Egna Eluppvärmda handskar. Hjälp mig med hårdvara/koppling
Egna Eluppvärmda handskar. Hjälp mig med hårdvara/koppling
Eftersom jag kör på 2 hjul året om och har problem med frusna fingrar vintertid, så tänkte jag bygga & sy mina egna elhandskar!
(Jag är inte intresserad av färdiga lösningar, som "köpeelhandskar" eller eluppvärmda handtag till styret, jag vet om att det finns, men vill prova göra mina egna)
Men innan jag sätter det i verket så vill jag klargöra med er tekniknissar om det finns bättre val, eller om det finns något jag kan förbättra. Och framförallt, om någon har en idè hur jag ska göra.
1. Tråd som leder värme bra: motståndstråd (eller kantaltråd som det hette innan har jag läst) Finns det något bättre? (Skulle vanlig koppartråd funka typ högtalarsladd)
Om vi tar 1,5m tråd som ex på varje par, måste jag ha motstånd?
Batteri ?
Någon form av reglage som ökar/sänker värmen!
Min tjej är överjävlig på att hantera en nål/tråd/symaskin och jag har inte tummen mitt i näven när det gäller lödning/el. Men jag är inte så duktig så att jag kan plocka samman hårdvaran, eller rita upp mitt eget kopplingsschema! Så jag skulle gärna vilja ha hjälp med det.
Skulle verkligen uppskatta om ni har tid och lust att hjälpa.
(Jag är inte intresserad av färdiga lösningar, som "köpeelhandskar" eller eluppvärmda handtag till styret, jag vet om att det finns, men vill prova göra mina egna)
Men innan jag sätter det i verket så vill jag klargöra med er tekniknissar om det finns bättre val, eller om det finns något jag kan förbättra. Och framförallt, om någon har en idè hur jag ska göra.
1. Tråd som leder värme bra: motståndstråd (eller kantaltråd som det hette innan har jag läst) Finns det något bättre? (Skulle vanlig koppartråd funka typ högtalarsladd)
Om vi tar 1,5m tråd som ex på varje par, måste jag ha motstånd?
Batteri ?
Någon form av reglage som ökar/sänker värmen!
Min tjej är överjävlig på att hantera en nål/tråd/symaskin och jag har inte tummen mitt i näven när det gäller lödning/el. Men jag är inte så duktig så att jag kan plocka samman hårdvaran, eller rita upp mitt eget kopplingsschema! Så jag skulle gärna vilja ha hjälp med det.
Skulle verkligen uppskatta om ni har tid och lust att hjälpa.
- Klas-Kenny
Re: Egna Eluppvärmda handskar. Hjälp mig med hårdvara/koppli
Koppartråd är inte särskilt lämpligt, kräver en jäkla massa ström om du ska få den vettigt varm. Och om du sätter ett seriemotstånd för att få ner strömmen så kommer motståndet att bli betydligt varmare än tråden i sig.
Men med kanthaltråd så borde det kunna fungera okej. Räkna på hur lång tråd du har och vad för effekt du kan tänka dig är lagom och fundera över hur du ska driva det hela (Förtydligat, vilken spänning och hur hög ström källan kan leverera) och baserat på det kan du välja en tråd med lagom motstånd per meter.
Batteri så borde väl LiPo eller någon av dess nära släktingar vara lämpligt, de är relativt små och billiga till sin kapacitet.
Reglage, enklaste är att bygga en PWM-styrning med typ en 555'a, några få komponenter så kan du justera steglöst 0-100% (OK, dra bort ett par procent på var sida med en enkel 555-koppling, men i stort sett 0-100).
Men med kanthaltråd så borde det kunna fungera okej. Räkna på hur lång tråd du har och vad för effekt du kan tänka dig är lagom och fundera över hur du ska driva det hela (Förtydligat, vilken spänning och hur hög ström källan kan leverera) och baserat på det kan du välja en tråd med lagom motstånd per meter.
Batteri så borde väl LiPo eller någon av dess nära släktingar vara lämpligt, de är relativt små och billiga till sin kapacitet.
Reglage, enklaste är att bygga en PWM-styrning med typ en 555'a, några få komponenter så kan du justera steglöst 0-100% (OK, dra bort ett par procent på var sida med en enkel 555-koppling, men i stort sett 0-100).
Hade inte konduktiv sytråd kunnat fungera?
Electrokit har lite olika varianter.
Electrokit har lite olika varianter.
Visst finns det en gammal tråd med någon som gjorde inläggssulor till sina skor.
Salle
Salle
Har själv beställt en rulle Kanthaltråd, får se vad det blir av det när jag börjar experimentera lite.
/Lasse
/Lasse
- ghost_rider
Förvisso skovärme, men händer som fötter.
http://happymtb.org/forum/read.php?1,11793
eller
http://happymtb.org/forum/read.php/1/125168/
http://happymtb.org/forum/read.php?1,11793
eller
http://happymtb.org/forum/read.php/1/125168/
Det du vill ha är tråd med hög resistans.proceed skrev: 1. Tråd som leder värme bra: motståndstråd (eller kantaltråd som det hette innan har jag läst) Finns det något bättre? (Skulle vanlig koppartråd funka typ högtalarsladd)
Sen reglerar du lämpligen temperaturen mha nån form av PWM-styrning. Frågan är om du vill reglera temperaturen eller effekten?
Du kommer antagligen också behöva nån form av skyddsfunktion, för om tråden styrs ut maximalt finns risken för brännskador eller rentav att handskarna börjar brinna (inte så praktiskt).
Antagligen kommer du dessutom behöva fästa tråden på ett tyg som tål värme utan att börja brinna.
Du cyklar alltså? Jag trodde först det handlade om MC... Batteri kommer att bli ditt stora problem alltså. Värme drar liksom automatiskt mycket batteri eftersom värme är just energi.Batteri ?
Sen vill jag ju inflika med lite information om hur kroppens uppvärmning fungerar. Kläder kan inte ge värme, de kan bara isolera. Det är kroppens egen värme som måste värma upp de isolerade kroppsdelarna. (Jämför med ett hus, det spelar ingen roll hur bra isolerat det är om man inte har nån värmekälla i det.)
Mest kroppsvärme produceras i bålen. Med muskelarbete kan man öka värmeproduktionen ungefär 15% (ja, det är väldigt lite, och det visar också att kroppens värmeproduktion är väldigt väl anpassad till värmeförlusterna). Den värme som alstras i bålen skickas sen primärt till huvudet (kroppen kan inte strypa blodflödet dit). Om det sen blir nån värme över så skickas den till fingrar och tår. Finns det ingen värme över så drar kroppen ner på det ytliga blodflödet i de perifiera kroppsdelarna, d.v.s. man fryser om händer och fötter. Det innebär att om man fryser om händer och fötter så är bålen och/eller huvudet för dåligt isolerade.
Jag vill minnas att om man är i övrigt klädd för -4 men saknar mössa så står huvudet för ungefär hälften av all värmeförlust. Är det kallare blir huvudets "tillskott" till värmeförlusten ännu större.
alltså, fryser man om händer och fötter ta på sig en mössa..... 
det betyder åckså att vid kraftigt kroppsarbete, kanske inte i TS fall men ändå....
så ska man inte ha för varmt på händer och fötter utan på just bål och huvud...
för att det är omöjligt att klä sig exakt rätt så att man inte blir överhettad och börjar svettas, men med lättare kläder på armar och ben reglerar kroppen temperaturen i bålet med hjälp av förlusterna i lemmarna....

det betyder åckså att vid kraftigt kroppsarbete, kanske inte i TS fall men ändå....
så ska man inte ha för varmt på händer och fötter utan på just bål och huvud...
för att det är omöjligt att klä sig exakt rätt så att man inte blir överhettad och börjar svettas, men med lättare kläder på armar och ben reglerar kroppen temperaturen i bålet med hjälp av förlusterna i lemmarna....
Först av allt så vill jag tacka er alla som svarat jättemycket!Nerre skrev:Det du vill ha är tråd med hög resistans.proceed skrev: 1. Tråd som leder värme bra: motståndstråd (eller kantaltråd som det hette innan har jag läst) Finns det något bättre? (Skulle vanlig koppartråd funka typ högtalarsladd)
Sen reglerar du lämpligen temperaturen mha nån form av PWM-styrning. Frågan är om du vill reglera temperaturen eller effekten?
Du kommer antagligen också behöva nån form av skyddsfunktion, för om tråden styrs ut maximalt finns risken för brännskador eller rentav att handskarna börjar brinna (inte så praktiskt).
Antagligen kommer du dessutom behöva fästa tråden på ett tyg som tål värme utan att börja brinna.
Du cyklar alltså? Jag trodde först det handlade om MC... Batteri kommer att bli ditt stora problem alltså. Värme drar liksom automatiskt mycket batteri eftersom värme är just energi.Batteri ?
Sen vill jag ju inflika med lite information om hur kroppens uppvärmning fungerar. Kläder kan inte ge värme, de kan bara isolera. Det är kroppens egen värme som måste värma upp de isolerade kroppsdelarna. (Jämför med ett hus, det spelar ingen roll hur bra isolerat det är om man inte har nån värmekälla i det.)
Mest kroppsvärme produceras i bålen. Med muskelarbete kan man öka värmeproduktionen ungefär 15% (ja, det är väldigt lite, och det visar också att kroppens värmeproduktion är väldigt väl anpassad till värmeförlusterna). Den värme som alstras i bålen skickas sen primärt till huvudet (kroppen kan inte strypa blodflödet dit). Om det sen blir nån värme över så skickas den till fingrar och tår. Finns det ingen värme över så drar kroppen ner på det ytliga blodflödet i de perifiera kroppsdelarna, d.v.s. man fryser om händer och fötter. Det innebär att om man fryser om händer och fötter så är bålen och/eller huvudet för dåligt isolerade.
Jag vill minnas att om man är i övrigt klädd för -4 men saknar mössa så står huvudet för ungefär hälften av all värmeförlust. Är det kallare blir huvudets "tillskott" till värmeförlusten ännu större.
(hade det funnits en "citera flera knapp" här på forumet så hade jag tackat/svarat er alla en och en)
Jag har tack vare era svar skapat mig en bild hur jag ska fixa detta, ska köpa alla saker på Torsdag som behövs, och kommer att ladda upp bilder här på hela jobbet.
Nä jag cyklar inte, jag kör en kraftigt trimmad (har nog lagt 5-6000kr på trim) scootermopped på vintern och Mc (FZ 600) på sommaren.
Och har ca 1mil till jobb. Och det blir väldigt kallt om fingrarna när det är många minus! Är det riktigt kallt så får jag stanna minst 2 ggr för att slänga med armarna för att trycka ut blodet i fingrarna. Och vi har alla frusit någon gång om fingrarna, och det gör ont!!
Att köra scooter på vintern är inte så svårt som man kan tro, det blir en vanesak. Har kört varje vinter i 10års tid. faktum är att man kan gasa på rätt bra när det är rakstäcka, men väldigt sakta i kurvor

Men det där med frusna fingrar (förutom att det gör ont och är obehagligt) gör så att man inte kan ha "samma fasta grepp om styret" som behövs när det är halt, i ett fruset spår. Och då är det jobbigt!
Jag har alltid skojat med mina arbetskamrater som frågade - är det inte jobbigt att köra på 2 hjul nu när det är så halt. att: Riktiga män kör på 2 hjul

Fattar inte att jag kommit på detta tidigare! Jag såg ett par eluppvärmda sulor på teamSportia för nått år sen, och dom kostade 1600kr med allt!
Väldigt roligt att se trådarna med folk som har vett att göra egna för 2-300kr och som funkar jättebra! Principen är den samma till mina handskar!
Och det tackar jag er för!!
Trimmad moppe., då går det rätt så fort, det borde hjälpa lite att montera någon sorts vindskydd framför händerna, går ju att testa med ex glassburkar eller något liknande.
Sen har du ju batteri på mopeden oxå, då borde det ju kunna gå att montera handtagsvärmare och slippa bli irriterad för att man inte laddat småbatterierna.
Salle
Ändrat: läste ts första inlägg igen, ser att handtagsvärmarna faller bort......
Sen har du ju batteri på mopeden oxå, då borde det ju kunna gå att montera handtagsvärmare och slippa bli irriterad för att man inte laddat småbatterierna.
Salle
Ändrat: läste ts första inlägg igen, ser att handtagsvärmarna faller bort......
Finns 1/8W motstånd för hålmontage som är väldigt små.
Tänker mig att det skulle gå bra att sy små kanaler ovanpå
handskarna och trä i seriekopplade sådana. Största risken
är väl att trådarna till motstånden går av efter ett tag om man böjer
på fingrarna väldigt mycket. Kanske blir bättre om de först värms
in i en krympslang?
Tänker mig att det skulle gå bra att sy små kanaler ovanpå
handskarna och trä i seriekopplade sådana. Största risken
är väl att trådarna till motstånden går av efter ett tag om man böjer
på fingrarna väldigt mycket. Kanske blir bättre om de först värms
in i en krympslang?
Det finns en sorts värmefolie att limma på baksidan av lastbilsbackspeglar, jag vet inte om den går att klippa, men jag tror inte att den var så dyr, så kanske något att experimentera med.
Och nu kommer jag att rubba balansen lite... Rent faktisk behöver du inte värme i handskarna! Det är mycket enklare att låta kroppen värma händerna men är det kallt kommer kroppen ju att stänga/minska blodflödet till extremiteterna varför det blir kallt på händer, fötter, öron osv.
För händernas del är det faktisk enklare att ha ett par värmepads placerat på bröstmusklarna, precis vid övergången till armhålan och en liten bit in! Det är ett trick som används av yrkesdykare och effekten är att kroppens minskning av blodflödet till armarna inte sker, alltså har man värma händer.
Det viktiga är dock att man inte får en total nedkylning av resan, det blir ganska farligt då effekten blir som en redig fylla.
Det är enklare att ha ett par värmepads i armhålan än att ha handskar med värmetråd, helt enkelt för att tråden i handskarna nöts mycket pga. rörelser, sedan är det kontaktproblem till handskarna osv så totalt sett är det enklare att "bara" lägga in ett par pads när man klär sig och sedan jacka i hojen när man kör iväg.
För händernas del är det faktisk enklare att ha ett par värmepads placerat på bröstmusklarna, precis vid övergången till armhålan och en liten bit in! Det är ett trick som används av yrkesdykare och effekten är att kroppens minskning av blodflödet till armarna inte sker, alltså har man värma händer.
Det viktiga är dock att man inte får en total nedkylning av resan, det blir ganska farligt då effekten blir som en redig fylla.
Det är enklare att ha ett par värmepads i armhålan än att ha handskar med värmetråd, helt enkelt för att tråden i handskarna nöts mycket pga. rörelser, sedan är det kontaktproblem till handskarna osv så totalt sett är det enklare att "bara" lägga in ett par pads när man klär sig och sedan jacka i hojen när man kör iväg.
Hmm.
Jo, det gäller ju att hitta någon tråd som blir lagom varm, och sy in några meter av den. Gäller bara att den tunna tråden inte kortsluts i rörelser och blir för varm som sätter fyr på handsken. Kanske lägga tråden i någon sorts slang?
Platta element, som t.ex el-skoinlägg hade nog varit säkrast. I vilket fall så är de det nog lämpligast med att göra en innerhandske, och en yttre. och värme-grejsen där imellan.
Häftigare lösningen hade varit något med cirkulerande varmvatten.
Jo, det gäller ju att hitta någon tråd som blir lagom varm, och sy in några meter av den. Gäller bara att den tunna tråden inte kortsluts i rörelser och blir för varm som sätter fyr på handsken. Kanske lägga tråden i någon sorts slang?
Platta element, som t.ex el-skoinlägg hade nog varit säkrast. I vilket fall så är de det nog lämpligast med att göra en innerhandske, och en yttre. och värme-grejsen där imellan.
Häftigare lösningen hade varit något med cirkulerande varmvatten.