All In onedator

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
archen

All In onedator

Inlägg av archen »

Hej!

Håller på att bygga en pulpet o är i stadiet att skaffa alla prylar innan jag sätter mig ner o ritar en pulpet.

Är ute efter en skärm med helst inbyggd pc och hittade denna på ebay. Visst borde väl denna funka med mach3 eller är den för seg? LPT porten fixar EPP och lämplig CPU är en PIII.

http://bit.ly/T7HW6l

Hälsningar,
Anders
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: All In onedator

Inlägg av tecno »

Börja andra vägen dvs PROVA först innan du bygger nåt 'skal' är min rekommendation. Kan mycket väl vara så att den du länkar till fungera men likväl kan det vara en som inte fungera med Mach3.
archen

Inlägg av archen »

Hej!
Va lite otydlig. Ska absolut prova allt innan.. Hade tänkt använda fräsen till endel detaljer på lådan innan jag bygger ihop allt. Kan man på specifikationer läsa sig till om den fungerar med Mach 3 på något sätt? Vore tråkigt o lägga ut 4000kr på en dator och sen fungerar de inte.

Hälsningar,
Anders
H.O

Inlägg av H.O »

Artsoft, som gör Mach3, supportar inte datorer med "inbyggd" grafik, dvs där grafikkortet är integrerat på moderkortet och "lånar" sitt minne från det ordinare RAM-minnet. Vad jag förstår så är det just så datorn du länkar till är konfigurerad. Med det sagt så KAN det likväl fungera men det finns en anledning till att datorer som är konfigurerade på det viset in supportas.

Så, om du ska gå efter specifikationerna för Mach3 så är det separat grafikkort som gäller. Om du inte hittar någon som kör med just exakt en sådan dator så har du tyvärr inga andra val än att prova - det hade ju varit en riktigt elegant lösning.

Observera att "kravet" på separat grafikkort endast gäller om du ska köra med LPT-porten. Om du vill köra med en extern lösning som Smoothstepper, KFlop, DSPMC/IP mfl så är integrerad grafik inget problem.
archen

Inlägg av archen »

Tack för utförligt svar!

Jag hade tänkt köra med LPT-porten då jag har en Gecko G540 drive som jag tänkte använda. Om det inte skulle fungera kan jag skaffa en smoothstepper o koppla mellan g540n och datorn?

Lär läsa på lite vad en smoothstepper är tror jag!

Hälsningar,
Anders
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Alternativet till Smoothstepper är KFlop från http://www.dynomotion.com/, detta kör jag till min fräs. Finns även KMotionCNC som gratis styrprogramvara samt att här finns en mycket aktivt supportforum på yahoo.
archen

Inlägg av archen »

Kollade in den oxå men priset gjorde att jag kollade mer på Smoothstepper. Är de värt att betala ~100 usd mer för KFLOP?

Med ett sådant kort mellan G540n och datorn bör allt fungera med datorn jag länkade till va? Vad säger ni om en PIII cpu på 1,0ghz och 512mb ram? Räcker de eller tappar jag prestanda mot att använda en snabbare pc?

/Anders
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Jag tycker att det är värt slantarna, som jag ser det så har Dynomotion bättre support (orsak till varför jag valde KFlop/Kanalog när det väl begav sig).

Kör med en ½slö FEC Gladius Point-Of-Sale terminal (dvs en allt i ett dator med resistiv touch skärm) och det fungerar utmärkt.
archen

Inlägg av archen »

Jo bra support kan vara värt endel faktiskt! Finns det någon annan fördel med att skaffa smoothstepper eller KFLOP?

/Anders
H.O

Inlägg av H.O »

Mycket, mycket snabbare och "renare" pulståg. Smoothstepper fixar 4MHz, vet inte vad KFlop gör men säkert nått likvärdigt. Jämför det med 65kHz som är en realistisk siffra för LPT-porten även om extremt stabila maskiner fixar upp till 100kHz. Sen om du behöver mer än 65kHz (väldigt sällan om man har stegmotorer) är en annan femma. Det faktum att pulserna INTE genereras av PC'n gör också det ställer mindre krav på datorn i sig. Både Smoothsteppern och KFlop ger dessutom betydligt mer I/O än en enkel LPT-port.

Bägge ökar dock komplexiteten på systemet och det är ett faktum är att du sitter i knät på ytterligare en leverantörer. KFlop'en är mer flexibel, det går att göra en massa väldigt avancerade saker med den vilket naturligtvis också gör den lite krångligare att använda. Smoothsteppern är från början designad FÖR just Mach3 med syftet att vara så likt ett system med LPT-portar som möjligt. I princip kan du plugga ur kabeln ur LPT-porten och plugga in den i Smoothsteppern (via en flatkabel till DB25 adapter). KFlop'en är lite bökigare. Om du väljer Smoothstepper så köp den med Ethernet-interface, den gamla med USB-interface kan vara lite kinking beträffande störningar.

Jag har ingen personlig erfarenhet av Dynomotion men jag skulle inte tveka att använda deras grejjer om/när jag det behovet uppkommer. Jag HAR erfarenthet av Warp9 och precis som Bengt säger så har det varit lite si och så med deras support under årens lopp men det är betydligt bättre nu och jag skulle inte tveka att använda deras (nya) Smootstepper heller.
Terho

Inlägg av Terho »

Jag ska i helgen testa om ja kan gå runt grafikproblemet med extern USB2 grafik.... Mindre och smidigare än ett grafikkort.... tex-> http://www.proshop.se/Grafikkort/HP-Gra ... =pricesite
archen

Inlägg av archen »

Blev en beställning av all-in-one datorn samt en smoothstepper. Sitter o planerar själva lådan nu och för att göra säkra verktygsbyten så kommer jag ha två knappar på lådan som stänger av och slår på strömmen. Den ena styr strömmen till Steppermotorerna. Läste i gecko manualen att man ska bryta på 230V sidan och inte på DC sidan så där är inga konstigheter. Den andra knappen ska bryta strömmen till spindeln och nu är jag tveksam var jag ska bryta?

Ska jag bryta strömmen till VFDn (230V) eller ska jag bryta strömmen mellan VFD:n och spindeln? Bryter jag på 230V sidan så behöver jag bara ett relä för att bryta fasen men bryter jag efter VFDn så behöver jag en 3-fas kontaktor för att bryta U/V/W till spindeln.

Vilket är att föredra? Tar ju några sekunder för VFD:n att starta upp så kanske är bäst att bryta kablarna till spindeln?

Hälsningar,
Anders
Terho

Inlägg av Terho »

Felet kan vist komma fast man har en extern drivare ist för att köra med LPT porten. Vet en som fått det med Smoothstepper och jag har fått det med mitt kort. Jag rekomenderar extern grafik fast du kör med Smoothsteppern iofs vet ja inte hur det funkar på tex fusion brädan men ja ska testa det när jag får lite tid över.
H.O

Inlägg av H.O »

När du stänger av matningen till stegmotor-drivstegen så kommer de sannolikt att tappa positionen. Om inte motorn står "i" ett helsteg så kommer den troligen att "fjädra" till närmsta helsteg (beror nog på hur mycker friktion du har). Det är högst osannolikt att en stegmotordrivare ska gå sönder på ett sätt som gör att motorn börjar gå. Istället kanske du kan bryta upp förbindelsen mellan Smoothsteppern och drivsteget?

Angående VFD'n så skulle jag läsa igenom manualen och se vad de rekomenderar. Omformaren "tar stryk" vid varje tillslag pga den höga strömrusningen som blir för att ladda kondensatorbanken. Av den anledningen är det bättre att bryta mellan motor och omformare men det har nackdelen att omformaren kan fara illa av att få motorn bortkopplad under drift - om det skulle hända av en eller annan anledning. En del omformare har en säkerhetsklassad ingång som kan användas för att på ett säkert sätt "disejbla" omformaren utan att göra den spänningslös.

Ett annat alternativ är att bryta upp styrsignalerna men det är såklart inte lika säkert.

Som sagt, manualen/tillverkaren borde ha någon rekomendation - om det inte är en av de klassiska "Kina-omformarna"....
archen

Inlägg av archen »

Tanken är väl att aldrig bryta strömmen till stegmotorerna under körning.. Nödstoppen får skicka en signal till Mach3 som stoppar stegmotorerna..

När de gäller VFD:n så vill jag att nödstoppen ska stoppa den och även ska jag kunna bryta strömmen till den så den inte av misstag kan hoppa igång när man gör ett verktygsbyte. Tyvärr så är VFDn en kines VFD som medföljde min cnc 6040. Hade varit gött o slippa byta den iom de är de enda som funkat på fräsen elektriskt sett.

Ska se om jag kan hitta nån dokumentation om den. Borde ju gå att skicka en stoppsignal till den när nödstoppen aktiveras och sedan via ett tidrelä i PLC:n bryta strömmen efter ett antal sekunder. När den ställer sig i verktygsbyte så står ju allt still redan så då borde de ju va lugnt att bryta strömmen mellan VFD:n och spindeln eller vad tror ni om de? PLC:n jag köpt är en Siemens Logo! Version 6 med 8 ingångar och 4 reläutgångar.

/Anders
Skriv svar