Sida 1 av 1

Streama ljud med universalinterface

Postat: 19 augusti 2012, 15:36:47
av bigmac
Tja

Någon som vet om det finns något audio-streaming interface som man kan använda för att tex streama ut flyg eller komradio på nätet? Jag föreställer mig en liten dosa, 4x4cm ungefär som har 2st RCA-pluggar, några kontrollampor och en ethernet-port.

Inbyggt webinterface och möjlighet att streama direkt från enheten eller att feeda till en större server. Naturligtvis strömförsörjd via ethernetporten. Vet någon om det finns något sånthär?

Re: Streama ljud med universalinterface

Postat: 19 augusti 2012, 15:57:30
av wapper
I detta sammanhang är det bra att studera 6 kap 23 § i Lagen om Elektronisk kommunikation.

"23 § Den som i annat fall än som avses i 20 § första stycket och 21 § i radiomottagare har avlyssnat eller på annat sätt med användande av sådan mottagare fått tillgång till ett radiobefordrat meddelande i ett elektroniskt kommunikationsnät som inte är avsett för honom eller henne själv eller för allmänheten får inte obehörigen föra det vidare. Lag (2012:285)."

Re: Streama ljud med universalinterface

Postat: 19 augusti 2012, 17:01:50
av 13th.Marine
Borde väl en Sonos-enhet palla?

Re: Streama ljud med universalinterface

Postat: 19 augusti 2012, 17:35:24
av bigmac
wapper skrev:I detta sammanhang är det bra att studera 6 kap 23 § i Lagen om Elektronisk kommunikation.

"23 § Den som i annat fall än som avses i 20 § första stycket och 21 § i radiomottagare har avlyssnat eller på annat sätt med användande av sådan mottagare fått tillgång till ett radiobefordrat meddelande i ett elektroniskt kommunikationsnät som inte är avsett för honom eller henne själv eller för allmänheten får inte obehörigen föra det vidare. Lag (2012:285)."
Man kan redan idag lyssna på arlandas trafik, så den där lagen har ingen giltighet längre.

Re: Streama ljud med universalinterface

Postat: 19 augusti 2012, 17:36:06
av bigmac
13th.Marine skrev:Borde väl en Sonos-enhet palla?
tänkte mer en liten dedikerad pryl bara för detta ändamål...

Re: Streama ljud med universalinterface

Postat: 19 augusti 2012, 18:30:12
av lgrfbs
Kolla runt, lite. Jag tror att du kan få modulen att göra som du tänkt dig.
http://www.openpicus.com/

Re: Streama ljud med universalinterface

Postat: 19 augusti 2012, 18:33:10
av blueint
bigmac skrev:Man kan redan idag lyssna på arlandas trafik, så den där lagen har ingen giltighet längre.
Tillstånd har förmodligen inhämtats.

Re: Streama ljud med universalinterface

Postat: 19 augusti 2012, 20:39:49
av Micke_s
Lite smått beroendeframkallande att lyssna på flygplats, fast jag valde köpenhamn istället.

Ni får inte ge tips såhär på kvällen :evil:
http://www.liveatc.net/feedindex.php?type=international

Re: Streama ljud med universalinterface

Postat: 19 augusti 2012, 21:32:25
av Jonyverse
Radiostationer använder numera ofta streamingmoduler för att skicka programmaterial mellan tex en tillfällig sändningsplats och studion eller studio till sändare. Man har en utmodul och en inmodul. Priset är väl från lite dyrt till ännu dyrare. I första hand för punkt till punkt-förbindelse.

exempel http://www.barix.com/Exstreamer/771

Annars är väl de lösningar man brukar ha för streamad musiknätradio väldigt användbara och billiga.
Shoutcast och liknande kan du kolla.

En enkel dator typ mini-itx eller en avdankad maskin duger bra.

Re: Streama ljud med universalinterface

Postat: 19 augusti 2012, 22:07:34
av bigmac
Instreamer 100 gör precis det jag tänkte. TACK

http://www.barix.com/Instreamer/301