Hej, jag har presis hittat en bra (och verkar va pålitlig krets) på en förstärkare som jag har tänkt försöka bygga, schemat i sig är ganska enkelt och blir heller inte allt för dyrt, men de jag behöver är en transformator som levererar 130 v och 15 ampere och 135 v och 3 ampere, jag har letat efter färdiga men inte hittat några som passar? jag har tillgång till många andra transformatorer sedan tidigare projekt som ger tillräckligt med ström men som ger fel spänning, det jag hade tänkt mig var att linda om transfon så jag får rätt spänning det ska vara primär/sekundär 220/135v 130v, jag har själv aldrig lindat en egen men vet att de kan vara både pilligt och att dom kan väga ganska mycket men vikten har ingen betydelse alls.
Så det jag undrar över är om de finns någon guid,video,program till att räkna ut och linda, eller om nån har några tips som man ska tänka på när man lindar och om de över huvetaget är möjligt att göra själv? Jag har isf tillgång till en tillräckligt stor kärna och koppar tråd och koppar band
hela grejen med projektet är att göra allt från grunden(om det nu går)
eller det sista alternativet vore att köpa en men kan tänka mig att de kostar en del och jag har inte hittat nån än.(kom gärna med nå förslag om ni har nån liggandes eller om de finns att köpa)
Så vad har ni för tips:)?
bygga eget slutsteg, hjälp med att hitta/linda egen transfo
-
Re: bygga eget slutsteg, hjälp med att hitta/linda egen tran
Kika runt på nätet, finns mängder med information, t ex practical transformer winding eller Google.
Det blir en ganska maffig pjäs, ska du köra den på enfas?
Det blir en ganska maffig pjäs, ska du köra den på enfas?
Transformatorformeln:
U = 4,44 * f * N * B *A
U = Spänningen i Volt
B = flödestäthet i Tesla (toppvärde), är i storleksordningen 1,2 till 1,7 Tesla
A = effektiv järnkärna i m2
N = antal lindningsvarv
f = frekvens i Hz
Är man osäker på hur stor flödestätheten ska vara så kan man mäta på
en befintlig nättrafo genom att linda ett eller flera varv runt kärnan.
Sen mäter man den inducerade spänningen, och sätter in alla värden
i formeln ovan och räknar ut flödestätheten så får man ett hum om vad
den ska vara på.
U = 4,44 * f * N * B *A
U = Spänningen i Volt
B = flödestäthet i Tesla (toppvärde), är i storleksordningen 1,2 till 1,7 Tesla
A = effektiv järnkärna i m2
N = antal lindningsvarv
f = frekvens i Hz
Är man osäker på hur stor flödestätheten ska vara så kan man mäta på
en befintlig nättrafo genom att linda ett eller flera varv runt kärnan.
Sen mäter man den inducerade spänningen, och sätter in alla värden
i formeln ovan och räknar ut flödestätheten så får man ett hum om vad
den ska vara på.
- SeniorLemuren
För att inte krångla till det med flödestätheter m.m så lindar du helt enkelt av transformatorn och räknar varven på en lindning som du vet spänningen på.
Du vet då förhållandet antal varv per volt (brukar vara 2-4 varv/Volt). sedan är det bara att räkna ut de nya spänningarna med samma förhållande.
Det samma gäller arean på tråden. Om du fördubblar spänningen så halverar du arean (Obs, arean! Inte diametern).
Du vet då förhållandet antal varv per volt (brukar vara 2-4 varv/Volt). sedan är det bara att räkna ut de nya spänningarna med samma förhållande.
Det samma gäller arean på tråden. Om du fördubblar spänningen så halverar du arean (Obs, arean! Inte diametern).
Om du har andra trafos så kanske du kan kombinera dem?
Tips: förutom det självklara att seriekoppla sekundärlindningar så kan man även seriekoppla en lägre spänning med primären på en större trafo för att sänka utspänningen.
Ja, du kan ju också givetvis seriekoppla i och ur fas på sekundären för att öka/minska spänningen också.
Tips: förutom det självklara att seriekoppla sekundärlindningar så kan man även seriekoppla en lägre spänning med primären på en större trafo för att sänka utspänningen.
Ja, du kan ju också givetvis seriekoppla i och ur fas på sekundären för att öka/minska spänningen också.