Kan man ge 230V stöt för nöjes skull via JFB?
Kan man ge 230V stöt för nöjes skull via JFB?
Klantig som jag är så har jag slängt iväg diverse mejslar och verktyg runt min arbetsplats samtidigt som JFB:n trippat. Pang, så sitter en mejsel i innertaket, och jag får skämmas lite.
Men jag kom på ett koncept. Dubbla jfb, testade med profitest eller liknande, och en stång man får ta på för att känna hur det känns att få en stöt. Noga med övrig icke-jordning, skor etc. Bara för att utbilda och låta elektriker få känna.
Vore inte det en bra ide?
Men jag kom på ett koncept. Dubbla jfb, testade med profitest eller liknande, och en stång man får ta på för att känna hur det känns att få en stöt. Noga med övrig icke-jordning, skor etc. Bara för att utbilda och låta elektriker få känna.
Vore inte det en bra ide?
Re: Kan man ge 230V stöt för nöjes skull via JFB?
Det tycker jag inte lät som en bra ide nej.
-
INTE en bra ide...
Ska du ge folk en stöt så gör det med något bra mycke mindre t ex en sådan penna som ger stötar som inte är en 10del så farligt ens.
Ska du ge folk en stöt så gör det med något bra mycke mindre t ex en sådan penna som ger stötar som inte är en 10del så farligt ens.
-
och även om du testat jordfelsbrytaren precis för 1000 gången, så fungerar den inte 1001 gången när du testar på en elektriker.
blir du dömd för dråp då eller inte ?
blir du dömd för dråp då eller inte ?
Vad skulle vinsten vara? All lära elektrikerna att jordfelsbrytarna ser till att det blir en liten försiktig kyss och det inte gör så mycket om de slarvar?
Ser ingen direkt vinst, de flesta elektriker lär få sig en smäll eller fler ganska snart i sitt yrkesliv..
Ser ingen direkt vinst, de flesta elektriker lär få sig en smäll eller fler ganska snart i sitt yrkesliv..
- Electricguy
Om elektrikern får sig en jävel så gör han/hon uppenbarligen något fel..
EG:
Jo, så som att rota i gamla odokumenterade kyl/vent anläggningar utan att först släcka ner hela matbutiken i centrala Ängelholm.
Jag trodde ju att skåpets huvudbrytare skulle räcka, men inte då... En del reläer styrde/blev styrda från andra skåp/system som inte var avslagna.. Men det var bara en stöt mellan fingrar i samma hand då jag drog ur ett relä och kom åt stiften..
Jo, så som att rota i gamla odokumenterade kyl/vent anläggningar utan att först släcka ner hela matbutiken i centrala Ängelholm.
Jag trodde ju att skåpets huvudbrytare skulle räcka, men inte då... En del reläer styrde/blev styrda från andra skåp/system som inte var avslagna.. Men det var bara en stöt mellan fingrar i samma hand då jag drog ur ett relä och kom åt stiften..
En stöt kan vara en för mycket och då blir man dömd för dråp om man har otur.
TS pratar om sunt förnuft i tråden där han ifrågasätter ESD-skydd, men glömde nog tillämpa det här...
Det kan gå rejält med ström innan en jordfelsbrytare bryter. Se till att ha en hjärtstartare och en ambulans i närheten. Då är chansen större att de flesta överlever.
Inte bra idé.
Inte bra idé.
Känns det inte som att TS försöker att vara lite rolig nu?
Helt klar en av de konstigaste trådar jag sett här.
Om inte så borde man nog se över behovet av att folk går en elsäkerhetskurs som kan förklara hur LITE som krävs för att trilla av pinnen.
Risk för hjärtflimmer finns många timmar efter själva stöten.
Så har du tur, kanske "eleverna" hinner hem innan de dör.

Helt klar en av de konstigaste trådar jag sett här.
Om inte så borde man nog se över behovet av att folk går en elsäkerhetskurs som kan förklara hur LITE som krävs för att trilla av pinnen.
Risk för hjärtflimmer finns många timmar efter själva stöten.
Så har du tur, kanske "eleverna" hinner hem innan de dör.
Det finns betydligt säkrare sätt att få "känna på en stöt". Även om nu Professor Biegelmeier testade på sig själv så hade han läkare med hjärtstartare stod beredd.
30 mA (som de flesta jordfelsbrytare tillåter) är långtifrån en säker ström, det är valt som en kompromiss mellan säkerhet och läckströmmar som kan finnas. Hade man satt gränsen lägre hade det blivit säkrare, men jordfelsbrytaren hade löst stup i kvarten.
30 mA kanske har en sannolikhet på 1:10 000 att orsaka kammarflimmer, det är med andra ord inte nåt man ska utsätta sig för regelbundet.
30 mA (som de flesta jordfelsbrytare tillåter) är långtifrån en säker ström, det är valt som en kompromiss mellan säkerhet och läckströmmar som kan finnas. Hade man satt gränsen lägre hade det blivit säkrare, men jordfelsbrytaren hade löst stup i kvarten.
30 mA kanske har en sannolikhet på 1:10 000 att orsaka kammarflimmer, det är med andra ord inte nåt man ska utsätta sig för regelbundet.
och det hade i förlängningen varit ett mycket osäkrare alternativ, eftersom folk då skulle undvika jordfelsbrytare.men jordfelsbrytaren hade löst stup i kvarten.
JFB räddar <de flesta> liv - men inte alla! Att gillra en fälla som medför livsfara räknas som mordförsök och då folk med t.ex. pacemaker eller svagt hjärta snabbt kan stryka med, långt innan JFB'n utlösas är det mord som blir åtalspunkten. TS kanske tycker att det är kul att sitta i fängelse i 12-16 år, själv kan jag inte se humorn i det... Tiden kan i övrigt bli längre, helt enkelt för att dådet kan bedömas till att vara så slumpmässigt att det behövs "särskild utskrivningsprövning" för att komma ur kåken, detta betyder i realiteten förvaring till personen inte orkar göra djävulstyg = lastgammal eller död.
Det kanske är jag som är tråkig men jag har svårt att se humorn i det hela...
Det kanske är jag som är tråkig men jag har svårt att se humorn i det hela...