Sida 1 av 1

DCmotor No load current - förhållande till dynamisk friktion

Postat: 12 februari 2013, 00:54:26
av JustNeed
Kan "No load current", strömmen genom motorn när den går på märkspänning utan last, i stort antas bero på dynamisk friktion?

Försöker modellera motorer till ett projekt och i verkliga världen i motsats till skolexemplen listar inte tillverkarna alla parametrar på sina motorer.
På många ställen listar de dock "No load current".
För att få en linjär modell att gå ihop med siffrorna här,
kan man anta att den strömmen helt beror på dynamisk friktion,
det vill säga att No load current, In=d*Ωn*Km?
d är dynamisk friktion, Ωn är No load speed och Km är vridmomentkonstanten.

Re: DCmotor No load current - förhållande till dynamisk frik

Postat: 12 februari 2013, 08:29:11
av Skreddarn
Mjaej... en motor blir ju ljummen även utan last, och den värmen kommer nog inte bara från massage av lagerkulorna.
Dom resistiva förlusterna kommer man nog inte undan, och när dom går i "no load" så är det så vitt jag har begripigt så att motorn "kommer ikapp" sig själv vilket ger någon sorts mot-emk som ger ett stort induktivt motstånd som gör att strömmen minskar.
Men värmer koppar gör man nog ändå.


Men, vad vet jag, mitt gamla fnask, som prostinnan sade.

/Skreddarn

Re: DCmotor No load current - förhållande till dynamisk frik

Postat: 12 februari 2013, 19:41:36
av JustNeed
Enligt modellen har en ideell friktionsfri motor ingen ström alls vid full hastighet och därför inga resistansförluster.
All ström i modellen bidrar alltså till ett moment på utaxeln.
I verkligheten blir det förmodligen eddy-strömmar och annat mystiskt som ger förluster, men frågan är:
Kan man inkludera allt det i en hastighetsproportionerlig friktionskonstant?