Sida 1 av 2

Relä för extraljus på motorcykel

Postat: 2 januari 2013, 21:52:54
av F.Eriksson
Hej alla elexperter!

Har småhängt på detta forum ett tag och pillat bland trådarna, men har inte fått tummen ur och registrerat mig förrän idag :) Kan väl titulera mig blivande hobbyelektriker på sin höjd, har alltid tyckt att logiska saker såsom matematik och såklart elektronik är intressanta och har gärna pillat med småelektronik på hojar, bilar och småapparater.

Nu är det så att jag beställt två stycken 15 W LED-extralampor till min hoj för att kunna lysa upp vinterskogarna. Min tanke är att dra rejäla sladdar direkt från batteriet, för att maximera spänningen jag får fram till lamporna. Jag vill att dessa lampor ska slås på med helljuset, så då antar jag att jag behöver leda vanliga helljuskretsens ström genom ett relä som stänger kretsen för mina extraljus. Problemet är att jag inte har någon större aning om var jag hittar ett lämpligt sådant! Har kollat lite på ELFA och minst hälften av specifikationerna på reläerna ser ut som grekiska för mig (och jag kan inte grekiska). Jag bor i Östersund och skulle gärna åka på någon lokal affär och handla, ifall det finns. Spänningen är 12 V, vanliga helljuset är på 55 W så det borde rimligtvis gå ca 4,6 A genom den kretsen. Extraljusen är tillsammans på 30W vilket ger 2,5 A där. Ett relä med lättlödda kontakter, eller någon annan typ av enkel anslutning, vore smidigast. Förslag välkomnas! :D

Tack på förhand!
/Felix

Re: Relä för extraljus på motorcykel

Postat: 2 januari 2013, 22:09:34
av danei
Du ska inte leda helljusets ström genom reläet. Du ansluter dig parallellt med helljuset. Då får du 12V med en mycket liten ström genom spolen på reläet.
Du ska leta efter ett relä som har en spolspänning på 12V och klarar dina 2,5A på brytaren. Det finns massor av relän som klarar det. Kan ett vanlig bilrelä vara en bra lösning, eller vill du ha något mindre?

Re: Relä för extraljus på motorcykel

Postat: 3 januari 2013, 00:45:05
av ElectricNooB
Välkommen till forumet! :D

Ni har väl en Jula affär däruppe? Gå dit och kolla efter något sådant: http://www.jula.se/rela-for-extraljus-602140

Ett relä är inte något vidare märkvärdigt, man kan dela in det i två delar, 1: spolen som drar i brytaren: Kräver en viss spänning (tex.12V) och den drar en viss ström (Som i fall som detta kan försummas). 2: Sedan så har vi brytaren, den skall kunna bryta en viss ström (och spänning). :)

Re: Relä för extraljus på motorcykel

Postat: 3 januari 2013, 13:11:04
av Biker
För 30W extra kan du antagligen använda ditt originalheljusrelä dom brukar vara på 30A eller 20A (för mc).

Koppla in på heljustråden.

Vill du kunna stänga av dom kan du bryta minusledaren till led lamporna.

Du kan ju mäta spänningsfallet i kablaget - mät först över batteriet - sedan över heljustrådarna (+/-) och så om du har spänningsfall.

Har du spänningsfall så kan du säkra av 30A direkt vid batteriet - dra upp ny tjock plusledare till heljusreläet matning i reläet, du kan ju även byggla över den till halvljusreläet för o slippa spänningsfall där.
Se över jorden - den är ofta kopplad från batteriet till ramen ganska asnabbt och sen ramuttag i fronten på mcen.
Där bör du redan ha en fet ledare så att säga.

Re: Relä för extraljus på motorcykel

Postat: 5 januari 2013, 12:47:37
av Retroperra
Hej, jag finns i Sundsvall så det är ändå en bit. Annars hade jag kunnat hjälpt dig.
Som Biker skrev så tror också jag att du kan koppla in dem på samma relä som helljuset.
Läs på reläet datablad vad det tål men allafall japanska cyklar brukar ha välgjord genomtänkt el.

/Per

Re: Relä för extraljus på motorcykel

Postat: 6 januari 2013, 22:52:27
av F.Eriksson
danei skrev:Du ska inte leda helljusets ström genom reläet. Du ansluter dig parallellt med helljuset. Då får du 12V med en mycket liten ström genom spolen på reläet.
Du ska leta efter ett relä som har en spolspänning på 12V och klarar dina 2,5A på brytaren. Det finns massor av relän som klarar det. Kan ett vanlig bilrelä vara en bra lösning, eller vill du ha något mindre?
Jag antar att ett relä har mycket högt motstånd då så att det inte snor så mycket effekt om man kopplar in sig parallellt? Som de två postarna över mig säger så kanske det är en bättre idé att se till att det är grova sladdar dragna på originalkonfigurationen så att de klarar allt helljus jag vill ha. Men jag blir fundersam på om det verkligen sitter något relä på hojen för ljuset som standard? Helljusswitchen dirigerar bara om strömmen från den ena av de tre ledare som en H4-lampa är inkopplad med (lika som på en bil) till den andra, inte den som är jord då alltså. Jag kollade på kopplingsschemat jag har och jag hittar inget relä där (kan vara jag som är för dålig att läsa det helt enkelt, vilket virrvarr av dragningar, mycket förvirrande att försöka simulera strömmens gång i kretsarna i huvudet :) )

Edit: Helljuset och dess switch är båda belägna nere till vänster i bilden

Re: Relä för extraljus på motorcykel

Postat: 6 januari 2013, 23:47:43
av Biker
Hojen e en DRZ Suzuki - ok

Den verkar inte ha relä.

Då kan du ju börja med att mäta upp nuvaranda original setups spänningsfall.
Mät upp direkt på lampan och direkt på batteriet med - är det skillnadader på 0,2V så lönar det sig att bygga det till relästyrt - man vinner ganska mycket på halogenlampornas ljusutbyte med att maxa spänningen.

Då kan du styra reläena med knappen - använd vanliga 30A bilreläer.

Dra en ny + kabel från accen med nån snaskig kabel - säkra av direkt vid batteriet med 30A.
Förutom att bara mata hel och halvreläet kan du även lämna en kontakt från den nya matarkabeln för t.ex handtagsvärmare.

Se då även över jordningen - batteriet skall ju vara snabbt ansluten med god kontakt till ramen - se även över motsvarande jorduttag fram på mcen (det brukar finnas jorduttag lite överallt på många mcen så man slipper tjocka minusledare överallt.

Tänk på att denna kabel är spänningssatt även med tändningen av så då får du har ett relä till extra grejer som handtagsvärmare som är styrda från tändströmmen så du inte glömmer av dom..

Jag har gjort så på mina hojar men dom är ju större med mer generator så jag kan köra med 100W lampor och mycket låga spänningsfall och bra ljus.

Kör ena reflektorn med dyrare högprestanda 55/60W h4 och har märkbart mer kräm än med original setup.
Andra reflektorn är 80/100W och kan slås av och på - onödigt att sommartid i +30 brassa på med 100W i en plastreflektor - men vintertid/nattetid så tål ju reflektorn det lätt.

Desutom kan man vid behov frigöra mer generatoreffekt - 100W vid behov (Värmekläder,ladda lapptop,handtagsvärmare eller om man vid en kortare körning vill återladda batteriet snabbare.

Halvljusatutomatiken är också urkopplad så jag kan tomgångsladda batteriet.

Re: Relä för extraljus på motorcykel

Postat: 20 januari 2013, 01:50:36
av F.Eriksson
Tack så mycket för råden!
Jag fick extralamporna för någon dag sedan och monterade dem idag. Jag mätte spänningsfallet framme vid lampkontakten med lamporna igång, och det var inte bra - över 1 V spänningsfall. Dock ändå runt 12 V vid tomgång. Valde att inte fixa något relä idag, kopplade in dem på vanliga helljuskablarna, gjorde fästen till och skruvade fast lamporna. Jag funderar på om det inte skulle gå lika bra att dra nya helljuskablar utan relä, bara byta ut de gamla kablarna. Kanske kabeln är väldigt uppdelad då den går igenom olika komponenter innan den når batteriet? Isåfall får jag sätta dit ett relä. Jag testade att att dra helljuskablarna direkt till batteriet också, så att de fick full spänning, men kan inte säga att jag märkte någon vidare skillnad (detta var dock inne i garaget), men jag förstår att det antagligen är en märkbar skillnad med 1V högre spänning.
IMAG0037.jpg
En bild på hur det såg ut. Ljusspillet på väggen är inte så illa som det ser ut och det är bara från vanliga lyktan, som är xenonkonverterad. Det lös upp bra då jag tog en kort provtur i mörkret.

Re: Relä för extraljus på motorcykel

Postat: 20 januari 2013, 21:24:29
av MiaM
1 volt spänningsfall märks helt klart på fordonsel.

Eftersom det är ett så enkelt schema utan något "special" som matar lamporna så går det lätt att låta de två lägena på hel/halvljusomkopplaren mata spolarna i varsitt relä för hel+halvljus.

Om reläet är märkt med standard "Bosch-siffror" så ska du koppla såhär:

Klipp helljus- och halvljuskabeln till orginallampan, på något bra ställe.
De två kablarna som klippts och som kommer från omkopplaren kopplar du till 86 på varsitt relä.
85 på båda reläerna kopplar du till jord.
30 på båda reläerna kopplar du till en säkring till batteriet. Säkringen ska som andra redan skrivit sitta direkt vid batteriet, med så kort kabel att om kabeln lossnar från säkringen så ska den helst inte kunna nå något som är jordat.
87 på reläerna kopplar du till helljuset respektive halvljuset på dina lampor.

Om du vill så kan du ha två separata reläer för extraljusen och orginalhelljuset och sätta en strömbrytare i serie med 85 eller 86 på reläet för att kunna välja om extraljusen ska vara inkopplade. (Du kanske istället vill ha en strömbrytare för att koppla bort orginalhelljuset och alltid ha extraljusen inkopplade, eller nåt sånt. Smaksak, välj själv. Kolla dock upp vad som är godkänt först, dumt att torska i besiktningen på nåt sånt).

Bild på bilrelä med siffrorna: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... ela-42134/

Jag googlade lite och hittade förresten en lista på vad alla "Bosch-siffrorna" "betyder":
http://www.the12volt.com/installbay/for ... IR=N&FID=5

Re: Relä för extraljus på motorcykel

Postat: 21 januari 2013, 13:55:37
av Neondiod
För glödlamper är 1V spänningsfall med tänd lampa bra, de är meningen att det ska vara ett visst spänningsfall så att det blir 12V över lampan. Vissa bilar har 12v spänningsreglering till glödlamper. Om man matar glödlamperna med 14V lyser de visserligen starkt men de håller inte länge.

Men om du har xenonlampa nu så har du väl en styrbox som driver upp spänningen till en 100V eller så och ledlamperna bör ha en strömreglerande styrkrets, så en 1V till 2V högre matningsspänning till dessa styrboxar bör inte påverka ljusstyrkan alls.

Re: Relä för extraljus på motorcykel

Postat: 21 januari 2013, 21:48:34
av Biker
Köper man inte dom dyraste högpresterande halogenlamporna är det inte så känsligt.

Många bilar temperatur kompenserar generatorn uppåt en 15V i kyla för att hålla batteriet fulladdat.

Re: Relä för extraljus på motorcykel

Postat: 21 januari 2013, 23:31:05
av F.Eriksson
Tack för svaren! Jag vill helst inte skära i original-elen, jag har som tur är en "förlängare" som sitter i h4-sockeln som lampan vanligtvis sitter i. Fick med det till xenonlampan. I denna kabel har jag skurit sen förut.
Neondiod skrev:För glödlamper är 1V spänningsfall med tänd lampa bra, de är meningen att det ska vara ett visst spänningsfall så att det blir 12V över lampan. Vissa bilar har 12v spänningsreglering till glödlamper. Om man matar glödlamperna med 14V lyser de visserligen starkt men de håller inte länge.

Men om du har xenonlampa nu så har du väl en styrbox som driver upp spänningen till en 100V eller så och ledlamperna bör ha en strömreglerande styrkrets, så en 1V till 2V högre matningsspänning till dessa styrboxar bör inte påverka ljusstyrkan alls.
Hmm, kanske skulle jag kunna mäta strömmen igenom original-kabeln samt när jag kör med direktkopplade tjocka kablar. Så kan jag få fram hur många fler watt det kommer till lamporna vid de olika spänningarna.

Re: Relä för extraljus på motorcykel

Postat: 22 januari 2013, 19:55:02
av MiaM
Även med lågt spänningsfall så håller väl halogenlampor "i evigheter"?

Re: Relä för extraljus på motorcykel

Postat: 23 januari 2013, 00:35:41
av F.Eriksson
Det är inga halogenlampor, extraljusen är LED och i lyktan är det en xenonlampa. Xenonen och dess ballast är ju åtminstone känslig för upprepade på-/avslagningar, har dock ingen aning om hur det är med spänningsskillnader. Är det så som Neondiod säger att både xenon- och LEDlamporna har kretsar som reglerar ström och spänning och därigenom effekten så antar jag att det inte spelar någon vidare roll. Ska nog experimentera lite någon dag när jag har tid.

Angående ramjordningspunkterna som nämndes tidigare ska jag kolla lite närmare på det också, jag har för mig att batteriet inte är jordat förrän vid fästet för tändspolen vilken sitter alldeles ovanför cylindern, vilket innebär en kabel på antagligen >1m. Minns jag inte fel så är den sladden ganska mesig också. Det kan ju vara så att det finns en närmare jordning också, går inte att utläsa något spännande ur kopplingsschemat mer än det faktum att det är jordat till ramen, och jag är säker på att det åtminstone är en jordpunkt vid tändspolen.

Något annat som har rekommenderats att göra på denna hoj är att dra om sladdarna från generatorn - i originalutförande laddas batteriet genom huvudsäkringen och med tämligen mesiga kablar. Man ska tydligen tjäna närmare volten i laddningsspänning på att meka dit lite större sladdar, så det står också på att-göra-listan. :)

Re: Relä för extraljus på motorcykel

Postat: 25 januari 2013, 19:23:23
av MiaM
Aha, modernt lyx!

Men då måste schemat vara förenklat och hela xenonenheten är utritad som en vanlig "H4-lampa" ungefär.


En meterlång klen kabel kan det väl knappast vara till jorden om startmotorn ska fungera vettigt?

Intressant för övrigt att generatorn inte har någon "tändning av/på"-ingång. (De där "pickup coils" verkar väl vara ungefär en varvtalsgivare till motorstyrboxen, antar jag).