Sida 1 av 4

LM317 fundering (linjär regulator)

Postat: 10 augusti 2012, 22:47:11
av zoomyx
Mja, nu ska vi se här. Mina el skilz är väll inte toppen. Men hade tänkt mig att försöka mig på ett LM317 baserat labbagg.

Kollat runt lite och vad jag förstått så borde min ritning funka? Ville bara kolla vad ni smarta och erfarna säger :)
hopp.png
Som sagt inte värdens mest hightec grejjor men endå... Skulle vara kul med lite kommentarer innan jag beställer hem grejjorna :)

Re: LM317 fundering.

Postat: 10 augusti 2012, 22:50:28
av danei
Vilken funktion fyller D5?

Re: LM317 fundering.

Postat: 10 augusti 2012, 23:00:30
av Electricguy
Att styra om eventuell spänning som kan komma in bakvägen så man inte trycker in det i regulatorn.

Re: LM317 fundering.

Postat: 10 augusti 2012, 23:01:51
av danei
Skydda regulatorn mot backspänning med andra ord. Den tål inte det?
Bra då vet jag.

Re: LM317 fundering.

Postat: 10 augusti 2012, 23:02:08
av zoomyx
Enligt mig kändes den värdelös men har sätt flera som påstar att det är väldigt viktigt när man stänger av/ startar upp. Framför allt med nånting anslutet. Dom påstår att LM317:an skulle ryka :humm: Funderade på att skippa den men vet inte :?

Edit: Nu hann han visst före.

Re: LM317 fundering.

Postat: 10 augusti 2012, 23:03:28
av Electricguy
Tja, den gör ju iaf ingen skada där den sitter..

Re: LM317 fundering.

Postat: 10 augusti 2012, 23:04:43
av zoomyx
Sant. Men vad tror du i övrigt? Värt att bygga?

Re: LM317 fundering.

Postat: 10 augusti 2012, 23:16:15
av Borre
Värt och värt, behöver du en ställbar spänning så, ja antagligen.

Stämmer värdena i schemat är spänningen för hög. LM317 klarar normalt uppåt 40V, likriktad och glättat 40Vac ger över 55V.

Kom ihåg att sätta avkopplingskondensatorn så nära regulatorn som möjligt. Du kan med fördel sätta en på ingången också, det ska vara keramisk eller nån plast, inte elektrolytkondensator.

Re: LM317 fundering.

Postat: 10 augusti 2012, 23:18:17
av Klas-Kenny
Du bör byta trafon mot en som ger ut lägre spänning.

En som ger ut 40VAC blir 56VDC likriktat, antagligen ännu högre i tomgång. LM317 klarar max 40V skillnad mellan in-och utgång så du kommer elda upp den ifall du ställer LM317 att ge ut lägre än 16V.

Edit: Borre vart snabbast.

Re: LM317 fundering.

Postat: 11 augusti 2012, 01:03:05
av zoomyx
Jo det hade jag inte räknat med :oops: Men vad skall jag satsa på då? 30VAC? Eller funkar det med en vanlig 12-0-12 och köra 24?

Re: LM317 fundering.

Postat: 11 augusti 2012, 01:07:23
av Borre
Växelspänningen x roten ur 2 - minus spänningsfallet över två dioder så har du ungefärlig likriktad glättat spänning.
30Vac ger alltså närmare 42V.

24Vac ger dig ungefär 33V så då har du lite marginal också och bör få ut 30V ur regulatorn vid belastning, möjligen inte vid full strömuttag.

Re: LM317 fundering.

Postat: 11 augusti 2012, 01:11:10
av Klas-Kenny
Med en 12-0-12-trafo skulle du ju kunna avancera bygget lite också med automatisk växling av lindning, så slipper du slösa massa effekt när du kör på låg spänning ut.

Görs rätt enkelt med en OP och ett relä. :)

Re: LM317 fundering.

Postat: 11 augusti 2012, 10:13:51
av zoomyx
Borre: Tack för formeln. Visste att man skulle räkna med det men inte att den var så "enkel" :tumupp:

KK: Vad ska man då ha för OP? :humm: som sagt mina skilz är ju inte toppen och har inte brytt mig om att grejja med dom så mycket :vissla:

Har ju sett lite smått... Ska man göra nån med 2 ingångar som endast "slår till" när man kommer över en viss spänning? Och att signalen från OP:n styr reläet som gör att man byter från 0 - 12 till -12 - 12 och plockar ut 24V?

Re: LM317 fundering.

Postat: 11 augusti 2012, 10:25:15
av danei
Räkna på förlust effekten. Om du tar ut en låg spänning så blir det mycket energi som ska kylas bort från regulatorn.

Re: LM317 fundering.

Postat: 11 augusti 2012, 10:51:46
av MiaM
Jag skulle låta R1 vara en pot och R2 ett fast motstånd.

Om du får oxid på pot'en så kommer utspänningen att skena. Om du växlar som jag föreslår så kommer oxid istället ge lägre utspänning (lägsta som LM317 kan ge), vilket för nästan alla laster borde vara bättre.