Nästa utmaning (spjällregulator för kamin)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Nästa utmaning (spjällregulator för kamin)

Inlägg av SeniorLemuren »

Nu skall de båda varvräknarna monteras som Icecap och jag strulat med sista tiden. Höstkylan börjar nu göra sig påmind.

Detta fick mig just nu att tända braskamminen. Det slog mig då att nästa projekt att lösa blir att styra spjället på kaminen så man slipper passa det i tid och otid. Varmluftstemperaturen till systemets värmeväxlare skall hålla mellan 120 - 140 grader och det är i dag ett evigt justerande av insugningsluften för att passa detta.

Skickade med en liten mysbild av den nytända kaminen.

Visste ni föresten att det funkar med filmformatet .mov som används av bland annat digitalkameran Olympus i filmläge, trots att You Tube inte känner igen formatet så tas det emot och fungerar ok.

Shiit!! som sagt var. medan jag suttit här och skrivit så knallade varmluftstempen upp til 250 grader. Kaminen liknar mer en kärnreaktor just nu. :mrgreen:
Senast redigerad av blueint 8 september 2012, 21:55:06, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: vad det rör sig om
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Nästa utmaning (spjällregulator för kamin)

Inlägg av Icecap »

Jag röstar för en servo av typen: stegmotor med gängstång.

Då behöver den mest en "hemmaläge"-brytare, man kan dock lägga till en "bortaläge" också, det räcker dock med endera samt räkning av steg. En knapp för "nu ska det tändas" kan kanske vara bra att ha också.

Temperatursensorn ska klara temperaturen bara, ut över det tar man vad man har.

Stegsekvensen är ju inte svår men i drivningen vill jag rekommendera att det programmeras in en time-out så att drivningen till stegmotorn slås av efter en kort stund i samma läge, det sparar energi och värmer inte upp motorn i onödan.

Båda delar ger längre levtid, dels på ackumulatorn och dels på motorn.
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

har du en tempgivare som standard på kaminen? eller är det något som du satt dit själv?
Har själv en braskamin som man få gå och pilla på hela tiden för att det inte ska slockna/brinna utav helvette så det tickar i hela kaminen.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Än så länge har jag ingen. Jag avser att använda en PT100 och mäta lufttemperaturen till värmeväxlaren. Den skall ligga runt 130 - 140 grader.
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

Jag följer ditt projekt med spänning. :tumupp:
Skriv svar