Sida 1 av 1
Stegmotorhjälp
Postat: 18 oktober 2012, 21:39:26
av Karlsson25
Hejsan,
jag har lyckats få tassarna på en "KP6M2-072" stegmotor, men jag har ingen aning om dur dess sladdar ska kopplas.
Jag hittar även ingen information om detta på webben, så tänkte att någon här kanske hade någon aning?
MVH Erik
Re: Stegmotorhjälp
Postat: 19 oktober 2012, 06:30:05
av Klas-Kenny
Hur många sladdar är där?
Re: Stegmotorhjälp
Postat: 19 oktober 2012, 07:04:01
av Karlsson25
6 st. Två vita, sen är de gul, blå, grön och röd.
Re: Stegmotorhjälp
Postat: 19 oktober 2012, 07:16:07
av Bola
Då är det med största sannolikhet en unipolär stegmotor.
här:
http://www.ict.kth.se/courses/IL1390/el ... /index.htm
kan man läsa lite om hur dessa fungerar. Tredje bilden med siffran 173 uppe till vänster visar principskiss hur din motor ser ut.
EDIT: Förtydligande som jag inte tror stog i texten är att där det står + skall alltså matningsspänningen in och detta är troligtvis dina vita tåtar (men du kan om du vill ohm mäta för att vara säker)
Re: Stegmotorhjälp
Postat: 19 oktober 2012, 07:41:47
av AndersG
För unipolära, se:
www.dalton.ax/stepper. Finns en del länkar där till vidare info. Hur stora är motorerna?
Re: Stegmotorhjälp
Postat: 19 oktober 2012, 14:35:05
av Karlsson25
http://cncspare.se/?page=forsale&machin ... 309fa07881 sådan är de.
Det är färgerna jag har problem med. Jag lyckas inte hitta de rätta a,a-b,b- sladdarna..
Re: Stegmotorhjälp
Postat: 19 oktober 2012, 14:51:36
av Klas-Kenny
Använd en multimeter och resistansmät mellan de olika trådarna så kan du komma en bit på vägen i alla fall.
Börja mäta från en tråd (vi kan kalla den Tråd1) mot de andra, så bör du hitta två andra trådar som har kontakt med Tråd1. Ifall båda de två har samma resistans ungefär vet du att du hittat mittuttaget på en av lindningarna samt att du har alla tre trådar i en av lindningarna. Ifall den ena av trådarna har högre motstånd än den andra har du hittat en yttre tråd på lindningen. Då tar du den tråd det är lägst resistans till så är den mittuttaget, och de andra två yttre.
Då vet du vilken som är mittuttag och vilka som är ändar på den ena lindningen, sen gör du samma procedur med de kvarvarande trådarna så har du andra lindningen avklarad. När du kommit så långt borde det enklaste vara att testa sig fram mot en drivare.
Re: Stegmotorhjälp
Postat: 19 oktober 2012, 14:53:52
av Karlsson25
Okej, tack så mycket!!
Re: Stegmotorhjälp
Postat: 19 oktober 2012, 14:57:40
av AndersG
OK. Kanske inte behöver 20A då...

Jag har annars extra kort att sälja