Sida 1 av 1

Snabb hushållsmaskin

Postat: 4 augusti 2012, 10:00:27
av roffeshusse
Jag har fått ärva en Electrolux hushållsmaskin från mitten av 50-talet. Maskinen fungerar hur bra som helst, men det finns ingen möjlighet att styra hastigheten, det är antingen full fart eller avstängd. När man ska göra en deg t.ex. hade det underlättat om man kunnat starta lite långsammare. Finns det något enkelt sätt att styra hastigheten på maskinen?

//R

Re: Snabb hushållsmaskin

Postat: 4 augusti 2012, 10:06:59
av kankki
Vet ju inte vad det är för slags motor men en motordimmer kan ju fungera..

Re: Snabb hushållsmaskin

Postat: 6 augusti 2012, 10:19:28
av roffeshusse
Ok, tack. Var får man tag på en motordimmer?

Re: Snabb hushållsmaskin

Postat: 6 augusti 2012, 11:45:15
av labmaster
I elbutiken men det kan vara bra att tänka på att en gammal hederlig 50-tals hushållsassistens från Electrolux kan ta skada av att sitta bakom en dimmer. Min mor har en sådan och den går som en klocka fortfarande.

Min kusin monterade en dimmer till min mosters hushållsassistens vars inköp skedde exakt samtidigt. Den har även den fungerat klockrent ända fram till 2009 då dimmern monterades. Motorn gick sönder kort därefter. Vid inspektion kunde konstateras att dimmern var monterad enligt konstens alla regler men just den motorn klarade inte av modifieringen.

Om du får samma resultat som min kusin det kan ju bara framtiden visa. Min mosters fina gamla hushållsassistens är numera mald och lever säkert ett annat liv i någon form.

Lycka till med din hushållsassistens!

PS. Det är ingen idé att någon ställer ytterligare frågor om den malda hushållsassistensen ty jag kan inte svara på dessa enär jag inte vet närmare detaljer än de som är redovisade ovan. DS.

Re: Snabb hushållsmaskin

Postat: 17 augusti 2012, 09:42:57
av roffeshusse
Ok,
tack för hjälpen!

Tanken på att den kanske skulle gå samma öde till mötes som din mosters assistent har fått mig att inse att jag nog får stå ut med att den rusar som en galning när man kör den. Hellre det ön att den står still...

//Björn

Re: Snabb hushållsmaskin

Postat: 17 augusti 2012, 12:24:22
av blueint
Om man mäter temperaturen på lindningarna kan man säkert undvika härdsmälta ;)