Sida 1 av 1

vad för fel på generator?

Postat: 16 september 2012, 19:46:07
av thommyj
Köpte mig en ny generator på biltema (63628) då min gamla var slut både i lager, släpringar och kol efter närmare inspektion. Efter montering och uppstart så ser jag att lamporna fladdrar väldigt. Klart synligt på halv-, varsel- och positions-ljus, även varningslampor i instrumenten blinkar markant. Imorgon bär det av till biltema för ett byte men man blir ju nyfiken vad felet är.

Så här ser det ut mätt direkt på generatorn, tomgång och låg belastning (~120W) Tyvärr kan jag inte zooma in signalen mer på mitt dso nano
Bild
Medelvärdet 17.1 skulle jag nog inte lita på, en billig multimeter säger 15.2 vid samma tillfälle och mätpunkter. Som synes så varierar spänningen med mer än 1V och frekvensen på störningen verkar vara runt 5Hz. Vilket verkar rimligt med vad jag observerat.

Ökar man belastningen (slår på halvljuset) så verkar frekvensen minska, amplituden däremot ökar (3.5Hz, 1.5V runt 3000rpm. Ökar man istället varvtalet så är situationen det omvända, frekvensen ökar medans amplituden minskar.

Med multimeter mäter jag:
gen- (chassiet)->bilens chassie:0.08V
gen+ (b+) -> batteripol: 0.14V

Vad är det jag ser? Trasig diod? Något med regleringen (generatorn är 100A så 120W är ju ganska lågt)?

Re: vad för fel på generator?

Postat: 16 september 2012, 20:53:02
av xxargs
Det är regulatorn i generatorn som bråkar och är instabil.

en orsak kan vara att din B+ - kabel (eller batteriet) kanske har hög resistans av någon orsak och generatorn har svårt att dumpa energi.
en annan orsak är att dess borstar kanske ännu inte är inslipna mot släpringarna då detta krävs en viss inkörningstid.

moderna regulatorer kan också vara smarta (ibland lite för mycket för sitt eget bästa IMHO) där man pulsar lite extra spänning i början av starten/körningen när generatorn är kall för att sedan lugna ned sig - om generatorn är tänkt att köra mot kalciumbatterier, vilket numera är standard i dagens underhållsfria bilbatterier (inga påfyllningsproppar) så vill man gasa upp till 14.7 Volt en kort period om batteriet skall bli fulladdat och med beräknade spänningsfallet i kablarna så kanske generatorns polspänning hamnar lite över 15 Volt.

---

precis som switchade nätaggregat kan stora generatorer ha bekymmer när lasten är liten - dina 120 Watt (om det var totalförbrukningen) är väldigt liten i jämförelse med generatorns kapacitet - vad händer när du sätter på stolsvärmare, elbakruta - ventilationsfläkten på max och AC igång


jag har sett då och då bilar som blinkar på det sättet du beskriver och ett regulatorbyte är första steget jag skulle försöka med - efter koll av kablar etc.

Re: vad för fel på generator?

Postat: 16 september 2012, 21:38:39
av thommyj
120W var en gissning med två varselljus, två bakljus och tändning (förgasare och mekanisk pump), är väl kanske lite underkant speciellt när spänningen är så hög som den är. Batteriet är fulladdat men det går väl förstås lite ström där också ändå förstås. Gissningsvis mer än 10A i B+, det tillsammans med 0.14V i spänningsfall mellan generator och batteripol som jag skrev, borde ge att B+ är ok.

Mätningen var gjord när bilen var varm, men generatorn är som sagt ny så det kan tänkas att kol behöver slipas in. Dock så lät jag den gå i c:a 15min på tomgång plus en mindre tur för just det ändamålet, men det kanske inte var tillräckligt.

AC, stolsvärme eller elbakruta har jag inte, men jag testade som jag skrev att slå på halvljuset (fläkten glömde jag bort att jag hade :roll: ). Resultatet blev som sagt att amplituden på störningen verkar öka, medans frekvensen minska. Det var framförallt den ökande amplituden som fick mig att tveka på att det hade med regleringen och det låga effektuttaget att göra. Halvljus borde ge ytterliggare ~80W (55*2+5*2-21*2, varselljus slocknar när halvljus går på).

Allt som allt borde jag då ligga över 200W, och fortfarande 1.5V i amplitud på störningen.

Edit: Har inte mätt varvtal på tomgång men spec:at för bilen är iaf 750rpm. I medföljande papper kan man läsa att max ström (mätt vid 13.5V) är 53A vid 1600rpm. Varvtal angivet för generatorn antar jag, så hälften på bilens motor vilket alltså ungefär är det jag har på tomgång.

Re: vad för fel på generator?

Postat: 16 september 2012, 23:05:48
av xxargs
en tångamperemeter är lösningen om man vill få hum på hur mycket ström som går i kablarna - du kommer bli förvånad hur mycket ström fläkten drar vid fullgas - lätt över 15 ampere...

---

men oavsett skulle jag också bli irriterad om det gungar så, tror inte att det är någon problem med generatorn utan det är regulatorn som inte sköter sig

om det är bökigt att byta själva generatorn så kanske du kan få regulatorn bytt i allafall

Re: vad för fel på generator?

Postat: 25 september 2012, 21:23:10
av thommyj
Var inga problem att byta generator och har nu skruvat dit den nya. Har inte mätt med oscilloskop men ser inte att lamporna blinkar iaf, multimetern mäter 14.4v på batteripolerna. Satsade dock på ryggsäcken och tog en med mindre max effekt. Så jag kan inte vara säker på att det var fel på generatorn eller om effekten jag drog var utan för designgräns.

Mätte med strömtång och verkar ligga på runt 15-20A, men då med laddningen till batteriet också förstås