Bygge av rör-RIAA

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: RIAA-bygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu bestämt mig för att göra på bifogat sätt.

Jag gillade aldrig gemensam matning och de jordslingor och dito problem som det innebär.

Så nu är jag tillbaka i tanken om mono-steg vad gäller RIAA också.

Jag vill alltså gärna använda likriktarrör och göra trafon synlig på ovansidan.

Detta helt enkelt för att ett ensamt rör ser för tråkigt ut.

Så detta är den lösning jag kommer använda.

Även om adaptern blir klumpigt stor (10VA).

Nu jävlar kan vi sätta igång och serieproducera! :D

MVH/Roger
PS
Hoppas jag räknat rätt den här gången. Har en tendens att alltid räkna fel på nån detalj.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: RIAA-bygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag kan tydligen aldrig bestämma mig :D

Men jag tror jag kör med AC-glöd ändå.

Detta för att det förenklar designen.

Väljer man rätt rör inuti röret som ingångsrör lovar databladet en undertryckning motsvarande -60dB.

Och som jag sagt tidigare är ju ändå skivorna i regel knastriga så varför störas av lite brum?

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: RIAA-bygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Såhär ser förstärkararrangemanget ut nu.

Jag är inställd på AC-glöd men har lagt till en 100R/2W pot för att kunna trimma brummet.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: RIAA-bygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Äntligen har det hänt!

Plåtarna är levererade!

Har bara behövt avgradera de av plåtslagaren stansade hålen. Sen har jag efter viss möda dels borrat upp några för små hål, dels borrat några glömda hål på fronten, dels tillfälligt monterat alla mekaniska komponenter.

Blev rätt snyggt tycker jag. Vad tycker ni? :)

MVH/Roger
PS
Det lilla röret är alltså egentligen en dubbel RF signaldiod (EB91) som jag avser använda som likriktarrör då strömmen är mycket mindre än vad den maximalt tål. Den sägs även tåla 160V. Hoppas således på det bästa men i värsta fall får jag byta till 6X4 som också är ett rätt gulligt litet likriktarrör. Problemet med det tillvägagångssättet är dock att jag inte har några :D

Det stora röret är "naturligtvis" ett ECC83.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: RIAA-bygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag fått monterat de av planhyvlad furu bestående sidostyckena.

Imorgon ska jag putsa plåtarna med Häxan, borsta bort lite rester runt skruvarna mha en tandborste och spraylacka hela härligheten med Quick klarlack som jag hittade på Järnia i stan. Eventuellt kommer trä't resa sig lite så kanske jag måste efterputsa med lite fint sandpapper före den obligatoriska andra lackningen. Är dock lite konfunderad över om spayning blir så bra. Nåväl, dessa är bara prototyper...

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: RIAA-bygge (rör)

Inlägg av Spisblinkaren »

Så, nu har jag putsat med Häxan, lackat tingestarna och monterat alla mekaniska komponenter.

Erfarenheter:
1) Spraylacka inte för nära och inte för snabbt
2) Lägg täcklock över dom efter lackningen (för annars fastnar dammpartiklar)
3) Använd hylsnycklar (tänger repar lätt, skiftnyckel kommer inte åt)
4) Använd lång skruv (mycket enklare att skruva på muttrar etc)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Re: RIAA-bygge

Inlägg av ensten »

Snyggt!!! :tumupp:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32821
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: RIAA-bygge

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Verkligt snygga byggen. Grubblar över varför du inte byggde ett stereosteg.

Om koppar kan man lugnt säga att bara tanken på att koppar är mjukt får kopparplåten repas.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: RIAA-bygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack båda!

Soundbrigade, det är faktiskt inte bara som så att jag önskade mono-steg beroende på minimum jordströmmar och överhörning, jag ville ha mono-steg för att tanken är att dessa ska kunna användas som mikrofonförstärkare också (Gitarr/Shure). Speciellt onödigt hade då ett stereo-steg varit i en gitarrförstärkare även om det ofta finns dubbla gitarr-ingångar på sådana (har jag lärt mig). Men dessa dubbla ingångar avses aldrig(?) användas samtidigt utan verkar mest ha med olika typ av belastning av gitarr-micken och därmed ingångsljudet att göra.

Fast jag medger att när det gäller gitarrförstärkare har jag dålig koll på vad som önskas. Min tanke är dock att gitarrmicken ska kunna belastas med nåt godtyckligt (<1M) vars signalnivå ska tas om hand utan dist i ingångssteget (<1V) för att sedan via min högspänningsregulator (annan tråd) kunna fås att dista genom att helt enkelt steglöst strypa spänningen till slutrören (och på så sätt få slutrörsdist vid valfri volym).

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: RIAA-bygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag klistrat dit beteckningar på alla brytare och kontaktdon.

Blev tyvärr inte så bra men får duga för dessa prototyper.

Jag caddade alltså texten i MS Paint, printade ut den på laserskrivartålig självhäftande transparent plastfilm som jag efter stor möda lyckades få tag i, klippte ut beteckningarna och försökte klistra på dom så rakt och prydligt som möjligt.

Även om jag älskar MS Paint måste jag nog tänka om om detta skulle råka bli ett eftertraktat bygge. För det går helt enkelt inte att få det tillräckligt bra på detta amatörmässiga viset.

Samtidigt är chansen att det skulle bli eftertraktat löjligt liten :D

Bifogar bilder.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: RIAA-bygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag så äntligen börjat komma igång med själva lödningen. Har börjat med att dra (värmetråds)matningen som alltså kommer vara av AC-typ med dito balanserande noll-potentiometer.

Man kan komma ner i väldigt låga brumvärden om man använder en noll-potentiometer. Dock kommer den naturligtvis inte bli helt tyst. Det ska således bli spännande hur tyst jag kan få den med denna enkla lösning.

Klart är i alla fall att sektionen med de högre pin-numrerna är bäst map brumundertryckning så de får agera ingångsrör :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rör-RIAA

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag fått lött all matning dvs till både likriktarröret och förstärkarröret.

Allt jag behöver göra nu är att filtrera DC'n ut från likriktarröret ännu en gång mha ett par RC-länkar till vardera anoder sen kommer ripplet vara omätbart vad gäller 100Hz. Dock är jag medveten om att ripplet kommer vara mätbart och hörbart vad gäller 50Hz-matningen av glödtrådarna. Men det ska som sagt bli spännande hur "dåligt"/hörbart det blir.

MVH/Roger
PS
En detalj. Jag kommer inte riktigt följa som jag lär. Jord-returen kommer att ske vid mitten av kopplingsstödet (som är solitt jordat mha taggbricka). Därifrån kommer matningsjord gå ut via plåten till båda sidorna av det enda rörets sockel där jag avser placera de sista RC-länkarna. Grejen är att allt inte bara kommer bli "guardat" utan viss jordsignalström kommer att gå från lödöronen till mittstiftet på kopplingsstödet via plåten/chassiet. Jag gillar inte riktigt detta men strömmen är dels väldigt liten dels kommer både ut och in ha sin jordreferens vid ena lödstödet så även om det kanske kommer "gunga" mellan signaljord och chassiejord så kommer gunget inte finnas med i varken utsignalen eller insignalen. Tror jag :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rör-RIAA

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag fått lött DC-filtreringen av matningen. All matning är alltså klar. Nästa steg blir att löda själva RIAA-korrigeringen.

Jag äger sedan gammalt ett gäng blåa 1% polypropylen-kondingar (troligtvis Philips, märkta KPP6 BC) som jag älskar. Tyvärr har ELFA slutat sälja dom men de jag har räcker till dessa byggen iaf.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rör-RIAA

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag fått lött dit transistorn och alla filter förutom RIAA. Återstår alltså RIAA-filtret plus kabeldragning.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rör-RIAA

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu är RIAA-filtret monterat och därmed alla komponenter. Återstår bara kabeldragning.

RIAA-kondingarna är dom blåa uppe till vänster. Måste bara få tag i fler av dessa Philips-kondingar inför framtiden. Ingen som vet hur?

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar