Driva minimotor med utväxling 1:1000

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
dar303

Driva minimotor med utväxling 1:1000

Inlägg av dar303 »

Hej,

Jag behöver en extremt långsam rotation och har därför skaffat en sån här motor:
Bild
http://www.pololu.com/catalog/product/1596

Det står 14 rpm vid 6V, jag skulle även vilja ha den justerbar i hastighet och behöver slänga ihop en kontrollkrets. Ska jag köra på en ställbar strömgenerator eller ska jag testa PWM med en 555:a, vad tycker ni?
H.O

Re: Driva minimotor med utväxling 1:1000

Inlägg av H.O »

Det är väl som med så mycket annat - det beror på.....

Om du kör konstant ström genom motorn så får du konstant moment. Under förutsättning att belastningen är konstant så får du även konstant varvtal men om belastningen ändras kommer även varvtalet att ändras. Samma sak med konstant spänning egentligen (vilket ju en vanlig PWM utan feedback är), när belastningen ökar drar motorn mer ström vilket ger högre spänningsfall över resistansen i motorns lindning vilket gör att varvtalet sjunker.

Om du vill kunna hålla hastigheten konstant även med varierad belastning så är nog "konstant" spänning (PWM eller linjär regulator) med lite I*R-kompensering det enklaste. Nästa "snäpp upp" är återföring från tacho eller liknande och det blir kanske inte så lätt på den lilla motorn.

Men det enklaste är nog att prova i den tänkta applikationen, det kanske fungerar utmärkt med konstant (men justerbar) spänning.
Användarvisningsbild
dar303

Re: Driva minimotor med utväxling 1:1000

Inlägg av dar303 »

Tack för tipsen H.O!

Det kommer att vara konstant belastning, den driver en roterande glasskiva på 150mm via remhjul med förhållande ca 1:5, skulle behöva ha den ännu saktare, ska testa med 1:8 på hjulen också.

Det lutar åt att jag använder en lm317, keep it simple, det är nog komplicerat som det är!

Det är till en oldschool lasereffekt kallad lumia-hjul, tråd kommer om några veckor, har deadline och spelning om en vecka!
Skriv svar