Har märkt att det fungerar bra om vi väljer RC men sen har jag fatat att det inte ska vara så bra
Kan någon förklara vad följande betyder
RC
XT
Fattar inte riktigt vad det handlar om...
Sen så undrar jag om det är en resonator man ska använda...
RC har jag uppfattat det som man ska välja då det microprocessorn har internt RC nät som sköter klocka/oscilator... XT kan jag tänka mig betyder extern och det väljer man om man har en kristall och två kondensatorer eller en resonator... personligen tycker jag inte det kvittar om man har resonator eller kristall och kondensatorer men jag använder bara resonatorerna då det blir mindre komponenter och mindre som kan strula... plus att den ser så grym ut...
Om det är PIC du menar så har du normalt 4 olika klockalternativ att ställa in:
LP Low Power Crystal
XT Crystal/Resonator
HS High Speed Crystal/Resonator
RC Resistor/Capacitor
[OBS! Nedanstående gäller 16F84, men jag är relativt övertygad om att det stämmer för de allra flesta normala PIC-kretsar. Är du osäker - läs i databladet. Där finns svaren på alla frågor som man kan tänkas ha.]
Läser man i databladen och kliar sig lite i huvudet ett tag så kommer man fram till följande förhoppningsvis:
Använd LP med en 32 KHz kristall
Använd XT för kristaller/resonatorer upp till 4 MHz
Använd HS för kristaller/resonator över 4 MHz
Använd RC om du har en EXTERNT motstånd och konding istället för kristall.
Har du en klocka från en någon annan enhet som ska driva PIC'en kör med vilken som av XT/HS/LP
Observera att man måsta ha ett motstånd och kondensator utanför PIC'en om man kör med RC. Det finns inget inbyggt så som vissa AVR-chip har.
Att använda en resonator istället för kristall kan spara in en tia eller så i en konstruktion. Men detta är då på bekostnad av noggranheten istället. En kristalls frekvens har en noggranhet på 0.002% medans en keramisk resonator snarare ligger på 0.5%. Fast om man inte ska bygga en klocka så är det inte så mycket att fästa sig vid.
Dock! Så ska man inte göra som Rickeboy gör. Dvs strunta i kondensatorena när man kör en resonator. En resonator behöver två konsensatorer ner mot jord lika mycket som en kristall gör för att fungera bra. I ärlighetens namn så ska det här nämnas att det finns 3-pinnars resonatorer som har inbyggda kondensatorer också, så använder man en sån så är det ok.
Denna använder jag -->> 74-620-62 (http://www.elfa.se)
Och JA... den har integrerade kondingar... dess stabilitet är 0,3% (då den är under 6Mhz, över så hade det varit 0,4% för just dessa resonatorer)...
Ta dig en titt på denna -->> 74-701-64 (http://www.elfa.se) Så får du upp en sida med allt från 2Mhz resonatorer till 32Mhz...
Stabilliteten är 0,3% på den resonatorn ja, sedan så tilkommer 0,5% i tolerans också....
En 4Mhz kristall är 3.14 kr dyrare än en resonator fast då tilkommer ju två kondingar för omkring 87 öre styck förståss.. Den som spar han har :-)
Fast jag kan ju hålla med om att det är enklare/snabbare att montera en komponent med 3 pinnar än 3 st med 2 pinnar...
På "min tid" för ett antal år sedan när jag höll på med elektronikkonstruktion som mest hade inte resonatorer med inbyggda kondingar blivit mainstream som dom är i dag kanske. En resonator för mig är en tvåpinnars lite billigare och sopigare "kristallkopia".
Jag frågar därför att vi bygger en robot på skolan med 16f74. vi har en exo3 kristalloscilator inkopplad men får det bara att funka med "RC"-klock vilket vi tycker är märkligt. handledaren säger att det inte ska funka med det men att det ska funka med XT, men då funkar inget...