1-hjuligt släp till cykeln

Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26150
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: 1-hjuligt släp till cykeln

Inlägg av Icecap »

Det kändes helt OK, sedan har jag ju lite erfarenhet från cykeln: 5000km+ sedan jag byggde den senvåren 2010. Balansen är ganska OK om jag får säga det så. Motorn ger ju ingen spark i rumpan heller, kopplingssättet är ganska mycket en momentkoppling (med svagt moment) så det går bra.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: 1-hjuligt släp till cykeln

Inlägg av MiaM »

Med laddhybrid så kvittar det väl om man kör diesel eller bensin - verkningsgraden för bensinmotorer är väl bara ett problem när man inte kör fullgas och man vill väl faktiskt köra just fullgas i stort sett hela tiden man laddar (förutom om man av någon anledning absolut vill toppa upp de sista procenten på blybatterier - det tar tydligen klart längre tid och sker med klenare strömmar).

Bonusfråga: om du kör generator - kommer du då kunna köra generatorn som startmotor så att du får autostart eller i alla fall fjärrstart på förbränningsmotorn?

Mitt förslag på att växla läge mellan "väg-laglig" och "inhägnat" är att ha kodlås med två olika koder. Om du skulle råka köra på "inhägnat"-koden på väg (givegvis av misstag :vissla: ) så är det bara att slå av om du blir stannad, och slå vägkoden om nån vill provköra/inspektera... Glöm inte lagligkoden bara! :)
Användarvisningsbild
90kar08
Inlägg: 1602
Blev medlem: 3 september 2009, 15:27:45
Ort: Staffanstorp

Re: 1-hjuligt släp till cykeln

Inlägg av 90kar08 »

En dieselmotor har högre verkningsgrad även om man kör bensinmotorn på fullgas.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26150
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: 1-hjuligt släp till cykeln

Inlägg av Icecap »

Vinsten av skillnaden i effektivitet kan snabbt ätas upp av skillnaden mellan "har redan en bensinare som kör bra" kontra "ska köpa en dieselmotor". Skillnaden kräver att man ska uppnå ett visst antal mil/år för att det ska bli lönt och då min planering är att den ska klara 12mil+ per laddning vid 40km/t betyder det att jag extremt sällan behöver koppla in hybridkärran, mitt pendlande kommer att hamna på 11mil/dag.

MiaM: såklart ska det vara så! Då jag per definition måste ha någon form av dödmansgrepp (säkerhet och sånt) ämnar jag att, ifall jag kommer att kunde aktivera "inhägnad område"-läget alls :vissla:, ha det så att släpper man dödmansgreppet återgår den till "Cykel Klass 3"-läge direkt. Den exakta kombination för att aktivera "banläge" har jag inte planerat men jag kan tänka mig en sekvens typ: "hemlig handskakning" som kan aktiver detta läge. Såklart ska denna sekvens vara så att man inte på något vis kan råka aktivera detta läge oavsiktligt, det vore ju lagvidrigt :twisted:
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26424
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: 1-hjuligt släp till cykeln

Inlägg av danei »

90kar08: Nej, skillnaden i verkningsgrad ligger i att diesel motorn slipper sugförlusterna. Så med fulla spjäll är verkningsgraden likvärdig. Du kommer dock att få en lägre förbrukning med diesel, eftersom det är ett bränsle med högre energidensitet.
Super7
Inlägg: 201
Blev medlem: 4 februari 2010, 22:00:18
Ort: Häggeby

Re: 1-hjuligt släp till cykeln

Inlägg av Super7 »

OT så man kanske skulle vara :tyst:

Men som alla vet så täcker en liter vätska 1 m² med tjockleken 1 mm
delar man upp den där "skivan" i 1000 st 1*1 mm stavar och lägger på rad
blir det en kilometer. Så, en långtradare som drar 10 L/mil drar kontinuerligt i sig
en soppasträng om 1 mm² Visa mig den bogserlina om 1 mm² som klarar den vikten :lol:

respektingivande vilken energi det finns i drivmedel....
Användarvisningsbild
90kar08
Inlägg: 1602
Blev medlem: 3 september 2009, 15:27:45
Ort: Staffanstorp

Re: 1-hjuligt släp till cykeln

Inlägg av 90kar08 »

danei: Det är inte bara sugförlusterna som är skillnaden. Med en bensinmotor (ottomotor) kommer man i praktiken inte över 30% verkningsgrad medan man med diesel kan komma upp till och även över 50% verkningsgrad. Detta tack vare att dieselmotorn arbetar med högre kompression.

Edit: ledsen för OT
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5761
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: 1-hjuligt släp till cykeln

Inlägg av hcb »

... fast om jag minns rätt från kurserna i energiteknik jag läste förra årtusendet har [den ideala] Dieselcykeln lägre verkningsgrad än [den ideala] Ottocykeln. Dieselmotorns överlägsna verkningsgrad sades bero på den högre kompressionen. Moderna dieslar verkar inte följa de klassiska termodynamiska cyklerna speciellt väl, dock.
SeniorLemuren
Inlägg: 7812
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: 1-hjuligt släp till cykeln

Inlägg av SeniorLemuren »

danei skrev:90kar08: Nej, skillnaden i verkningsgrad ligger i att diesel motorn slipper sugförlusterna. Så med fulla spjäll är verkningsgraden likvärdig. Du kommer dock att få en lägre förbrukning med diesel, eftersom det är ett bränsle med högre energidensitet.
Sugförluster, låter som något damerna på malmskillnadsgatan kan råka ut för en regnig kväll. :D Men vad står det för egentligen?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26424
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: 1-hjuligt släp till cykeln

Inlägg av danei »

En ottomotor begränsar man effekten på genom att strypa tillflödet till motorn, det minskar verkningsgraden. En diesel minskar man effekten genom att ge den mindre bränsle. Men det är fortfarande fritt fram för luften. Nu är det inte helt sant längre med EGR ventiler och så vidare. Men det är vad jag syftade på.

Jag hittar tyvärr inga vettiga källor som visar varken det ena eller andra. Men jag är ganska säker på att verkningsgraden är likvärdig med öppna spjäll. Jag har inte sett något fordon med dieselmotor i snålbilssammanhang.
SeniorLemuren
Inlägg: 7812
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: 1-hjuligt släp till cykeln

Inlägg av SeniorLemuren »

Ok, jag förstår, du syftade alltså på något som inte är helt sant. Coolt.
Repen
Inlägg: 213
Blev medlem: 6 januari 2009, 20:11:31
Ort: Kvidinge

Re: 1-hjuligt släp till cykeln

Inlägg av Repen »

Det är det indikerade medeltrycket (det genom snittliga trycket under motorns hela arbetsförlopp) som i stort bestämmer en motors bränsleekonomi, på en diesemotorl kan man använda bra mkt högre tryck än på en bensinmotor pga knackningsprpblem med bensin.Sen om man optimerar kamaxlar och överladdning till en motor med ett konstant varvtal kan man komma till bättre siffror än om man måste ta hänsyn till att motorn ska gå effektivt på ett bredare register.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26150
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: 1-hjuligt släp till cykeln

Inlägg av Icecap »

Sedär ja, drog till jobbet med släpet fulltankat. Blev en del problem på vägen dit, helt enkelt för att bakdäcket på cykeln var så nött att jag fick ett par punkteringar. Samtidig var kilremmen ganska nött så jag fick inte full hjälp men det gick ändå att komma fram.

Drog direkt till Biltema o handlade lite, det blev nya däck, några gummikuddar för att isolera motorn mot kärran samt en ny rem, lite kortare.

Drog till jobbet, bytte däck och rem och då jag drog hemåt var alla system gröna och det gick bra! Jag höll en snitthastighet på 29,9 km/t, detta är jag inte nöjd med men jag har inget sätt att justera spelet på remmen varför den slirar ganska mycket när den blir en aning nött. Det är såklart bara en fråga om att skaffa något hjul som kan monteras på ett sätt så att jag kan ändra positionen och därmed hålla remmen lagom spänd, jag har bara inte hunnit med detta än helt enkelt.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: 1-hjuligt släp till cykeln

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Varför inte vaxa remmen! Det gjorde vi med tröskverken på den tiden jag var ung och vacker!
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26150
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: 1-hjuligt släp till cykeln

Inlägg av Icecap »

Tanken har funnits men just det att släppa spänningen på remmen är frikopplingen.

Jag skulle mycket gärna ha en lamellkoppling till detta - men det har jag inte och jag får göra det bästa av situationen.
Skriv svar