Skicka TILL Tellstick
Skicka TILL Tellstick
Planerar att köpa en Tellstick till min Raspberry Pi för att styra mina relälampor.
Dock så är ju frågan om man köper den vanliga eller en DUO.
DUO är ju att den kan både skicka och ta emot signaler men jag vet inte ens vad det finns för saker som den kan ta emot??
Så jag vet inte om det är värt 200 kr mer för sakern jag inte vet vad den kan kan.
Någon som använder Tellstick här??
Dock så är ju frågan om man köper den vanliga eller en DUO.
DUO är ju att den kan både skicka och ta emot signaler men jag vet inte ens vad det finns för saker som den kan ta emot??
Så jag vet inte om det är värt 200 kr mer för sakern jag inte vet vad den kan kan.
Någon som använder Tellstick här??
Re: Skicka TILL Tellstick
Tror att de med "ta emot" helt enkelt menar att du kan ta emot kommandon som du skickar med en Nexa fjärr. Du kan alltså använda en Nexa-fjärr för att styra PCn eller för att med en knapp trigga en hel serie av utgående Nexa-kommandon.
Det ger ju lite fler möjligheter som du kanske inte behöver nu men senare.
Det normala är ju annars att man bara kör på andra hållet, dvs att man styr Nexa-brytare från PCn.
Det ger ju lite fler möjligheter som du kanske inte behöver nu men senare.
Det normala är ju annars att man bara kör på andra hållet, dvs att man styr Nexa-brytare från PCn.
Den jag förstår är att man kan koppla en del tillbehör som skymningsrelä, IR, fjärrkontroll, Magneter, strömbrytare.
Så det finns en del tillbehör.
Så det finns en del tillbehör.
Kan nog göras en hel del kul grejor med en sån.
Frågan jag ställer mig är om hallonet kan snacka med Tellstick? Vad är den för typ av endpoint egentligen, HID, interrupt, CDC?
Frågan jag ställer mig är om hallonet kan snacka med Tellstick? Vad är den för typ av endpoint egentligen, HID, interrupt, CDC?
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Jag kanske kan få be att tipsa lite om denna sajt http://skagmo.com/
Här finns det godis!
Jag har två MultiTRX Googla på det, som jag kan släppa om någon är riktigt intresserad. Skicka PM.
Här finns det godis!
Jag har två MultiTRX Googla på det, som jag kan släppa om någon är riktigt intresserad. Skicka PM.
Ja, den där PiHAT-grejen var ju fiffig - de utnyttjar övertoner för att krama ut 433Mhz. Fast det är nog mycket enklare att koppla in en vanlig TX433 för 79kr:
http://www.electrokit.com/tx433n-sandar ... -mhz.45094
Den är samma modulering som Nexa (ASK) och funkar mig veterligen att sända Nexa-kommandon med. Man får ansluta till en pinne och köra ut PWM. Budget-Tellstick alltså.
Finns sedan färdiga fjärrkontroll-appar för både Android och iPhone, med dessa kan man skicka kommandon till hallonet över ethernet som sedan skickar ut Nexa till lampor m.m.
EDIT: Den där MultiTRX verkar onekligen mycket kompetent, tycks vara ett minst sagt fullgott alternativ. Fint att det är virtuell COM-port (CDC) på den också, det förenklar ju en hel del kommunikationsmässigt.
http://www.electrokit.com/tx433n-sandar ... -mhz.45094
Den är samma modulering som Nexa (ASK) och funkar mig veterligen att sända Nexa-kommandon med. Man får ansluta till en pinne och köra ut PWM. Budget-Tellstick alltså.
Finns sedan färdiga fjärrkontroll-appar för både Android och iPhone, med dessa kan man skicka kommandon till hallonet över ethernet som sedan skickar ut Nexa till lampor m.m.
EDIT: Den där MultiTRX verkar onekligen mycket kompetent, tycks vara ett minst sagt fullgott alternativ. Fint att det är virtuell COM-port (CDC) på den också, det förenklar ju en hel del kommunikationsmässigt.
Här är förresten en av mina allra första postningar som handlar om ungefär samma sak.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=45114
Jag har dock inget hallon utan kör med iTach som är en nätverksansluten IR-sändare. Använder fortfarande detta system för all AV-utrustning och viss belysning (t.ex. julgranen).
EDIT: Det slutade med att Jesper (på bara några dagar!) byggde en egen iTach-klon som överträffade originalet i funktionalitet och det blev sedan samköp på den. Vi var ett gäng som köpte satser och lödde ihop men väldigt få har kommit igång, däribland jag eftersom jag saknar JTAG-programmerare.
Jag har dock inget hallon utan kör med iTach som är en nätverksansluten IR-sändare. Använder fortfarande detta system för all AV-utrustning och viss belysning (t.ex. julgranen).
EDIT: Det slutade med att Jesper (på bara några dagar!) byggde en egen iTach-klon som överträffade originalet i funktionalitet och det blev sedan samköp på den. Vi var ett gäng som köpte satser och lödde ihop men väldigt få har kommit igång, däribland jag eftersom jag saknar JTAG-programmerare.
Jag har en Tellstick DUO och största fördelen med att ha en som kan ta emot signaler.
Är att om man har självlärande mottagare och vill använda datorn som styrning och
fjärrkontrollen, så måste man ha mottagare i datorn.
Så att man programmerar dom självlärande mottagarna först med sin fjärrkontroll.
Sen kan man läsa av vilket id fjärren har därefter så kan man använda både fjärren och datorn.
Har man den utan mottagare. Så får man helt enkelt välja fjärr eller dator.
Dock har man dom som inte är självlärande utan bara har ABC och 123 etc.
Där kan man ställa in fjärr samt mottagare ihop med datorn eftersom man då kan se koden/id´t.
Sen så kan man ju också använda skymningsrelä, tempsensor etc. som andra skrivit.
Är att om man har självlärande mottagare och vill använda datorn som styrning och
fjärrkontrollen, så måste man ha mottagare i datorn.
Så att man programmerar dom självlärande mottagarna först med sin fjärrkontroll.
Sen kan man läsa av vilket id fjärren har därefter så kan man använda både fjärren och datorn.
Har man den utan mottagare. Så får man helt enkelt välja fjärr eller dator.
Dock har man dom som inte är självlärande utan bara har ABC och 123 etc.
Där kan man ställa in fjärr samt mottagare ihop med datorn eftersom man då kan se koden/id´t.
Sen så kan man ju också använda skymningsrelä, tempsensor etc. som andra skrivit.
Det var verkligen en good point!
Helt avgjort värt de där extra 200kr då.
Personligen tycker jag att Raspi är total overkill för ändamålet om man inte skall köra annat också på den förstås. Nog en god idé att kolla upp så att raspi kan prata med Tellstick. USB är ju inte alltid plug-and-play precis.
Helt avgjort värt de där extra 200kr då.
Personligen tycker jag att Raspi är total overkill för ändamålet om man inte skall köra annat också på den förstås. Nog en god idé att kolla upp så att raspi kan prata med Tellstick. USB är ju inte alltid plug-and-play precis.
Jag har en Tellstick DUO anlsuten till en raspberry och det fungerar utan problem.
Jag har den utan mottagare och kan utan problem använda både fjärr och dator. En mottagare klarar att "kodas" med upp till tre olika sändare (kodar man en fjärde så försvinner den äldsta).kricka skrev: Har man den utan mottagare. Så får man helt enkelt välja fjärr eller dator.
Största fördelen är väl att datorn kan veta status på mottagarna. Med den utan mottagare så vet datorn aldrig om du har tänkt lampan med fjärren eller inte, datorn jobbar alltid "i blindo" så att säga.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Vad är det för appar? Funderar lite på att koppla in en RF-mottagare till Raspberryn också, synd bara att jag är så kass på att koda :/hanzibal skrev: Finns sedan färdiga fjärrkontroll-appar för både Android och iPhone, med dessa kan man skicka kommandon till hallonet över ethernet som sedan skickar ut Nexa till lampor m.m.
Jag använder iRuleAtHome som ger snygga paneler och är enkel att bygga. Du kan läsa mer om det i denna tråd, där finns också några skärmdumpar från iPhone:
Tyvärr behöver du koda en del om du skall köra via Raspi, du måste då ta emot kommandon från appen över ethernet och skicka ut via Tellstick. Jag använder som sagt iTach och iRule har inbyggt stöd för den.
Tyvärr behöver du koda en del om du skall köra via Raspi, du måste då ta emot kommandon från appen över ethernet och skicka ut via Tellstick. Jag använder som sagt iTach och iRule har inbyggt stöd för den.
Nja... Det är prylberoende. Jag har Nexamottagare som klarar 6, och Anslut (Proove) som bara klarar två. Hembyggda klarar N st, så många som man orkar implementera.Nerre skrev:En mottagare klarar att "kodas" med upp till tre olika sändare (kodar man en fjärde så försvinner den äldsta).
Ok, alla mottagare jag har hemma klarar i alla fall 3, så jag trodde det var typ standard.