Fråga ang. skyddsjord och instrumentjord etc
Postat: 20 augusti 2012, 17:08:50
Hej!
Jag håller på att bygga upp ett litet elektroniklabb här hemma. Är tämlingen grön på detta än så länge. Jag har lite funderingar ang. jordpunkter, har gjort så att jag ansluter esd-bandet till jorden i ett jordat(!) vägguttag. Nu har jag köpt ett spänningsagg. (UNI-T UTP3702 köpt på Kjell o Company) med möjlighet att ta ut två olika spänningar. På detta agg. finns en kontakt som heter "Ground of instrument", instrumentjord. Denna kan med en metallbrygga sammankopplas med minus på det ena aggregatet och plus på det andra. Betyder detta att jag även bör ansluta klämman till jorden i nämnda vägguttaget för att få samma jordpunkt som esd-bandet, eller borde jag ansluta esd-bandet i instrumentjorden, eller hur ska jag koppla?
Jag håller på att bygga upp ett litet elektroniklabb här hemma. Är tämlingen grön på detta än så länge. Jag har lite funderingar ang. jordpunkter, har gjort så att jag ansluter esd-bandet till jorden i ett jordat(!) vägguttag. Nu har jag köpt ett spänningsagg. (UNI-T UTP3702 köpt på Kjell o Company) med möjlighet att ta ut två olika spänningar. På detta agg. finns en kontakt som heter "Ground of instrument", instrumentjord. Denna kan med en metallbrygga sammankopplas med minus på det ena aggregatet och plus på det andra. Betyder detta att jag även bör ansluta klämman till jorden i nämnda vägguttaget för att få samma jordpunkt som esd-bandet, eller borde jag ansluta esd-bandet i instrumentjorden, eller hur ska jag koppla?