Hjälpmotor till cykel
Postat: 2 augusti 2012, 10:23:43
Mitt jobb är ju i Karlstad, som tur är kan jag jobba mycket hemifrån då min ekonomi just nu är extremt pressat.
För att spara pengar cyklar jag ibland till jobbet, faktisk har jag på sista tiden bara cyklat dit. Det är en mysig tur på 55km - i varje riktning, det är inget problem i sig men det tar en massa tid i anspråk, tid som jag annars kunde jobba, ändå är det trevligt att träffa kollegorna osv.
På min liggcykel har jag bara plats med en cykelkorg, alltså är mängden av grejer jag kan ha med begränsade också. Motionen i all ära men det är faktisk lite irriterande med dessa begränsningar så jag har funderat på möjliga alternativ.
Inspirerat av de el-cyklar man kan hitta i trådar här har jag planerat på min egen version, dock behövs pengar för motorer osv. och då jag för tillfället inte ens i princip har råd med mat är det svårt att gå vidare i det spåret.
MEN... jag har en gräsklippare! En Stiga cylinderklippare med en B&S motor med liggande axel på! Och då min gräsmatta inte fungerar med den typ gräsklippare har den stått ett tag (ett par år faktisk) och haft tråkigt.
Så jag kom på att nu, då jag ändå ska bygga ett släp till liggcykeln, kunde jag kanske "hotta upp" släpet med lite bensindriven prutt-prutt? Så jag har kollat lite och räknat på utväxling, funderat på hur jag skulle kunde göra en koppling osv. och jag tror faktisk att jag kan komma i mål med det hela.
Motorn är en B&S typ 91202 (148cm³, 3,5hk) och då informationen på nätet är synnerlig sparsam om man inte vill/kan betala är jag begränsat till att veta att tomgång brukar ligga runt 1800RPM och full patte runt 3600RPM. Med den hjulstorlek (16") och utväxling jag har räknat på ger det 52,7 km/t i topphastighet vilket jag tycker räcker långt på en cykel...
Gräsklipparen har ju redan en "koppling" bestående av ett flyttbart drivhjul med drivremmen om, den kan stramas eller släppas och på det vis koppla.
Det skulle i teorin får min vanliga transporttid mellan de två platser på 2:20 till att komma i närheten av 1:15 och det skulle ju vara trevligt. Samtidig ska jag klä in släpet så att motorn blir mindre synlig och så att släpet kan användas till att rent faktisk kunde transportera grejer på.
Vad jag kan se har jag allt jag behöver, dock lär det nog visa sig att jag saknar någonting men det får jag lösa eftersom. Min tanke är att bygga släpet ganska QaD ("Quick and Dirty") för att testa konceptet, fungerar det bra lär jag skaffa lite gummiupphäng (motorkuddar från Biltema) och bygga ett bättre avgassystem (bättre dämpning) för diskretionens skull, det finns ju ingen anledning att störa farbror blå med småsaker, de har rikligt att göra ändå.
Min tanker är att bygga släpet så att jag kan bulta motorenheten på vid behov, det ger samtidig möjlighet att bygga om motorns bärram med eller utan gummiupphäng osv.
Blir det ett fungerande resultat kan jag tänka mig att använda detta ett tag till jag har fått byggt min elektriska liggcykel, då kan jag bygga om släpet till att motorn driver en generator istället som sedan ger ström till cykeln och då laddar ackumulatorerna. På det vis kan jag bygga en hybrid el-cykel med riktig bra räckvidd, en jerry-can borde räcka väldigt långt om man vill det.
Men ett steg åt gången, först bygga släpet (som blir 1-hjuligt), sedan motor på och om det är stabilt kopplar jag motorn till hjulet.
För att spara pengar cyklar jag ibland till jobbet, faktisk har jag på sista tiden bara cyklat dit. Det är en mysig tur på 55km - i varje riktning, det är inget problem i sig men det tar en massa tid i anspråk, tid som jag annars kunde jobba, ändå är det trevligt att träffa kollegorna osv.
På min liggcykel har jag bara plats med en cykelkorg, alltså är mängden av grejer jag kan ha med begränsade också. Motionen i all ära men det är faktisk lite irriterande med dessa begränsningar så jag har funderat på möjliga alternativ.
Inspirerat av de el-cyklar man kan hitta i trådar här har jag planerat på min egen version, dock behövs pengar för motorer osv. och då jag för tillfället inte ens i princip har råd med mat är det svårt att gå vidare i det spåret.
MEN... jag har en gräsklippare! En Stiga cylinderklippare med en B&S motor med liggande axel på! Och då min gräsmatta inte fungerar med den typ gräsklippare har den stått ett tag (ett par år faktisk) och haft tråkigt.
Så jag kom på att nu, då jag ändå ska bygga ett släp till liggcykeln, kunde jag kanske "hotta upp" släpet med lite bensindriven prutt-prutt? Så jag har kollat lite och räknat på utväxling, funderat på hur jag skulle kunde göra en koppling osv. och jag tror faktisk att jag kan komma i mål med det hela.
Motorn är en B&S typ 91202 (148cm³, 3,5hk) och då informationen på nätet är synnerlig sparsam om man inte vill/kan betala är jag begränsat till att veta att tomgång brukar ligga runt 1800RPM och full patte runt 3600RPM. Med den hjulstorlek (16") och utväxling jag har räknat på ger det 52,7 km/t i topphastighet vilket jag tycker räcker långt på en cykel...
Gräsklipparen har ju redan en "koppling" bestående av ett flyttbart drivhjul med drivremmen om, den kan stramas eller släppas och på det vis koppla.
Det skulle i teorin får min vanliga transporttid mellan de två platser på 2:20 till att komma i närheten av 1:15 och det skulle ju vara trevligt. Samtidig ska jag klä in släpet så att motorn blir mindre synlig och så att släpet kan användas till att rent faktisk kunde transportera grejer på.
Vad jag kan se har jag allt jag behöver, dock lär det nog visa sig att jag saknar någonting men det får jag lösa eftersom. Min tanke är att bygga släpet ganska QaD ("Quick and Dirty") för att testa konceptet, fungerar det bra lär jag skaffa lite gummiupphäng (motorkuddar från Biltema) och bygga ett bättre avgassystem (bättre dämpning) för diskretionens skull, det finns ju ingen anledning att störa farbror blå med småsaker, de har rikligt att göra ändå.
Min tanker är att bygga släpet så att jag kan bulta motorenheten på vid behov, det ger samtidig möjlighet att bygga om motorns bärram med eller utan gummiupphäng osv.
Blir det ett fungerande resultat kan jag tänka mig att använda detta ett tag till jag har fått byggt min elektriska liggcykel, då kan jag bygga om släpet till att motorn driver en generator istället som sedan ger ström till cykeln och då laddar ackumulatorerna. På det vis kan jag bygga en hybrid el-cykel med riktig bra räckvidd, en jerry-can borde räcka väldigt långt om man vill det.
Men ett steg åt gången, först bygga släpet (som blir 1-hjuligt), sedan motor på och om det är stabilt kopplar jag motorn till hjulet.