DIY OB-Buss / sambandsbil.
Postat: 29 december 2012, 00:57:53
Ja då var det dax för ännu ett av mina mysko projekt som jag inte har helt koll på...
Däremot är jag övertygad om att några av er här har bra idéer och tankar!
Jag håller på och bygger en fattigmans OB-buss av ett gammalt auktionsfynd... (Renault Master T35 före detta militär Sambandsbil)
En del i projektet är att jag vill montera en luftvärmepump bak på bilen för att få lite värme på vintern och kyla på sommaren. Just nu är jag inne på hur pumpen skall monteras, all installation skall naturligtvis en kyltekniker få fixa sedan.
Tanken är att sätta pumpen på baksidan i ovankant mellan stegen och antennen.
Skåpet är enligt handboken byggt i en sandwitchkonstruktion, glasfiber på utsidan, något magiskt hårt skummat plastmaterial i mitten och aluminiumplåt på insidan. Total tjocklek ca 4cm. Gissningsvis samma material som i normala skåp på lastbilar förutom aluminiumet som brukar vara glasfiber oxå på lastbilar...
Väggar & tak är fogade på okänt sätt (lim?) och det sitter en rejäl aluminiumprofil limmad och popnitad i alla kanter.
Detta material är ju rejält starkt där det sitter och leker vägg och tak, men när man skall fästa upp något i det så är det som att skruva i luften. Inte alls bra med andra ord. Enligt tillverkaren av skåpet så fäster man normalt saker med lim på dessa material. Tyngre saker kan man bara fästa om man har förstärkningar inbyggt i materialet eller på insidan. 40-50kg skall man dock kunna limma med PL400 utan problem sägs det.
Vad tror ni om detta upplägget:
2st plattjärn, b=100mm l=750mm t=4mm, i varje av dessa borrar jag 4st 8mm hål för försänkta M8 skruvar. Skruvskallarna svetsas fast i plattjärnen som sedan slipas plana.
Dessa plattjärn limmas mot bilen med PL400 (efter att färg m.m. på skåpet slipats bort i fogen)
Avståndet mellan jörnen är något mer än bredden på pumpen.
Jag har då alltså två plattjärn sittande bak på skåpet med vardera 4st M8 skruvar som sticker ut.
Jag bygger sedan två konsoler i form av trianglar av VKR 30x30 eller liknande.
Den långa katetern skruvas lodrätt mot plattjärnen, den korta katetern sticker ut 90grader i nederkant och hypotenusan blir som ett stag uppåt.
I de korta nedersta kateterna fäster jag sedan ytterligare två VKR profiler vinkelrätt mellan konsolerna som pumpen sedan står på.
Här inser jag att en ritning eller skiss kunde vara en bra idé... Återkommer med det...
Vad tror ni om detta? Känns det som att det kommer att sitta kvar?
Det är ju inte bara 30-40kg pump utan det uppstår ju en hel del krafter när bilen är i rörelse...
Vinner jag något mer än sinnesro om jag förlänger den lodräta konsol-katetern upp till skåpets kantlist och popnitar den i aluminiumet. (Då uppstår ju risk för läckage men det kan ju hanteras med tätningsmassa) Ev kan jag även låta konsolen gå upp till kantlisten och göra en 90 böj så jag kan fästa i ovankant på listen/taket. Då blir det mer tryckkraft och mindre skjuvning vilket kanske vore bra!?
Tips och tankar emottages tacksamt!
Däremot är jag övertygad om att några av er här har bra idéer och tankar!
Jag håller på och bygger en fattigmans OB-buss av ett gammalt auktionsfynd... (Renault Master T35 före detta militär Sambandsbil)
En del i projektet är att jag vill montera en luftvärmepump bak på bilen för att få lite värme på vintern och kyla på sommaren. Just nu är jag inne på hur pumpen skall monteras, all installation skall naturligtvis en kyltekniker få fixa sedan.
Tanken är att sätta pumpen på baksidan i ovankant mellan stegen och antennen.
Skåpet är enligt handboken byggt i en sandwitchkonstruktion, glasfiber på utsidan, något magiskt hårt skummat plastmaterial i mitten och aluminiumplåt på insidan. Total tjocklek ca 4cm. Gissningsvis samma material som i normala skåp på lastbilar förutom aluminiumet som brukar vara glasfiber oxå på lastbilar...
Väggar & tak är fogade på okänt sätt (lim?) och det sitter en rejäl aluminiumprofil limmad och popnitad i alla kanter.
Detta material är ju rejält starkt där det sitter och leker vägg och tak, men när man skall fästa upp något i det så är det som att skruva i luften. Inte alls bra med andra ord. Enligt tillverkaren av skåpet så fäster man normalt saker med lim på dessa material. Tyngre saker kan man bara fästa om man har förstärkningar inbyggt i materialet eller på insidan. 40-50kg skall man dock kunna limma med PL400 utan problem sägs det.
Vad tror ni om detta upplägget:
2st plattjärn, b=100mm l=750mm t=4mm, i varje av dessa borrar jag 4st 8mm hål för försänkta M8 skruvar. Skruvskallarna svetsas fast i plattjärnen som sedan slipas plana.
Dessa plattjärn limmas mot bilen med PL400 (efter att färg m.m. på skåpet slipats bort i fogen)
Avståndet mellan jörnen är något mer än bredden på pumpen.
Jag har då alltså två plattjärn sittande bak på skåpet med vardera 4st M8 skruvar som sticker ut.
Jag bygger sedan två konsoler i form av trianglar av VKR 30x30 eller liknande.
Den långa katetern skruvas lodrätt mot plattjärnen, den korta katetern sticker ut 90grader i nederkant och hypotenusan blir som ett stag uppåt.
I de korta nedersta kateterna fäster jag sedan ytterligare två VKR profiler vinkelrätt mellan konsolerna som pumpen sedan står på.
Här inser jag att en ritning eller skiss kunde vara en bra idé... Återkommer med det...
Vad tror ni om detta? Känns det som att det kommer att sitta kvar?
Det är ju inte bara 30-40kg pump utan det uppstår ju en hel del krafter när bilen är i rörelse...
Vinner jag något mer än sinnesro om jag förlänger den lodräta konsol-katetern upp till skåpets kantlist och popnitar den i aluminiumet. (Då uppstår ju risk för läckage men det kan ju hanteras med tätningsmassa) Ev kan jag även låta konsolen gå upp till kantlisten och göra en 90 böj så jag kan fästa i ovankant på listen/taket. Då blir det mer tryckkraft och mindre skjuvning vilket kanske vore bra!?
Tips och tankar emottages tacksamt!