Sida 1 av 1

Växel till trehjuligt pedalfordon

Postat: 3 oktober 2012, 01:58:19
av Motormannen
Jag håller på att designar en trehjuling ganska lik denna:

Bild

Sorte Jernhest heter triken på bilden. Den triken jag vill göra måste klara av att åka upp för kungsbacken för att ta en backe som många känner till (http://img714.imageshack.us/img714/8071 ... acken1.jpg). Sorte Jernhest klarar absolut inte av det. I alla fall inte utan hjälpmotor om man nu kan köpa till det.

Mitt problem är hur jag ska bygga växellådan, jag vill ha 1km/h och 10km/h vid 80 trampvarv/minut (80 är ungefär där en människa presterar högst ut-effekt).

Jag tror att denna typen: http://www.thepixelpump.com/widdershins ... rbox-1.jpg kommer bli onödigt tung och kanske föra mycket oväsen. Och kanske inte alls kommer att kunna ge mig den höga utväxling jag behöver.

Har ni någon idé på hur jag skulle kunna lösa detta? Kanske någon kompakt variant med kugghjul i ett urfräst aluminiumhus? Eller en fast ratio på 10km/h och sedan en vridstark elmotor som man kopplar in för att köra i 1km/h?

Re: Växel till trehjuligt pedalfordon

Postat: 3 oktober 2012, 08:13:17
av Nerre
Vad är det för fel på vanliga cykelväxlar? För svårt att växla med dem?

Vad jag kan se på bilden sitter det en skivbroms så det är ju ingen navbroms ändå, alltså borde det fungera att montera en vanlig frihjulskrans på axeln och vanlig växelförare?

Re: Växel till trehjuligt pedalfordon

Postat: 3 oktober 2012, 08:34:00
av Icecap
1 km/t är extremt långsamt. Backen är ung. 80m lång enl. google map, det kommer alltså att ta 0:04:48 att cykla upp för den branta delen enbart. Jag har själv en lastcykel där jag har cyklat med 200 kg på upp till soptippen - som verkligen är <uppe>. På lägsta växel i en backe ganska lik Slottsbacken - fast längre - är 200 kg vid 1:1 med en 26" cykel lastat med 200 last + 100kg fet gubbe + 46 kg cykel ungefär gränsfall för ork. Och jo, lasten var 200kg, vägde på deras våg för lastbilar.

Min erfarenhet är att trampa i ~5 minuter för att komma 80m kommer att vara dagens löjeväckande moment för kringstående och förbipasserande. Men det rör sig enbart om utväxlingen, den bör ju rimligt enkelt kunde ändras när själva växlingen är möjlig att göra.

Min tanke: om man nu antar att du har båda växlingarna inkopplade med frihjul och att du sedan kan nöja dig med att frikoppla den tunga växel, då kan du faktisk nöja dig med att ha en klokoppling. Är den tunga växel frikopplat är det bara den lägsta växel kvar som drivande element och klämmer du in klokopplingen kommer den högsta växeln att gå snabbare än den lägsta varför den lägsta kör på frihjul.

Det kan byggas så att du inför ett extra nav från ett bakhjul, då med utanpåliggande växlar. Vid att montera ett extra kugghjul på detta nav och parallellt med detta ha klokopplingen kan du sedan välja storlek på de "mottagande" kugghjul på drivaxeln så att du får rätt förhållanden.

Men om du ändå ska ha detta med extra växlar osv, varför då inte istället helt enkelt bygga ett växelsystem med hela bredden? Säg att du har 1½ utanpåliggande växelsystem istället? Alltså de vanliga 3 klingor på tramparna som driver kedjan till ett baknav med 7, 8 eller 9 kugghjul. På det baknav sitter det ett kugghjul som driver till ytterligare ett baknav med 7, 8 eller 9 steg på och därifrån drivs drivaxeln.

Då kommer du att ha, med helt standard off-the-shelf produkter, ett växelomfång på 1:11,1 vilket är enormt. Det område kommer att vara fördelat på 147 växlar om vi utgår ifrån 7 kugghjul på baknaven. I verkligheten blir det ganska säkert till att det finns det vanliga 21 växlar + en "grundväxel" som i vardagen blir använd som "hög/låg växel". De 21 växlar kan alltså manövreras från handtaget i vanlig ordning samt en extra växelväljare placerat på ett lämpligt ställe.

Och allt kan byggas med standarddelar, vanliga kedjor, växelväljare, kasetter, vajrar och allt.

Re: Växel till trehjuligt pedalfordon

Postat: 6 oktober 2012, 16:06:29
av matjos-9
http://fallbrooktechnologies.com/NuVinci.asp det här kanske vore något i kombination med vanliga växlar.

Re: Växel till trehjuligt pedalfordon

Postat: 6 oktober 2012, 17:32:01
av Icecap
Kul grej, bara synd att man med NuVinci N360 bara har ett utväxlingsförhållande på 1:3,6. Med två efter varandra blir det 12,96 dock.

Re: Växel till trehjuligt pedalfordon

Postat: 7 oktober 2012, 05:58:52
av Motormannen
Nerre skrev:Vad är det för fel på vanliga cykelväxlar? För svårt att växla med dem?

Vad jag kan se på bilden sitter det en skivbroms så det är ju ingen navbroms ändå, alltså borde det fungera att montera en vanlig frihjulskrans på axeln och vanlig växelförare?
Tja, jag tror (trodde kanske) att det var för låg utväxling bland annat. Nu vet jag inte riktigt vad jag ska tro. Dock har jag fastnat för ett nytt tänk, se längst ner i detta inlägg.
Icecap skrev:1 km/t är extremt långsamt. Backen är ung. 80m lång enl. google map, det kommer alltså att ta 0:04:48 att cykla upp för den branta delen enbart. Jag har själv en lastcykel där jag har cyklat med 200 kg på upp till soptippen - som verkligen är <uppe>. På lägsta växel i en backe ganska lik Slottsbacken - fast längre - är 200 kg vid 1:1 med en 26" cykel lastat med 200 last + 100kg fet gubbe + 46 kg cykel ungefär gränsfall för ork. Och jo, lasten var 200kg, vägde på deras våg för lastbilar.

Min erfarenhet är att trampa i ~5 minuter för att komma 80m kommer att vara dagens löjeväckande moment för kringstående och förbipasserande. Men det rör sig enbart om utväxlingen, den bör ju rimligt enkelt kunde ändras när själva växlingen är möjlig att göra.

Min tanke: om man nu antar att du har båda växlingarna inkopplade med frihjul och att du sedan kan nöja dig med att frikoppla den tunga växel, då kan du faktisk nöja dig med att ha en klokoppling. Är den tunga växel frikopplat är det bara den lägsta växel kvar som drivande element och klämmer du in klokopplingen kommer den högsta växeln att gå snabbare än den lägsta varför den lägsta kör på frihjul.

Det kan byggas så att du inför ett extra nav från ett bakhjul, då med utanpåliggande växlar. Vid att montera ett extra kugghjul på detta nav och parallellt med detta ha klokopplingen kan du sedan välja storlek på de "mottagande" kugghjul på drivaxeln så att du får rätt förhållanden.

Men om du ändå ska ha detta med extra växlar osv, varför då inte istället helt enkelt bygga ett växelsystem med hela bredden? Säg att du har 1½ utanpåliggande växelsystem istället? Alltså de vanliga 3 klingor på tramparna som driver kedjan till ett baknav med 7, 8 eller 9 kugghjul. På det baknav sitter det ett kugghjul som driver till ytterligare ett baknav med 7, 8 eller 9 steg på och därifrån drivs drivaxeln.

Då kommer du att ha, med helt standard off-the-shelf produkter, ett växelomfång på 1:11,1 vilket är enormt. Det område kommer att vara fördelat på 147 växlar om vi utgår ifrån 7 kugghjul på baknaven. I verkligheten blir det ganska säkert till att det finns det vanliga 21 växlar + en "grundväxel" som i vardagen blir använd som "hög/låg växel". De 21 växlar kan alltså manövreras från handtaget i vanlig ordning samt en extra växelväljare placerat på ett lämpligt ställe.

Och allt kan byggas med standarddelar, vanliga kedjor, växelväljare, kasetter, vajrar och allt.
Du har fått mig att fundera över om jag verkligen behöver någon utväxling alls :). Jag funderade ett tag på din idé med klo-koppling (måste väl vara två klo-kopplingar för två växlar). Men nu så funderar jag som sagt på om inte 1:1 på 26" hjul skulle fungera. Och så har jag kommit på ett sätt att slippa både differential och kedja mm. Se bilden, vad tycker ni? Det går att köpa enhjulingar som tål en jädra massa stryk (typ enhjulingens motsvarighet till BMX cykel). En sådan med 26"x2" däck och 175mm vevarmar... Bli det för tungt så får jag relativt lätt hjälp av folk runt omkring mig.

Re: Växel till trehjuligt pedalfordon

Postat: 7 oktober 2012, 06:02:07
av Motormannen
Aj fan, nu ser jag. Svänger man så är delen av ramen som kopplar ihop sig med enhjulingen i vägen :doubt:.
Någon som har en lösning? Jag gillade idén, den var så enkel.

Re: Växel till trehjuligt pedalfordon

Postat: 7 oktober 2012, 07:05:04
av Icecap
Kolla christianiacykeln, de har byggt sådana sedan flera år.

Grejen med växlar är att man kan välja rätt RPM på pedalerna och komma längst möjligt ändå. Med 1:1 blir cykeln synnerligt långsam vilket såklart ger bra kapacitet i backar men kommer att vara en pest på plan väg.

Re: Växel till trehjuligt pedalfordon

Postat: 9 oktober 2012, 21:47:22
av MarcusUmeå
Motormannen skrev:Aj fan, nu ser jag. Svänger man så är delen av ramen som kopplar ihop sig med enhjulingen i vägen :doubt:.
Någon som har en lösning? Jag gillade idén, den var så enkel.
Låt ramen svänga runt en axel rakt nedanför styret istället.

Eller som på Christiania: