Hjälp med ett kopplingsschema
Hjälp med ett kopplingsschema
Tjena!
Är det någon som har lust med att förklara frågorna på bilden?
Är det någon som har lust med att förklara frågorna på bilden?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- SeniorLemuren
Re: Hjälp med ett kopplingsschema
Detta är nog höjden av lathet. Först vill du ha dina arbetsuppgifter lösta av någon annan. Till råga på allt så orkar du inte ens lägga in bilden rätt.
Det är inte mina arbetsuppgifter dom tillhör min bror. vi har försökt att lösa detta ett tag nu men ingen verkar kunna svaret. Vad tänker du på med bilden? Att den är vriden?
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Håller med senioren, lös era uppgifter genom att vara med på lektionerna!!
Vrid bilden och förklara hur långt i kommit, någon kan säkert ge ett tips om hur man kommer vidare. Men räkna inte med att någon serverar svaren.
Om ni vrider boken 90 grader medurs så kan ni läsa och
troligen förstå lättare. Ska man spela gitarr med noterna
upp och ned så blir det genast mycket svårt. Sånt klarar
bara Jimi Hendrix och sånna.
troligen förstå lättare. Ska man spela gitarr med noterna
upp och ned så blir det genast mycket svårt. Sånt klarar
bara Jimi Hendrix och sånna.
Uppgiften är ju en laborationsuppgift? Det står ju att man ska koppla upp prova sig fram till vad som händer? Förväntar ni er att vi skall koppla upp och testa åt er?
Jag tycker det låter som om nån inte hängde med på laborationen...
Sen måste jag ju säga att schemat är oerhört förvirrande ritat... varför är delen med R2 och brytaren ritad "utanför"? Det hade blivit betydligt tydligare om den ritats till till höger eller vänster om den vänstra transistorn (som f.ö. borde ritas speglad med basen åt höger för att likna det klassiska schemat på en transistorvippa.)
Fast det får väl skyllas på bokens författare.
(Jag har Image rotate-plugin till Firefox!:)
Jag tycker det låter som om nån inte hängde med på laborationen...
Sen måste jag ju säga att schemat är oerhört förvirrande ritat... varför är delen med R2 och brytaren ritad "utanför"? Det hade blivit betydligt tydligare om den ritats till till höger eller vänster om den vänstra transistorn (som f.ö. borde ritas speglad med basen åt höger för att likna det klassiska schemat på en transistorvippa.)
Fast det får väl skyllas på bokens författare.
(Jag har Image rotate-plugin till Firefox!:)
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Jag tro jag vet vad det är!!!!!
Men nu glömde jag det .....
Men nu glömde jag det .....
Ah, nu vet jag... en dålig minnescell! ...eller vänta... var det soundbrigade som var det...?
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Märkligt nog så är bilden rätt när jag kollar Ef i iPaden.
Men även där går man bet på att klargöra funktionen.
Någon borde kanske ha lyssnat på Läraren?
Men även där går man bet på att klargöra funktionen.
Någon borde kanske ha lyssnat på Läraren?
Det här är framtiden, fota av uppgifterna med mobilen, skicka allt till detta forum, få svar, klappat och klart
Kjelle
Kjelle
Det är därför som det finns så få ingenjörer. Det där är en förvånansvärt enkel funktion.
Douglas-B, vad har ni hittills kommit fram till?
Douglas-B, vad har ni hittills kommit fram till?
Övningen verkar mest gå ut på att lära sig att läsa scheman som är ritade under intag av sinnesutvidgande preparat
Vad gäller roterade bilder så finns det iaf i jpeg en "roteringsläge"-grej som störande nog bara stödjs av vissa mjukvaror. Om den används så kan allt bli rackarns så rörigt...
Vad gäller roterade bilder så finns det iaf i jpeg en "roteringsläge"-grej som störande nog bara stödjs av vissa mjukvaror. Om den används så kan allt bli rackarns så rörigt...
Det beklagliga är väl att dom som skriver den här typen av böcker/övningsuppgift inte lyft sitt arsel från sin akademiska stol har varit ute i industrin och sett hur schemor ser ut där och ens fått med dom enklaste regler och principer i att få schemor så lättolkade och läsbara som möjligt.
Dvs ingångar på vänster sida och utgångar på höger sida om det är praktiskt möjligt, hur man hanterar korsande ledningar samt att man undviker så mycket som möjligt just korsande ledningar och ersätter tex. common-signaler som går till många komponenter som spänning och jord med symboler istället (jordsymbol för jord - pil för spänning etc.) komponentnummer på precis alla delar (för att senare kunna refereras i text vid ev kommentarer och instruktioner senare) och helst också komponentvärden eller dito lista
en schemaritares jobb är att få schemat så lättföljt som möjligt för andra personer som tittar på denna - kort sagt för att den som senare läser skall spara tid och inte fastna på oklarheter och måste ägna tid åt att lirka ut information.
schema är ett kommunikationsmetod mot andra precis som vilken text som helst och skall utformas i det avseendet och inte som i uppgiften - närmast sabotera och dessutom mot nybörjare som ens knappt har sett scheman innan... i det läget inför nybörjare har man ett extra ansvar att förvevisa goda förebilder på hur bra scheman skall se ut.
Dvs ingångar på vänster sida och utgångar på höger sida om det är praktiskt möjligt, hur man hanterar korsande ledningar samt att man undviker så mycket som möjligt just korsande ledningar och ersätter tex. common-signaler som går till många komponenter som spänning och jord med symboler istället (jordsymbol för jord - pil för spänning etc.) komponentnummer på precis alla delar (för att senare kunna refereras i text vid ev kommentarer och instruktioner senare) och helst också komponentvärden eller dito lista
en schemaritares jobb är att få schemat så lättföljt som möjligt för andra personer som tittar på denna - kort sagt för att den som senare läser skall spara tid och inte fastna på oklarheter och måste ägna tid åt att lirka ut information.
schema är ett kommunikationsmetod mot andra precis som vilken text som helst och skall utformas i det avseendet och inte som i uppgiften - närmast sabotera och dessutom mot nybörjare som ens knappt har sett scheman innan... i det läget inför nybörjare har man ett extra ansvar att förvevisa goda förebilder på hur bra scheman skall se ut.