Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)

Allt som rör 3D-skrivare.
ToPNoTCH
Inlägg: 4891
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)

Inlägg av ToPNoTCH »

Ingen kan ju anklaga dig för för lite brim i alla fall :lol:
Användarvisningsbild
xrayspex
EF Sponsor
Inlägg: 278
Blev medlem: 23 december 2010, 20:38:33
Ort: Limhamn

Re: Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)

Inlägg av xrayspex »

Ha ha, nej men faktum är att sedan jag började använda det har jag kunnat printa allt direkt på glasskivan utan lim/tape eller annat :)
Användarvisningsbild
frownlayer
Inlägg: 1823
Blev medlem: 17 maj 2012, 19:40:32
Ort: Reftele

Re: Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)

Inlägg av frownlayer »

Du skulle bara lära dig att trycka ihop modellerna så du kan spara lite plast 😉. Jag brukar lämna ca 1mm, så blir inte hoppen så stora heller.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)

Inlägg av tecno »

Dags för renovering av köksluckornas låsning. De gamla plastbitarna ramlar isär.
DSC_0151.JPG
DSC_0152.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
XorXaX
Inlägg: 409
Blev medlem: 27 maj 2004, 09:44:16

Re: Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)

Inlägg av XorXaX »

En hållare för Nintendo Switch-spel, och Switchen själv. Utskriven på en Ender-3 V2. De svarta konturerna runt molnet är ritat i efterhand med permanentpenna.

https://www.printables.com/model/530930 ... dock-mario
IMG20230902124145.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1788
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)

Inlägg av toffie »

tecno, vart ju hur bra som helst!

XorXaX, riktigt snyggt! Fina färger och molnet vart ju supersnyggt med det svartmålade!
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)

Inlägg av Henry »

En grej för att inte bygellåset skall vila och slå på stänkskärmen på elcykeln och ibland även trycka ned skärmen så den skaver mot hjulet samt få skärmen att kunna komma snett så den skaver. Fungerade helt perfekt och förstås gjort i svart PETG så det håller och smälter in i resten av den svarta cykeln.


1.jpg
2.jpg
5.jpg
3.jpg
4.jpg

Kan även göra en hel bit och gänga för M3 men tyckte det var lite overkill. :) Dessa bitar är väldigt starka och går inte att bryta för hand.


För övrigt intressant att EXIF datan visar vriden bild när jag höll kameran helt upprätt, inte fått detta förr. Dock direkt uppladdning från mobilen utan något gjort eller sparat som jag normalt brukar göra men bilderna blev så pass bra att jag inte tyckte det behövdes.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
simply
Inlägg: 497
Blev medlem: 19 januari 2006, 11:27:36
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)

Inlägg av simply »

Min Brother märkmaskin gick i backen för ett halvår sen och "klipp"-knappet gick itu. Försökte epoxy-limma den men höll väldigt dåligt, inte mycket till yta att limma på.
Försökte 3D-scanna fotogrametriskt men blev kasst resultat. CAD'ade upp den i F360 men blev aldrig klar, för mycket knasiga vinklar och fanstyg, svårt mäta, gav upp.

Häromdagen såg jag den ligga där igen och startade upp F360 och avslutade modellen, höftade lite och mätte lite, exporterade, skrev ut, test-monterade, justerade och skrev ut igen... blev ganska bra, funktionen är återställd iaf! 8)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Repaterion
Inlägg: 538
Blev medlem: 4 februari 2011, 00:57:32
Ort: Gustavsfors (Lite till vänster om världens utkant)

Re: Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)

Inlägg av Repaterion »

Inte mycket det senaste men en tratt till skrivare för att montera en 120mm på ett 80mm hål för mitt HEPA filter i skrivartältet.
Sedan har jag kladdat i hop ett fäste till SICK sensorerna. Dock så är måtten helt fel... ENligt måttet i CAD så skall dessa vara 24mm (R12) men det är knappt 23,5mm.
Får kolla kalibreringen plus att det är en tvinnad rulle insåg jag för skrivaren hade slitit av filamentet, det är samma ESUN PLA+ som spökar med mig. :roll: Kör nog på PETG nästa gång.
Skärmbild 2023-10-04 202154.png

På tal om PETG, såg en tidigare utskrift i PETG och det ser ut som att filamentet innehåller en hel del fukt att dömma av bilden, utskriften hade ju böldpest.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)

Inlägg av Henry »

Av någon konstig anledning har jag en gång fått det på vitt PETG, som iofs följt med en flytt och legat öppet hela tiden, men svart har jag nog aldrig sett det på och då ligger det ändå i rumsluft 24/7.
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)

Inlägg av Bonehead »

Jag har haft det problemet lite oavsett färg, visserligen inte ren "PETG" utan colorfabbs XT/Ngen men vad jag läst är det "mestadels" PETG. Hade nyligen en helt sprillans rulle(svart) som bubblade något fruktansvärt... Har dock märkt att det är betydligt värre när man använder större munstycken. Tidigare har jag sett smååå bubblor med 0.4mm munstycke, oftast ser man inte ens defekter i utskriften trots detta. Med 1mm munstycke är det en helt annan historia och det bokstavligen fräser ur munstycket och väggarna ser helt sprängda ut. :lol:
Samma svarta XT blev sedan hur bra som helst efter 6 timmar i torkskåpet.
IMG_7562.JPG
Annat sidoprojekt åt någon annan, man kan nästan gissa vad dom gillar för märke.
Gallret är ca 380mm på "höjden".
IMG_7431.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)

Inlägg av JanErik »

Kedjeskydd på externa växlar är ju inte normen - det finns helt enkelt inte att köpa. Så, jag har gjort ett, klippt och klistrat från https://www.thingiverse.com/thing:4868255 för att täcka även drevkassetten.
Förhoppningsvis ska kedjan hållas renare nu och ge mindre problem när det börjar snöa och j*vlas.
IMG_8029s.JPG
IMG_8033s.JPG
IMG_8035s.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Prins Valiant
Inlägg: 931
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)

Inlägg av Prins Valiant »

Hittade en fin modell att printa, en propeller med ställbar bladvinkel, fungerande enligt patent från 1935. En fantastisk modell där färdiga filer följer med i gcode, skapade i Pruca. Fungerade direkt med fantastisk precition i min Ender 3 Pro. Endast 1 problem, värmeplattans storlek stämmer ej. Den första strängen när skrivaren drar igång lägger den direkt utanför främre kant. Gäller att hålla rent från klämmor för glasskiva medan den lägger denna sträng.
Några drag med sandpapper på kuggarna så stämmer allt.

https://www.printables.com/model/282774 ... -mechanism

Skoj med alla fakta från konstruktören, även fakta kring filer. T.o.m. hylsnycklar för montage går att printa. Han beklagar att det inte blev kullager som på originalet, det blev ju bara fungerande rullager!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5829
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)

Inlägg av pi314 »

Ender 3D och plan platta
Efter att ha haft problem med att få plattan på min Ender 3D plan nog har jag nu fått den bra.
Originalplatta eller glasskiva? Blev glasskiva. Jag tror att min underliggande platta inte är helt plan.
Originalfjädrar eller "gula", bättre fjädrar? Kör fortfarande med original.
Skruvar som roterar när man vrider på rattarna? Jag låste dom med en mutter på varje skruv. En nackdel är att då kärvar skruvarna i hålen. Man måste "hjälpa" plattan uppåt när man justerar rattarna i högervarv (uppåt). När man känner att hjulet börjar gå lätt vet man att skruven "låst sig" i hålet i plattan.

Jag justerade microswitschen tills jag hade lite lagom drag i fjädrarna när skrivarhuvudet var på "papperstjockleks" avstånd från glasplattan.

Jag gjorde justeringarna av rattarna med den inbyggda XYZ-förflyttningsfunktionen. Jag började med "nära hörnen", ca X,Y = (10, 10), (10,200), (200,10), (200,200). När det var bra kontrollerade jag att det stämde nära mitten, runt X,Y = 80-130mm.

För att få utskrifterna att fästa på glasplattan använde jag hårspray. Ganska mycket, kanske totalt ca 10-15 sekunder, mest runt där utskriften skulle vara. Jag skärmade av med pappskivor så att jag inte skulle spraya skrivaren.

Linsskydd till kameran
En av dom första utskrifterna efter att jag fått till det blev ett linsskydd till kameran. Jag hittade en STL till ett linsskydd till en annan kamera på Thingiverse. Jag konverterade STL till OpenSCAD och skalade om den till min kamera.
Jag vet inte om konstruktionen framgår av bilderna, men jag var lite överraskad att det fungerade så bra som det gjorde.

Framifrån:
lenscover_front.jpg

Baksidan:
lenscover_back.jpg

Jag hade nog föredragit ett svart linskydd men det var vit PLA som satt i skrivaren. Jag använde "koncentrisk" som fyllning. Det ska ge bättre elasticitet. Som, jag tänkte att, "fjädrarna" behöver.

/Pi

Edit: Vid tillfälle ska jag köpa limstift/papperslim och testa det i stället för hårspray.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
kode
Inlägg: 38
Blev medlem: 21 maj 2011, 14:06:52
Ort: Linköping

Re: Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)

Inlägg av kode »

Bra idé med linsskydd, det hade jag inte ens tänkt på att man skulle kunna skriva ut.

Min ender 3 kom med glasplatta (det är ju en v2), men jag har en PEI-platta på väg, glaset fäster nästan för bra på en del grejer för mig, med resultat att jag behöver tramma om när jag väl fått loss en del utskrifter. PEI ska ju fästa bra när det är varmt och släppa när det är kallt, och då kommer jag även kunna plocka bort den och enkelt lägga tillbaks utan att ha stört skruvarna på bädden sen.

Vad gäller fjädrar så är det mer att man kan slippa tramma om lika ofta då de gula är lite styvare (en del kör t.om. med silikonpluppar), inget som egentligen gör så mycket varken till eller från för planheten när du väl fått till den.

Men det som definitivt gjort en skillnad vad gäller tramning är att jag skaffade en crtouch (crealitys spin på bltouch) för att snabbare kunna läsa av hur skev bädden är, det firmware jag installerade på skrivaren berättar sedan vilken av skruvarna jag ska justera och åt vilket håll. Man kan sedan bygga en mesh av bädden och kompensera för ojämnheter de första lagren. Sedan är det iaf för mig inte några direkta ojämnheter att tala om när jag sedan fått det justerat, definitivt inom de toleranser iaf jag förväntar mig.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar