Högtalarbygge och funderingar
Postat: 1 augusti 2012, 10:55:53
Högtalarbyggen är väl inget som är vanligt förekommande här på elekronikforumet direkt kanske, men här finns mycket folk med bra input och funderingar runt saker så jag kallar det för ett elektronikprojekt ändå och hoppas på lite input på min idé som jag ska börja bygga här om det inte framkommer grova misstag i mitt tänk!
Att vara gift och vilja ha en stereo med lite tryck i är en kombination som jag inte tror går ihop sig för många. Jag har alltid tex haft ett uppdämt behov av att ha hornbasar hemma som jag hade innan den beslutande parten kom in i bilden. Det hela handlar om den estetiska och skrymande biten. jag kan väl ha en viss förståelse över inlägget men jag har då aldrig haft svårt att prioritera golvytan
Jag har ett par högtalare med en 12" bas i som jag gillade ljudet i, de fick dock aldrig komma i närheten av vardagsrummet där vi lyssnar som mest på musik. så jag tänkte ge mig på att försöka kombinera alla önskemål och behov!
Så, ett hembygge, med ett tappat horn i botten(rött inringad) och en 3vägs högtalare i toppen
Det tappade hornet är inte ritat eller designat av mig utan kommer från en annan kille ( http://www.martinsson.cc/blog/index.php?m=03&y=10 ), det jag nu gör är att jag ställer det upp och bygger in det som en del av högtalaren i botten, det är en 6,5" bas som sitter i den/dem. det gör att yttersidorna blir i 19mm MDF istället för 12mm (innerväggar behåller dock 12mm tjocklek).
Ovandelen ska sedan husera en 3vägs högtalare med samma sorts 6,5" bas där med, de ska dock inte drivas ihop utan hornen ska kopplas separat som om det hade varit en hembiosub.
Den nuvarande designen lämnar ca 48 liter att leka med till basen, det är nu jag behöver lite hjälp, jag minns inget av hur man räknar på element och lådor! Klart är att basen ska delas vid 500Hz och att det blir en basreflex. Men hur ska jag bestämma mig för var jag ska stämma av lådan med portar osv? ska det bli en mindre låda så är det ju inga problem, jag kan ju alltid dela av utrymmet.
Detta är elementet som ska användas. http://www.audes.ee/?id=1777§ion=2096
Frågeställningar:
Hur dumt är det att bygga in hornen så här?
Hur räknar jag fram en bra lösning för elementen?
Att vara gift och vilja ha en stereo med lite tryck i är en kombination som jag inte tror går ihop sig för många. Jag har alltid tex haft ett uppdämt behov av att ha hornbasar hemma som jag hade innan den beslutande parten kom in i bilden. Det hela handlar om den estetiska och skrymande biten. jag kan väl ha en viss förståelse över inlägget men jag har då aldrig haft svårt att prioritera golvytan
Jag har ett par högtalare med en 12" bas i som jag gillade ljudet i, de fick dock aldrig komma i närheten av vardagsrummet där vi lyssnar som mest på musik. så jag tänkte ge mig på att försöka kombinera alla önskemål och behov!
Så, ett hembygge, med ett tappat horn i botten(rött inringad) och en 3vägs högtalare i toppen
Det tappade hornet är inte ritat eller designat av mig utan kommer från en annan kille ( http://www.martinsson.cc/blog/index.php?m=03&y=10 ), det jag nu gör är att jag ställer det upp och bygger in det som en del av högtalaren i botten, det är en 6,5" bas som sitter i den/dem. det gör att yttersidorna blir i 19mm MDF istället för 12mm (innerväggar behåller dock 12mm tjocklek).
Ovandelen ska sedan husera en 3vägs högtalare med samma sorts 6,5" bas där med, de ska dock inte drivas ihop utan hornen ska kopplas separat som om det hade varit en hembiosub.
Den nuvarande designen lämnar ca 48 liter att leka med till basen, det är nu jag behöver lite hjälp, jag minns inget av hur man räknar på element och lådor! Klart är att basen ska delas vid 500Hz och att det blir en basreflex. Men hur ska jag bestämma mig för var jag ska stämma av lådan med portar osv? ska det bli en mindre låda så är det ju inga problem, jag kan ju alltid dela av utrymmet.
Detta är elementet som ska användas. http://www.audes.ee/?id=1777§ion=2096
Frågeställningar:
Hur dumt är det att bygga in hornen så här?
Hur räknar jag fram en bra lösning för elementen?