Vad använder du din Raspberry Pi till?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Noxin
Inlägg: 614
Blev medlem: 21 september 2006, 11:59:45
Ort: Stockholm, Årsta + Orrefors

Vad använder du din Raspberry Pi till?

Inlägg av Noxin »

Jag har just blivit med hallonpaj. Ett litet impulsköp.
Nu har jag installerat XBMC från http://www.raspbmc.com/ för att kunna köra lite SVTPlay på TV'n.
Det går lite trögt tycker jag.

Nu till frågan.
Vad använder Du din Raspberry Pi till?
Skriv gärna en liten kort beskrivning.

/Klas
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Vad använder du din Raspberry Pi till?

Inlägg av Meduza »

Kör Raspbmc på en 8 år gammal 30" LCD-skärm för att kunna se på film i sängen utan laptopen :)
Användarvisningsbild
Korken
Inlägg: 2230
Blev medlem: 3 februari 2006, 19:19:36
Ort: Luleå, Porsön

Re: Vad använder du din Raspberry Pi till?

Inlägg av Korken »

Jag funderar på att följa malx's idé och använda den som server till min 3D-skrivare. :)
Dock jag köpte just en ODROID-X2 så ska nog vänta lite mer och se vad den har att ge med sin Exynos4412.
tgr
Inlägg: 725
Blev medlem: 10 maj 2006, 09:17:07
Ort: Mölndal

Re: Vad använder du din Raspberry Pi till?

Inlägg av tgr »

Pi #1 Rasbmc i vardagsrummet för video, musik, Airplay osv.
Pi #2 Rasbmc i köket för musik syncat med vardagsrum via Airplay
Pi #3 Raspian monterad i Liten rittallåda med gps för tidssync, usb-wlan, RTL-SDR för lyssning, några reläer om det behövs och kanske lite annat skoj. Monteras i en mast med bra QTH.
Pi #4 Raspian för loggning av temperaturer, internetdelning, styrning av värme och liknande i stommarstugan.
Pi #5 Raspian för loggning av temperaturer, styrning och liknande i "verkastad" vid sommarstugan.
Pi #6 Raspian, styrning av 3Dpringer/Kretskortsfräs.

Jag behöver tydligen köpa några till. #1 är på plats och funkar. #2 och #3 hämtade jag på posten idag.
#4,#5 och #6 får jag nog beställa i början av nästa år.
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Vad använder du din Raspberry Pi till?

Inlägg av danielr112 »

1. Test objekt
2. Mätning av temperaturer. 1wire o.s.v
3. Styrningen av pannan och värmen till huset.

Dock är inte 3an klar än...
superx
Inlägg: 1127
Blev medlem: 19 juni 2012, 23:28:16
Ort: Linköping

Re: Vad använder du din Raspberry Pi till?

Inlägg av superx »

1. Visar olika serverloggar på en stor TV på kontoret. Färgmarkeringar på kritiska rader samt ljudeffekt och scrollande infotext när vi säljer något.
hato
Inlägg: 140
Blev medlem: 1 februari 2007, 20:22:36
Ort: Alingsås

Re: Vad använder du din Raspberry Pi till?

Inlägg av hato »

Kör XBMC
Men ledsnade när SVTplay gjorde om sin app, då fungerar det ej längre.......
Användarvisningsbild
maDa
Inlägg: 4076
Blev medlem: 11 november 2005, 22:13:16
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Vad använder du din Raspberry Pi till?

Inlägg av maDa »

Nej, man får ta ner en ny från Githubben. Det är inte SVT's app utan den kommer från XBMC communityn, det var SVT som bytte ut sitt API.

Kod: Markera allt

cd ~/xbmc/addons/
git clone -b frodo http://github.com/nilzen/xbmc-svtplay ./plugin.video.svtplay
Användarvisningsbild
calmar
Inlägg: 540
Blev medlem: 23 november 2005, 13:14:41
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Vad använder du din Raspberry Pi till?

Inlägg av calmar »

Kör min som hemautomations-webbserver för tillfället, funderar på om jag ska försöka köra den som radiomottagare med rtl-sdr också. Den som lever får se.
Användarvisningsbild
Noxin
Inlägg: 614
Blev medlem: 21 september 2006, 11:59:45
Ort: Stockholm, Årsta + Orrefors

Re: Vad använder du din Raspberry Pi till?

Inlägg av Noxin »

maDa skrev:Nej, man får ta ner en ny från Githubben. Det är inte SVT's app utan den kommer från XBMC communityn, det var SVT som bytte ut sitt API.

Kod: Markera allt

cd ~/xbmc/addons/
git clone -b frodo http://github.com/nilzen/xbmc-svtplay ./plugin.video.svtplay
Är det den som finns att välja i raspbmc's tillägsbibliotek i den nuvarande versionen? SVT Play funkar nämligen för mig.
Användarvisningsbild
maDa
Inlägg: 4076
Blev medlem: 11 november 2005, 22:13:16
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Vad använder du din Raspberry Pi till?

Inlägg av maDa »

Ingen aning, kör inte XBMC själv på RPi. Tänkte mer generellt XBMC tips.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Vad använder du din Raspberry Pi till?

Inlägg av arvidb »

Jag fick hem min Raspberry Pi strax innan jul och kör nu openELEC på den (v2.99.1). Jag behövde inte ens skaffa en ny fjärr, TV-fjärren funkade direkt över HDMI (via CEC-standarden eller vad det heter... Sony kallar det för "Bravia Sync" eller nåt sånt). Dessutom funkar det bra att använda USB-uttaget på TV:n som strömkälla. Bara att installera openELEC på SD-kortet, koppla in HDMI+USB till TV:n och en TP-kabel till nätverket, och lägga den lilla Raspberry Pi-lådan bakom TV:n, så har man ett fullt fungerande mediacenter!

Jag är faktiskt förvånad över hur bra det funkade. Endast följande som inte är perfekt out-of-the-box:

* Hackar lite ibland under filmer med väldigt hög bitrate (har bara sett det på en film än så länge och den filmen vet jag är väldigt krävande).

* Video-plugins (SVT Play och Youtube) visas med overscan trots att detta är avstängt på alla möjliga vis.

* Det verkar som att xbmc använder native-upplösning för filmvisning som default, vilket gör att subtitles ser hemska ut på allt som inte är 1080p.

Jag streamar över NFS. Jag ska också säga att jag blev besviken i början över att allt var väldigt segt, men efter några timmar så gav det med sig. Det vete sjutton vad openELEC höll på med där i början...

Supernöjd på det hela taget!
Användarvisningsbild
Broderblues
Inlägg: 3
Blev medlem: 4 juni 2013, 16:55:46

Re: Vad använder du din Raspberry Pi till?

Inlägg av Broderblues »

okay.. första post på forumet.

Raspi #1 som jag köpte tidigt från England, inkl go väntetid. Kör skarpt med mySQL och SAMBA som servar 4st XBMC klienter.
Dvs delad databas och vissa av XBMCs xml-settingsfiler. Fungerar utmärkt.

Så man fick köpa Raspi #2. Måste ju ha nåt nåt o labba med.
Har just testat DNSmasq som agerar lokal DNS och DHCP. Så långt är jag nöjd och har stängt av DHCP på min ASUS RT-N16 router (linuxburk som råkar köra just dhcp-delen av dnsmasq vad jag vet). Himla trevligt öht att kunna tilldela ip-adresser till alla klienter från en punkt.
Några små tweaks sen tror jag att dnsmasq är redo för Raspi #1.

Det första jag gjorde med min första modell B (256MByte) var att installera en LAMPserver med Apache/mySQL/PHP och körde Joomla! på den.
Förutom att Apache äter resurser är det ett trevligt alternativ som Joomla-utvecklingsplattform.
Finns ju lightHTTPD som alternativ till Apache, men inte testat än.

Har tidigare testat BrewPi som är temperatur-reglering av en kyl för ölbryggning.
Raspi-delen funkade fint men hade då inte nån Arduino som hanterar interface till relä och tempgivare.
Köpt en Arduino Uno sen dess men väntar på att skaffa lämpligt beg kylskåp för det projektet.

Har även testat ett homeautomation-paket från Karpero. Där saknar jag en Tellstick för test, men Raspi-interfacet verkar himla trevligt.

Har testat tidiga versioner av openELEC och RaspBMC men tyckte att navigeringen led lite av klen CPUprestanda.
Fast de va ju innan dessa applikationer blev stabilare o innan man sanktionerat kunde överklocka.

Andra hjärn-projekt i pipen..
  • Bluetooth -> line out-adapter till bilen för att streama musik från mobilen. Kan inte köra mobil-laddning och line out från hörlursutttaget samtidigt utan problem med jordströmmar
  • Ethernet-interface för fjärrstyrning av mitt Onkyo TA-2006 kassettdäck. Kanske även en ADomvandlare över ETH?
  • Får snart fiber i lägenheten och känns som lämpligt tillfälle att bli med IP-telefon. Så en Raspi med Asterisk-server känns ju lockande
  • Inför odlingssäsongen 2014 för bla mina chiliplantor tror jag att openSprinkler verkar intressant
Sen finns det otroligt mycke mer att utforska.
Har inte haft så kul sen jag laddade ner 50+ 1.2MBytes disketter med Slackware Linux för typ 100 år sen.
Över uppringt modem dessutom.

Känns som det behövs fler Hallon och 48-timmars dygn :-)

http://brewpi.com/
http://karpero.mine.nu/ha/
http://rayshobby.net/?p=5339
http://nerdvittles.com/?p=5527

Ang mySQL & SAMBA för XBMC och DNSmasq har jag en del anteckningar. Är nån intresserad kan jag fixa några guider hur jag gjorde.

stefan//
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26424
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Vad använder du din Raspberry Pi till?

Inlägg av danei »

Jag har min liggande på en hylla, försökte få den att köra XBMC till projektorn. Men jag fick inte fart på det, den får inte nätverket att funka, så installationen går inte igenom. Så den har blivit liggande.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Vad använder du din Raspberry Pi till?

Inlägg av blueint »

"Bluetooth -> line out-adapter"

En snabbfix är att anförskaffa en isolationstrafo för signaler på t.ex Kjell & Co.
Skriv svar