huvudparten av alla fräsjobb kommer att göras i Corian, MDF, EPO, EPS etc.

MVH / Kajaken

Re: Kajakens CNCbygge

Postat: 3 april 2013, 21:30:59
av säter
Spontant tycker jag den ser för klen ut för aluminium.
Men jag har haft fel många gånger förr. :)

Re: Kajakens CNCbygge

Postat: 3 april 2013, 21:34:31
av kajakmannen
Aluminium blir en kanskefråga :) Skall dock uppgradera några saker senare. Sidorna på bågen som nu är i 12 mm stålplåt kommer antagligen att bli lägre och göras i 20-30 mm aluminium :) borde styva upp saker en del och sedan så kommer även z-axeln att byggas om senare.
Eventuellt kommer jag att kunna använda fräsen för att med liten feedrate och skärdjup fräsa nya sidor med den.

Den som lever får te.

MVH / Kajaken

Re: Kajakens CNCbygge

Postat: 4 april 2013, 18:27:27
av Spruft
Den som lever får te - visst är det så.

Jag gillar lösningen för Y-drivningen :tumupp:

Re: Kajakens CNCbygge

Postat: 4 april 2013, 23:30:20
av kajakmannen
Tackar :)

Gissar att du menar drivmekaniken på x-axeln. Dvs. remdriften, eller? :)

Hade jag gjort om det så hade jag nog gjort lite annorlunda. Hade nog satt en axel på varje sida med stegmotorn "utanför" kordinatbordet så att jag kunnat få plats med större drev på axeln och på så sätt kunnat få en annan utväxling.

MVH / Anders

Re: Kajakens CNCbygge

Postat: 5 april 2013, 01:20:21
av Andax
Mycket snyggt och inspirerande bygge! :tumupp:

Re: Kajakens CNCbygge

Postat: 5 april 2013, 01:57:58
av Walle
Snyggt bygge!

Går att fräsa aluminium gör det säkert, men hur resultatet blir är en annan femma. Jag har fräst mycket aluminium med en skitmaskin där man utan vidare kunde röra spindeln flera mm fram och tillbaka bara genom att dra i den. Men resultatet såg ju också skit ut, skärytorna var fulla av vibrationsmärken. Ett tips är att mata ganska hårt, att belasta maskinen. Det tenderar att vibrera mindre då.

Angående remdriften så finns det en sak du hade kunnat göra lite anorlunda, och det är att dubblera upp antalet remmar. Under de befintliga remmarna ligger ett par remmar till, med tänderna uppåt så de hakar i tänderna i de övre remmarna. Dessa remmar ska ligga limmade på något stabilt. På så sätt eliminerar man den fria längden på remmarna, och minskar "svampigheten".