RGB som varningslampa på mc

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Repen

RGB som varningslampa på mc

Inlägg av Repen »

Jag tänkte på om det med enkla medel skulle gå att styra en RGB-LED som enda varningslampa på en Harley, helst med piroritet beroende på vad som varnas.
1.Vid lågt oljetryck ska den lysa rött.
2.När helljuset är tänt ska den lysa blått
3. Om den får pulser från blinkrelät ska den blinka i brandgult eller gult
4. Om växellådan ligger i neutral ska den lysa grönt
Så när man slår på tändningen börjar den med att lysa rött pga lågt oljetryck, när man startat så ska den lysa grönt om inte helljuset är på, då ska den lysa blått tills man slår av det.
Det är bara 1 och 2 som är viktiga dom andra kan jag vara utan men det skulle vara bra att ha.
Räcker det att bara mata en RGB med olika spänning, det jag tänker på är att helst skulle det funka utan en massa elektronik men det ser jag kanske som en omöjlighet.
Jag är ingen hejjare på det här men det får inte bli för stort fysiskt då jag har lita begränsad plats ca 50x50x20 (mm).
Användarvisningsbild
Icecap

Re: RGB som varningslampa på mc

Inlägg av Icecap »

Nej, det räcker inte med att ge den olika spänningar! En LED ska ha en viss ström och då råkar det finnas en viss spänning över den.

1 & 2 är enkla, kruxet är om de händer samtidigt, då måste den blåa släckas.

Det går att göra med lite elektronik men prioriteringen måste vara klar från början. Van som jag är hade jag vald en mikroprocessor (µC) för att lösa detta, jag anser att det är den lösning som tar minst plats. Det rör sig om 4 signaler som kommer in till enheten och det går såklart att lösa utan en µC men då får man lösa prioriteringen på annat sätt.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Med reservation för tankefel kommer här ett förslag baserat på en logikkrets... Jag måste till bygget nu men det finns säkert flera här som kan såga eller hjälpa till att förklara bättre :D

Edit: Kretsen är alltså en HC4514B om någon funderar... :)
MC_indikering1.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av PeterH 4 november 2012, 18:18:28, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
marr125

Inlägg av marr125 »

De skulle ju va enklare och ta en Röd, Blå och grön diod då dom kan lysa ikapp med varandra så att säga :humm:

marr125
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Icecap skrev: 1 & 2 är enkla, kruxet är om de händer samtidigt, då måste den blåa släckas.
eller att det visas en sekvens som blinkar röd-blå-röd-blå-.....

Att det är en mikrocontroller som är vettigast att använda är klart.
Repen

Inlägg av Repen »

Att mikroprocessor är vägen att gå gissade jag nästan från början men eftersom jag har noll koll på mikroprocessors så i vilken riktning ska jag söka info och kunskap?

Logik-kretsar kan vara bra att studera för ev andra pojekt, hittade denna länken:http://elektronikforumet.com/forum/view ... ?f=2&t=254 med en hänvisning till "Digitalteknik från A till Ö" men den fins tyvärr inte att få tag i, jag vill helst ha den själv då det kan vara bra att kunna gå tillbaka till. Istället fann jag lite böcker här :http://www.bokus.com/cgi-bin/product_se ... cAodA08AOg vilken/vilken kan rekomenderas?
Användarvisningsbild
Retroperra
Kontakt:

Inlägg av Retroperra »

Kolla på Arduino t.ex.
http://www.arduino.cc

Det finns olika storlekar och dom är enkla (relativt) att programmera. Det finns mängder med projekt som du kan bli inspirerad av.
Vill du göra nåt mindre rent fysiskt skulle jag använda en Atmel ATTiny - fast det blir kanske för få pinnar iof.

Skriv ihop en rutin som kollar statusen på dina fyra givare och som sedan aktiverar resp. färg eller så släcker man ljuset när allt är normalt.

Det du behöver göra är att med en optoisolator eller motsv. isolera givarnas lite smutsiga 12V till ren och fin 5V för Arduinon.

Ändring: Googla på 'optoisolator arduino' så ser du på nån av de första två träffarna hur du ska koppla för skydda microprocessorn.
Skriv svar