Sida 1 av 3

MIG-problem [LÖST]

Postat: 24 juli 2012, 13:14:21
av TomasL
Min MIG började bete sig mycket konstigt, spottade och fräste, brände ingenting.
Har bytt Lytarna i den, och man kan då, efter vad jag förstått misstänka dioderna.
Har nu kontrollmätt dioderna.
0,5V i framriktning, avbrott i backriktning.
300K i framriktning, avbrott i backriktning.
Det är en gammal LUNA MiniMig 140 från -94.
Iofs kan ju dioderna uppvisa ett helt annat beteende vid last.
Så.... vad mer att titta på.

Re: MIG-problem

Postat: 24 juli 2012, 13:24:20
av Norpan
Kontaktorn om svetsen är 3fas.

Re: MIG-problem

Postat: 24 juli 2012, 13:28:52
av TomasL
Enfas
Dock sitter det en kontaktor i den.

Re: MIG-problem

Postat: 24 juli 2012, 13:33:29
av Norpan
Gasflöde, gastyp, jordning, är inte helt ovanliga fel.
Gastyp kan du kanske hoppa över om det hände helt plötsligt.
Har du fått en läcka på gasledningen kan det bli konstigt beroende på vinkel och böjning av slangpaket.

Re: MIG-problem

Postat: 24 juli 2012, 14:00:14
av TomasL
Kör med koloxid.
Gas kommer i handtaget, inga problem där, vad jag kan se.

Sitter en helvågsbrygga i den, med tre parallella dioder, kondensatorbank (utbytt) 4x22mF 63V
Drossel på jordklämman.
Kontaktorns enda uppgift är att koppla in matningen och koppla ut effektmotståndet som sitter över kondensatorbanken.


Rättelse, den är från -84 inte -94.

Re: MIG-problem

Postat: 24 juli 2012, 22:10:50
av ylle
Hur ser tråden ut? matar den ut en bit som blir röd och böjer sig, spottar lite, börjar om?
Svår att förklara, men en liknelse är att svetsen inte kommer "igång" utan den bara värmer hela biten mellan kontaktstycke och plåt, nästan så att den "smäller" av.

Blev det där begripligt? om det är så kan det vara problem med impendansen. Det blir samma problem när man på en fungerande svets går till en tunnare tråd och glömmer ställa om.

Re: MIG-problem

Postat: 24 juli 2012, 22:12:59
av TomasL
Vill minnas ungefär så

Re: MIG-problem

Postat: 24 juli 2012, 22:17:07
av danielr112
Dra ut ca en meter tråd. Lossa sedan spänningen till trådmatningen. Mät sedan utgånde spänning vid handtaget och se hur många ampere du kan punga ut. (Du får räkna lite)

På så vis kan du se om du får ut tillräkligt med spänning och kan ivf se om det är det som är problemet. Min gamle jag hade kunde man vid belastning se att spänningen var alldeles för låg och det var ett par dioder som var paj.

Re: MIG-problem

Postat: 24 juli 2012, 22:21:52
av säter
TomasL skrev:Kör med koloxid.
Intressant. :)

Re: MIG-problem

Postat: 24 juli 2012, 22:24:51
av danei
Det är inte MIG även om man antar att han menar koldioxid.

Re: MIG-problem

Postat: 24 juli 2012, 22:32:02
av TomasL
säter skrev:
TomasL skrev:Kör med koloxid.
Intressant. :)
Ja ja dioxid skall det naturligtvis vara.

Re: MIG-problem

Postat: 24 juli 2012, 22:34:03
av TomasL
danielr112 skrev: På så vis kan du se om du får ut tillräkligt med spänning och kan ivf se om det är det som är problemet. Min gamle jag hade kunde man vid belastning se att spänningen var alldeles för låg och det var ett par dioder som var paj.
Jo jag misstänkte att dioderna fått stryk iom att kondingarna la av (eller vice verca), men när jag mäter dioderna så verkar de ok, får kolla under belastning hur det ser ut uppenbarligen.

Re: MIG-problem

Postat: 24 juli 2012, 22:34:58
av Glenn
Man brukar iofs kalla svetsen fär migsvets även om man råkar utföra MAG-svetsning med den. (Efterssom koldioxid inte är en inert gas)

Re: MIG-problem

Postat: 24 juli 2012, 22:36:43
av TomasL
På samma sätt som kan svetsa pinne med en TIG.

Re: MIG-problem

Postat: 25 juli 2012, 08:21:29
av svanted
vad svetsar du i?
har precis samma problem om jag försöker svetsa en grov järnbit....
PUTT....PUTT....PUTT....PUTT....PUTT....
så gnistorna flyger..
tror det har att göra med att det inte blir tillräckligt varmt i svetsstället för att ljusbågen ska underhållas utan det blir bara
smälta av tråd = PUTT....smälta av tråd = PUTT....smälta av tråd = PUTT....smälta av tråd = PUTT....
prova med en bit tunnplåt...
eller förvärma järnbiten utav h-e