Bygga om Dewalt handöverfräs med extern hastighetskontroll

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Svettove

Bygga om Dewalt handöverfräs med extern hastighetskontroll

Inlägg av Svettove »

Tänkte försöka ge mig på detta lilla projekt men är inte världsmästare på den elektroniska biten :?
Rent praktomografiskt så är uppbyggnaden av den så här:
Den har en inbyggd steglös hastighetkontroll som styr mjukstart/hastighet.
På axeln sitter även en magnet som jag tror återger aktuell hastighet tillbaka till elektroniken som reglerar vid behov.

Vad jag skulle vilja göra är att slita ut den aktuella elektroniken (och därmed även magneten) och ersätta den med en extern steglös regulator på ngt sätt. Anledningarna är flera, dels så tenderar den vanliga elektroniken att gå sönder och kostar skjortan, slipsen och skorna att byta.
Dels vill jag bordsmontera fräsen och därmed kunna kontrollera hastighet på valfritt ställe.

Kruxen är:
1. jag vet inte om det är en likström- eller växelströmsmotor så jag vet inte om den befintliga elektroniken transmograferar (eget ord.... :) ) från vanlig 220 växel till ngn slags likström.
2. Behöver man magnetregleringen eller kan man strunta i den och köra lite på känn (dvs börja på 0 och stega upp tills det låter "rätt"), annars faller liksom hela konceptet.

Har sett på ngt amerikanskt forum att de "bara" kopplar förbi den befintliga elektroniken men inga bilder eller beskrivningar på hur det är gjort. Sen använder de ju också 110V DC så det säger mig att det kanske måste vara det?
Kopplingar_Page_1.jpg
Kopplingar_Page_2.jpg
Kopplingar_Page_3.jpg
Har fått tipset på frekvensomriktare men den är lite för dyr (minst en tusing vad jag har förstått...) + att jag ändå inte vet om det går att koppla förbi den interna.

Bifogar även lite bilder på projjet.

Alla tips mottages hjärtligt och jag hoppas ni har överseende med noob-språket :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.