Hur fungerar ett blinkersrelä?
Hur fungerar ett blinkersrelä?
Jag brände upp blinkrelät på europasemestern.
Jag har inte klart för mig hur ett blinkrelä fungerar, och hur det kan brinna upp.
Vanligt relä med plåtkapsel och 3st flatstift.
Jag har inte klart för mig hur ett blinkrelä fungerar, och hur det kan brinna upp.
Vanligt relä med plåtkapsel och 3st flatstift.
Re: Hur fungerar ett blinkersrelä?
Det beror nog på generation. Nyare är elektroniska med ett relä som styr strömmen. Förr var det bimetall som blev varm av strömmen och släppte, kallnade och så vidare.
Re: Hur fungerar ett blinkersrelä?
Värmetrådsreläerna fungerade så att strömmen genom lamporna värmde en tråd. Den tråd utvidgade sig och till slut fick armen den satt på kontakt - vilket kortslöt så att strömmen genom lamporna ökades kraftigt.
Under tiden började tråden kylas av vilket fick den att bli kortare vilket fick det att öppna kortslutningen.
Strömmen gär även igenom en reläspole med relativt få och grova lindningar, detta relä drar när strömmen lamporna blir "full". Detta relä driver sedan indikatorlampan och vktigast: ger klickljudet som SKA finnas enl. lagen.
Under tiden började tråden kylas av vilket fick den att bli kortare vilket fick det att öppna kortslutningen.
Strömmen gär även igenom en reläspole med relativt få och grova lindningar, detta relä drar när strömmen lamporna blir "full". Detta relä driver sedan indikatorlampan och vktigast: ger klickljudet som SKA finnas enl. lagen.
Re: Hur fungerar ett blinkersrelä?
Tack.
Det går alltså en liten ström genom lamporna även när de är "släckta"?
Det tredje flatstiftet är, om jag fattat rätt, till kontrollamporna?
Varför har man separat utgång till dessa?
Finns det någon idé vad som kan bränna upp ett blinkrelä?
En kortslutning vid glödlamporna borde väl enbart orsaka högre blinkfrekvens?
Det går alltså en liten ström genom lamporna även när de är "släckta"?
Det tredje flatstiftet är, om jag fattat rätt, till kontrollamporna?
Varför har man separat utgång till dessa?
Finns det någon idé vad som kan bränna upp ett blinkrelä?
En kortslutning vid glödlamporna borde väl enbart orsaka högre blinkfrekvens?
Re: Hur fungerar ett blinkersrelä?
> Varför har man separat utgång till dessa?
Den kan ha med att göra att men vill ha en kontrollerad funktion
när en av de ordinare lamporna slocknar. Frekvensen ska väl
öka på ett märkbart sätt, om jag inte har fel.
Den kan ha med att göra att men vill ha en kontrollerad funktion
när en av de ordinare lamporna slocknar. Frekvensen ska väl
öka på ett märkbart sätt, om jag inte har fel.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Inlägg: 4340
- Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
- Ort: Särestad Grästorp
- Kontakt:
Re: Hur fungerar ett blinkersrelä?
Frekvensen i princip dubblas när en lampa går sönder. Kopplar man på ett släp (med egna blinkers) så sänks frekvensen klart märkbart.
Intressant att veta hur de fungerar, även om bland andra Biltema har nya universalrelä som passar bolt on.
Intressant att veta hur de fungerar, även om bland andra Biltema har nya universalrelä som passar bolt on.
Re: Hur fungerar ett blinkersrelä?
Fast idag har man väl nästan alltid trepologa relän, vars tidskonstant inte är beroende av att dra ström via lampans glödtråd?
I varje fall i motorcykelvärlden är det oftast så att trepoliga reläer blir lastoberoende med avseende på blinkfrekvens. En positiv bieffekt är att de tänder direkt, det vill säga startar med tänt och inte med släkt.
Vh, iö
I varje fall i motorcykelvärlden är det oftast så att trepoliga reläer blir lastoberoende med avseende på blinkfrekvens. En positiv bieffekt är att de tänder direkt, det vill säga startar med tänt och inte med släkt.
Vh, iö
Re: Hur fungerar ett blinkersrelä?
IngOehman: på bilar ska blinkfrekvensen vara lastberoende, detta är sättet man kan se om det är knas med någon lampa. Det är ju ett fåtal som gör en rundgång kring bilen innan man drar iväg på morgonen.
Re: Hur fungerar ett blinkersrelä?
Nya bilar har glödtrådsvakt i stället, då behövs det inte.
Re: Hur fungerar ett blinkersrelä?
Så här står det i VVFS 2003:23 "Vägverkets föreskrifter om motorcyklar och släpvagnar som dras av motorcyklar"
71 § Kan föraren från förarplatsen inte se om körriktningsvisare fungerar, skall det vid förarplatsen finnas kontrollampa som visar blinkande ljus. Lampan skall genom avvikande indikering ange när någon av körriktningsvisarna inte fungerar.
Kontrollampan bör visa grönt ljus.
Re: Hur fungerar ett blinkersrelä?
Det är lite konstigt att kravet finns för blinkers men inte för någon annan lampa. Särskilt som att det är den lampa som folk verkar ha svårast för att använda.
Re: Hur fungerar ett blinkersrelä?
Jag kör nu med ett bimetall blinkrelä från Biltema.
2st flatstift.
Problemet är att de flesta av dessa har för hög frekvens.
Förmodligen kinaskit.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000017801/
Kan jag byta till ett elektroniskt, med 3st flatstift?
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000017800/
2st flatstift.
Problemet är att de flesta av dessa har för hög frekvens.
Förmodligen kinaskit.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000017801/
Kan jag byta till ett elektroniskt, med 3st flatstift?
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000017800/
Re: Hur fungerar ett blinkersrelä?
Lastar du ditt bimetallrelä med rätt lampeffekt då ? blinkfrekvensen stämmer bara om det lastas med precis det som det är avsett för, tex två 21W-lampor.