Stor förstärkare med ryska GU-72

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32786
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Stor förstärkare med ryska GU-72

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det finns en tråd för små projekt och jag tyckte att det kunde passa med en tråd för stora projekt. Tanken kan ju också vara, som i mitt fall, presentera, gärna med bild, ett STORT projekt i sin begynnelse, eller mitt i eller kanske bara på skissplanet. I mitt fall, innebär att jag emellanåt (oftast) aldrig kommer speciellt långt och då är det lite tokigt att köra igång en egen tråd som hamnar vid en ...

Bild

Här kommer ett första inlägg med ett första projekt.
I god etymologisk ordning rör det sig om rör. Från en tidigare förstärkare (monoblock) med GU50 och 6550 blev det ett par Hammond-trafar över. Nu ska de paras ihop med ett par ryska GU-72 - riktiga dröm rör (för mig) och ge en förstärkare på runt 20-25W i single end. Anodspänning hamnar på ca 600V och för detta ändamål har jag beställt toroidtrafar med nödvändiga spänningar. Någonstans, dock, har man missat biasspänningen (150V), men det löser jag genom att köra med "floating bias", alltså ett katodmotstånd på 500 Ohm (20W).

Bild på de stora sakerna - ska monteras på en planka för utprovning.
BILD

SCHEMA
Notering gjord för katoden på GU-72. Vidare ska rören 6C4C bytas ut med ETT 6SN7. Eventuellt kör jag med ett C3g eller rentav ett 6E5Psom drivrör.


Edit. Jag noterar att ingen ville slänga in stora och ofullbordade projekt i tråden utan kanske trodde att det var min projekttråd, så jag låter den bli min projekttråd som får beskriva bygget av en stor (25W) singel end-förstärkare med det ryska radioröret GU-72.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32786
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Stor förstärkare med ryska GU-72

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Den som till äventyrs spanat på schemat har noterat att det finns 160VDC till biasinställningen för röret. Enligt ett ryskt forum kan det vara spridning på rören varför kanske upp till, eller ner till -90V är rimligt. Av någon grönrandig orsak kom mina toroidtrafar UTAN uttag för biasspänning. Kan jag ha glömt speca eller glömde tillverkaren linda dessa?! :humm:
> A guess is that I will need the following voltages/currents:
>
> 6,3VAC @ 2A
> 26VAC @ 1,5A
> 600VDC @ 200mA - B+ is 600VDC at 130mA - what VAC needed?
>

depends on the filter arrangement, simply said I would supply a
tapped winding of 520-550-580 V 350 mA

Japp, jag glömde specificera. OK, jag tar notan ... :oops:

Hur löser vi den här situationen då? En variant är att pröva med flytande bias, dvs köra med katodmotstånd (gissningsvis 500 Ohm och massa Watt. Strömmen är runt 130mA). Jag kan också uppfinna en lagom spänning, men var hittar jag en liten 100-120V-trafo nu för tiden? BHIAB har en liten på 2x24V, den tar vi sa tjuven. Och så späningsdubblar vi!

Bild

Kondingarna 100uF ochdioder och kondingar designade för att klara, i detta fall, 100V.
Bygger ihop ett litet experimentkort:

Bild

Man ska inte ropa hej när man sitter i glashus, men det fattas nu bara ett drivsteg och jag kan inom en vecka ha ljud (eller rök) ur den här rackaren.

Edit. Glömde skriva att min spänningsdubblare gav ca 130V obelastat.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Stor förstärkare med ryska GU-72

Inlägg av JimmyAndersson »

Mycket kul och intressant tråd! :tumupp: :tumupp:
Den ska jag följa å det bestämdaste. :lurar:
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Stor förstärkare med ryska GU-72

Inlägg av blueint »

Gillar "ljud eller rök?" ;)

Och här kommer förstärkaren.. den är stor, tung och SVART. Ska det fungera? spänningen är olidlig! han sätter i kontakten mm för mm.. och det blir rök! NEJ NEeeeejjj :D
(sportkommentatorstilen)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32786
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Stor förstärkare med ryska GU-72

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Tittar på en del bautaförstärkare, speciellt med udda rör som 811, 211, GM70 osv, ser man att designen kan bli väldigt enkel. Man kör med mycket järn - mellantransformatorer - och behöver inte så mycket kondingar och motstånd då. Jag är lite inne på idén faktiskt. Den där snubben i England (Mike och LivingInThePast) har billiga transformatorer till en sådan lösning.
Fuling
Inlägg: 40
Blev medlem: 8 april 2013, 04:31:19

Re: Stor förstärkare med ryska GU-72

Inlägg av Fuling »

Väl mött, Soundbrigade, här så som på Hififorum.

Har inga större synpunkter på bygget mer än att jag reagerade lite på att ordet "billiga" nämns i samband med "mellantransformatorer". Känner instinktivt att det kan bli en dålig affär, nu vet jag ingenting om Livinginthepasts produkter men interstagetrafos av kvalitet brukar INTE vara billiga.
Vad jag minns av triodkurvorna för GU72 så behöver de inte vansinnigt mycket drivspänning, alla gånger mindre än 200V p-p och det är inte så svårt att få till. En billig anoddrossel till drivröret är förmodligen mycket bättre än en billig interstagetrafo.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32786
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Stor förstärkare med ryska GU-72

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Neeee, jag har nog inga stora planer att använda en mellantrafo. Det blir antingen 6SN7, 6L6 eller C3g och pang på slutröret.
Fuling
Inlägg: 40
Blev medlem: 8 april 2013, 04:31:19

Re: Stor förstärkare med ryska GU-72

Inlägg av Fuling »

Det påstås i vissa läger att lagom stora pentoder, EL84 och liknande, i pentodkoppling med anodmotstånd ska vara utmärkta att driva stora trioder med. Kör själv med E81L som ingångssteg i mina PL519 PP-monoblock, pentodkoppling hela vägen och det låter kanon.

Fick hem mina två GU72 idag, med tanke hur brevbäraren måste ha pressat för att få ner paketet i brevlådan blev jag lite nervös när jag såg på avsändaren att paketet innehöll rör. Ingen fara dock, storleksmässigt är de här rören inte de mest imponerande jag har hemma men de är tamejf*n byggda som sovjetiska mörsarpjäser.
Ska bli kul att skrämma igång dem när tid finnes!
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32786
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Stor förstärkare med ryska GU-72

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det är kul att se dig här inne med. Måste bara få meddela att EF är ett bra forum; aldrig tjaffs om kablar och kontakter och folket här inne är djävligt duktiga. Frågar man något får man fan-i-mig riktiga svar och inget sketet spekulerande. :)

jag har just sett en EL84 driva en ... EL84 i SE.
Fuling
Inlägg: 40
Blev medlem: 8 april 2013, 04:31:19

Re: Stor förstärkare med ryska GU-72

Inlägg av Fuling »

Jovars, speciellt när det gäller ljudbyggen har jag redan konstaterat att folk här generellt är en aning mer, hm, pragmatiska än vad man är van vid i mer hårdföra audiofilkretsar. På gott och ont.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32786
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Stor förstärkare med ryska GU-72

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Oblivion ser man också härinne from tajm to tajm.
Nä fan, måste komma igång med den här. Tror utgången med GU-72 är lätt och sedan måste man bestämma sig för hur man ska göra med drivningen. TÄNK om man kunde ha en prototyp klar till DIY-träffen.
Användarvisningsbild
Oblivion
Inlägg: 2502
Blev medlem: 31 juli 2003, 22:26:29
Ort: där jag trivs
Kontakt:

Re: Stor förstärkare med ryska GU-72

Inlägg av Oblivion »

Ja det ska bli kul att se ett bygge med dessa rör,

kanske borde bygga något med mina c3g, jag har ju några hundra :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32786
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Stor förstärkare med ryska GU-72

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Såg att bulgaren, du träffade nog honom i Göteborg för två år sedan, byggt en Darling (1626) med C3g, som han fått av mig och som jag köpte av dig som driver - triodkopplad. Jag få be honom om ett schema även om det inte behöver vara särskilt svårt att skissa på något själv.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Stor förstärkare med ryska GU-72

Inlägg av MiaM »

Man ska väl ha helt fantastiskt bra trafos och ruskigt dåliga motstånd för att en trafo ska låta bättre än ett motstånd, eller?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32786
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Stor förstärkare med ryska GU-72

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag resonerar lite så och har hittilsl valt bort mellantransformatorer även om de, enligt många, löser många problem.
Skriv svar