Sida 1 av 1

Funderingar kring ljusstyrning i en bil

Postat: 10 februari 2013, 21:36:49
av Hjuken
Hej!

Till våren kommer jag sätta igång med en renovering av en cheva van och just nu har jag tankemässigt fastnat på innerbelysningen.

Den kommer att ha följande belysning:
  • Led-list längs med taket
  • Led-list längs med golvet
  • 6st läslampor
Mina önskemål är att
  • Led-listerna styrs separat och kan tändas/släckas både fram och bak i bilen, typ en trappkoppling.
  • Läslamporna ska kunna tändas/släckas från respektive plats, heller inga konstigheter.
  • Alla läslampor ska tändas då någon av dörrarna öppnas (denna funktion ska kunna inaktiveras)
  • Fram i bilen vill ha en eller två knappar som tänder respektive släcker all belysning med ett tryck
Mina tankar är att man behöver använda ett gäng bistabila relän med dubbla spolar där man kopplar en lampa till varje relä och att man kan koppla "släck-allt-knappen" till den öppnande spolen på varje relä och "tänd-allt-knappen" till motsatt spole.

Efter en del googlande så hittar jag inga självklara lösningar. Skulle vara mycket tacksam om någon vilja ge lite tips och råd hur man löser detta på snyggast möjliga sätt.

Re: Funderingar kring ljusstyrning i en bil

Postat: 10 februari 2013, 23:27:37
av MiaM
Vanliga dioder löser nog mycket av uppgiften.

Re: Funderingar kring ljusstyrning i en bil

Postat: 11 februari 2013, 11:15:11
av Volvo245GLT
LED-listerna kan du ju låta vara elektroniskt styrda med en flip-flop just för "dubbelkommandot" med att kunna tända och släcka dem från flera olika platser.
Blir snyggt och enkelt med vanliga tryckknappar, och antagligen enklare än en trappkoppling med dubbelpoliga brytare och kablar fram och tillbaka.

Dörrkontakterna brukar sluta till minus och jordar då LED-listerna så att dessa tänds. Flip-flop:en sitter parallellt med detta och måste naturligtvis också jobba på minussidan för att det ska funka som tänkt.
En diod får lösa problemet med backström då flip-flop:en jordar.

Läslamporna manövreras även dem på minussidan med en vanlig mekanisk två-läges brytare. Dess ena kontakt jordar och tänder lampan, och i det andra läget är lampan släckt, men samtidigt jordad via kretsen med dörrkontakterna..

Fram i bilen har du alltså två knappar. En enkel tryckknapp för LED-lister på/av, och en tre-läges brytare som antingen skickar jord till alla lampor och även listerna om dessa ska med (allt tänt!), av (allt släckt) eller jord via dörrkontakterna (allt tänt då någon dörr öppnas!).

Med den här lösningen så behöver du alltså bara dra fram plus till läslamporna och listerna, resten av kabeldragningen blir i princip jordkablar som bara kommer tända lamporna vid ev. kortslutning och inte orsaka varken kabelbrand eller brända säkringar.

Lite luddigt skrivet kanske, men hoppas förklaringen duger! :)

EDIT: Om du vill styra LED-listerna separat och alltså inte ha dessa på dörrkontakterna så är det ju bara att utelämna den delen, så att säga.