Kalman problem
Postat: 23 februari 2013, 19:53:05
Jag blir inte riktigt klok på Kalman filtret.
Är det meningen att själva Kalman Gain ska stabilisera sig på ett visst värde?
När jag försöker läsa mig in på detta så får jag i bland intrycket att man ska ta variancen från varje sample (från ex någon sensor) för att avgöra hur mycket vikt man ska lägga på det värdet. Medan i nästa exempel så används det inte alls utan någon siffra bara itereras fram och Gainen landar efter ett tag på ett fast värde.
Matten är något rostig efter allt för lång tid i träda...
Är det meningen att själva Kalman Gain ska stabilisera sig på ett visst värde?
När jag försöker läsa mig in på detta så får jag i bland intrycket att man ska ta variancen från varje sample (från ex någon sensor) för att avgöra hur mycket vikt man ska lägga på det värdet. Medan i nästa exempel så används det inte alls utan någon siffra bara itereras fram och Gainen landar efter ett tag på ett fast värde.
Matten är något rostig efter allt för lång tid i träda...