Ångmaskindriven Steampunk-laddare för AA-batterier (fd USB)!

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
XON

Ångmaskindriven Steampunk-laddare för AA-batterier (fd USB)!

Inlägg av XON »

Jag har en galen idé som går ut på att bygga en Steam/Dieselpunkinspirerad laddapparat som drivs av någon slags mekanisk energikälla (Handvev? Ångmaskin? Vindsnurra?) och främst ska klara att ladda via USB (iPhone - 5V, 1000mA) :) Idén fick jag när vi körde ångmaskin här hemma med barnen och den bara måste man ju koppla till nåt vettigt :D

Samma gäller senare för en laddare för MacBook (eller annat liknande) och/eller vanliga laddningsbara batterier. Allt i ett kanske är för svårt/krångligt, men USB hoppas jag är relativt lätt?

Det jag främst behöver hjälp med är det elektriska/elektroniska, hur man kan alstra laddström (liten elmotor som generator?), stabilisering osv.

Tacksam för all tänkbar input och ytterligare idéer!
Senast redigerad av XON 9 augusti 2012, 17:26:12, redigerad totalt 2 gånger.
Johanb

Re: Steampunk-laddare för USB, MBPro etc!

Inlägg av Johanb »

Hehehe, hur mycket effekt kan man pressa ur en sån där leksaksångmaskin? Det skulle ju vara underbart att ladda mobiltelefonen på det sättet i sommarstugan :bravo:
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

1A är absolut en utmaning. Behövs det?
XON

Inlägg av XON »

Jo vad jag har förstått så kräver iPhone mer än de 500mA som många enklare USB-laddare ger..? Måste kanske inte vara just 1000mA men den behöver kunna klara iPhone iaf. :)

Jag kan tänka mig att slakta nån laddare, har t.ex. en 12V billaddare med USB som är speciellt för iPhone.

Men enkla lösningar premieras :) Om man gör en laddare för 1,5V batterier, och sen låter dessa driva USBporten med ström, så kanske man slår två flugor i en smäll..?

Lättare att ladda batterier än att driva USB-port direkt?

Edit: Jag skulle vilja lära mig lite basics om hur batterier och laddströmmar funkar..!
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Spänningsstabilisering lär bli problem. Men en SMPS med rätt spänningsområde kan ev lösa den biten.
XON

Inlägg av XON »

Jo precis, två stora frågetecken är vad som kan agera generator och stabilisering av ojämn mekanisk krafttillförsel.

Kanske någon liten elmotor från nån pryl, samt att man kanske slaktar nåt sånt här på innanmätet: http://www.clasohlson.com/se/N%C3%B6dla ... r384518000 *

Kan det tänkas?

Det kommer att bli lite Scrapheap Challenge/Hackett-DIY över det hela :)

* Den klarar 5V / max 1A enl. "mer information" och klarar alltså iPhön.
XON

Re: Ångmaskindriven Steampunk-laddare för USB, MBPro etc!

Inlägg av XON »

För att komma vidare behöver jag hjälp med att förstå hur en liten vanlig elmotor kan agera generator och vad man kan få ur en sådan.

Ett annat alternativ är att jag slaktar en liten nödgenerator med vev som jag har (tämligen kass grej som inte klarar iPhone tyvärr) men det känns inte så kul. (Kan ni hjälpa mig att förstå hur den funkar så kanske den kan moddas?)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Eftersom man inte kan dra 1A ur ett USB uttag utan vidare, är jag säker på att det går att ladda med lägre ström.

Den typen av allmänna frågor tenderar att inte få så uttömmande svar.
XON

Inlägg av XON »

Ok - vi kan säga att ett första steg blir att bygga en laddare för AA (NiMH) så kan jag hitta på nåt utifrån det som grund..!

Istället för att gå direkt på USB, det verkar för knepigt.

Då behöver jag bara veta hur jag får till en generator som kan ladda batterier...? :)

Jag ändrar rubriken...!
GFEF

Re: Ångmaskindriven Steampunk-laddare för AA-batterier (fd U

Inlägg av GFEF »

XON

>För att komma vidare behöver jag hjälp med att förstå hur en liten vanlig elmotor kan agera generator

Börja med att söka på elmotor och generator och hita vad som är olika............

Ful fråga............

ÄR ingen skiljnad...........
XON

Re: Ångmaskindriven Steampunk-laddare för AA-batterier (fd U

Inlägg av XON »

GFEF - tack för svar, det kan jag förstå (att det inte är nån skillnad)!

Jag ser att jag kanske formulerade mig lite tokigt; vad jag menade var hur jag rent praktiskt går till väga för att välja rätt "generator" :) Vad behöver den kunna ge ifrån sig för att ladda, och hur vet jag att en viss sådan är lämplig? Mäta med multimeter, eller gå efter vad den drivits med..?

Hur kommer rotationshastighet att påverka outputen från motorn/generatorn...?

Är som ni märker inte så kunnig inom området, men ska försöka googla på "laddström" och lära mig lite mer. Kom gärna med lite genvägar :D
Skriv svar