Sida 1 av 1

Tipps på materialval till ett lättvikts Hardcase?.

Postat: 12 januari 2013, 12:36:00
av Fagge
Lådan på bilden med storleken 132x62x83cm väger 35kg .
Frågan är om det är möjligt att bygga en liknande låda fast med lättare material.
Målet är att komma ner under 5 kg & vara tillräckligt slagtålig att lådan inte kollapsar vid första bagage hanteringen på flyget.
Materialkostnaden får inte överstiga 3000kr.
Lådan ska frakta utrustning upp till 45kg

Jag har konstaterat att 3mm glasfiber helt enkelt skulle bli för tungt.
Kolfiber blir för dyrt.
Vad tror ni om Skummad PVC?, har dock inte lyckats att hitta några vikttabeller för dessa plattorna. Någon som vet?.

Det skulle i & försig också vara ok att ta upp hål lite här & där för att skrota väck lite material förutsatt att det ändå håller ihop. Insidan klär man ju ändå in i något dämpande som håller tätt.

Har ni några bra förslag på lager?.

Bild

Re: Tipps på materialval till ett lättvikts Hardcase?.

Postat: 12 januari 2013, 12:53:17
av Meduza
Har du kollat på laminat såsom dibond? Mycket styvhet till relativt låg vikt!

Re: Tipps på materialval till ett lättvikts Hardcase?.

Postat: 12 januari 2013, 14:05:00
av Lennart Aspenryd
Även om du tar skummad PVC, som har namn som Forex eller Sintra måste du hålla ihop bitarna med Lim eller lister!

Som du ser kommer din yta att ta en del vikt!
Comparison of thickness and weigth with the same bending stiffness

Thickness
Material
Weight
3 mm
DIBOND®
3,8 kg/m2

2,4 mm
Aluminium
6,5 kg/m2

11,1 mm
PVC
5,6 kg/m2

1,7 mm
Steel
13,3 kg/m2

6,8 mm
Acrylic
8,2 kg/m2

Re: Tipps på materialval till ett lättvikts Hardcase?.

Postat: 12 januari 2013, 14:13:33
av zeus
För att klara sig under 5kg måste du nog satsa på mjukt och segt skal.
Annars kommer det bara spricka.

Re: Tipps på materialval till ett lättvikts Hardcase?.

Postat: 12 januari 2013, 17:54:30
av Fagge
Hmm, ja det det ser ju ut att bli lite tungt hur man än gör...
En ram i aluminiumlister får man väll ha i vilket fall som helst, så ett alternativ till vore väll kanske å spänna upp ett kraftigt tyg på sidorna. Och sen förstärka med fler alu stag över dom större öppnade ytorna.

Lasp: Var hittade du den tabellen?

Re: Tipps på materialval till ett lättvikts Hardcase?.

Postat: 12 januari 2013, 18:23:01
av Lennart Aspenryd
Jag har vägt en skiva nu och skummad PVC typ Forex väger runt 2Kg / kvadratmeter i 3mm tjocklek
Tabellen fann jag när jag sökte (Google) på det skummade aluminiummaterialet som Meduza tipsade om.

Här finns tabellen
http://www.display.3acomposites.com/en/ ... stics.html

Jag vägde en skiva 101 x 47 cm 3mm gul och den vägde 820 gr.
Jag tror att det skulle gå att tillverka en box. Jag skulle då vika till 50 mm L balk och limma på insidan.
Skummad PVC går mycket lätt att hantera vid temp runt 80 - 90 grader Då blir den mjuk som en disktrasa (vettex).
Så bockar man 50 mm remsan på längsmitten, låter den vara lite mjuk i böjen. Limmar den på insidan.

Borde gå, man får vara lite fiffig när man fäster bärhandtagen förstås!

Re: Tipps på materialval till ett lättvikts Hardcase?.

Postat: 12 januari 2013, 23:01:55
av Meduza
Fast 3mm skummad pvc är inte stabilt såpass så jag skulle våga använda det till ett hardcase precis... men det beror ju lite på hur rädd man är om innehållet...

Det skulle isf vara om man laminerade typ 3mm Forex-skivor med en kevlarduk eller dylikt som tar upp slagkrafter så att den inte kunde spricka så enkelt...

Re: Tipps på materialval till ett lättvikts Hardcase?.

Postat: 13 januari 2013, 12:53:10
av Lennart Aspenryd
Att täcka med Kevlar borde vara en väg.
Men redan nu ser man att det inte går ihop sig!
Lådan innehåller ju över 5 kvadratmeter material och så skall förstyvnaden till.
Skulle helt enkelt föreslå en uppdelning, om det är möjligt. Men jag har inte syftet klart för mig!

Re: Tipps på materialval till ett lättvikts Hardcase?.

Postat: 13 januari 2013, 22:01:11
av NULL
Man skulle nog behöva fixera innehållet riktigt bra. Kanske linda in varje grej i plastfolie, sen gjuta in allt i skum, som lindas på utsidan med ett tunt lager med kevlarduk och epoxi.