Sida 1 av 3
Paintbollbomb a la Counter-Strike
Postat: 12 juli 2012, 12:07:59
av hygren
Vi vill spela counterstrike-inspirerat bombplats-spel (tidsgräns, plant/defuse) när vi spelar paintboll. Tänkte designa en ”bomb” som ska fungera som i spelet, dock ej explodera

.
Tänker mig en låda snyggt lackad som en bomb, kanske rentav en replika av bomben i Counter-Strike.
Kravlista:
# Stor som ett mjölkpaket ungefär
# Stor display för att visa tid kvar
# Högtalare med volym nog att fylla spelfältet (ropa ut ”bomb armerad” samt olika tider kvar).
# Armera-knapp
# Desarmera-knapp
# Något interface för att ändra rundtid, armeringstid, desarmeringstid, bombtid etc.
Så det är ju några parallella spår här:
# Plattform, något som har stöd för ljudklippuppspelning, finns det någon arduinoliknande sak med stöd för detta?
# Batteri, tänker mig batterihållare för några AA eller liknande, kanske 9V, inte ett stort problem.
# Högtalare, kanske slakta någon billig bärbar mp3-högtalare?
# Låda.
# Knappar, eller kanske en knappsats och man ska slå in den vanliga koden i counter-strike 7355608, tar mer uppmärksamhet från den som plantar så han inte kan koncentrera sig på annat.
Re: Paintbollbomb a la Counter-Strike
Postat: 12 juli 2012, 12:21:56
av victor_passe
Blir nog svårt att få ljud som ska höras 100m bort utan att göra folk i närheten döva.
I övrigt är det inget svårt projekt, det lite trixxiga kan vara att spela upp ljud. lättast är att antingen styra en mp3spelare eller spara ljudet i ett flashminne och spela upp med PWM.
Köp antingen en arduino (rekommenderar jag INTE) eller pickit2 eller pickit3 med labbkort eller motsvarande produkt från atmel(AVR)
Jag kan PIC så jag skulle rekommendera PIC.
Några 7segment led displayer eller LCD är inte svårt att driva, vill du driva LED så kolla upp multiplexing. LCD(HD44780) skickar du bara kommandon till.
Re: Paintbollbomb a la Counter-Strike
Postat: 12 juli 2012, 13:00:27
av Icecap
Det finns ljudkretsar just för att kunde styras av mikroprocessorer: 73-114-00 och 73-114-42
Re: Paintbollbomb a la Counter-Strike
Postat: 12 juli 2012, 13:13:15
av FormerMazda
victor_passe skrev:Köp antingen en arduino (rekommenderar jag INTE)
Kan inte detta trams upphöra snart?
Killen frågar ju efter arduino, gissningsvis för han kan det, varför ska han då behöva ge sig in på annat? Gilla läget att arduino fyller 99% av alla hempulares behov, och det utan att man måste lära sig en massa. Jag gav PIC en ärlig chans en gång, men efter en helg där jag inte fått liv i nåt med PIC så sålde jag allt, programmerare mm.
Arduinon tog mig en eftermiddag så hade jag PWM-styrt en RGB-LED till olika färger genom att skicka kommondon via serieporten.
Nåväl, on topic: Snabb googling gav en träff på en modul att spela upp MP3 med:
http://www.sparkfun.com/products/10628
Som visning på återstående tid så skulle jag ha letat efter nån lite större 7-segments LED-moduler. Och för ljuduppspelning tycker jag det låter helt rätt med nån färdig portabel uppspelar-pryl.
Men hörbaret i det fria på stora avstånd är svårt att få till i en mjölkkartong. Kanske pip-ljud vore bättre?
Re: Paintbollbomb a la Counter-Strike
Postat: 12 juli 2012, 14:09:55
av hygren
Jag är egentligen VHDL/Verilog-utvecklare och hårdvarukonstruktör (PCB sch+layout), men har pillat lite smått med PIC. Jag bryr mig inte om vilken plattform det är, utan jag letar snarare efter ett utvecklingskort som är billigt och har stöd för att lagra och spela upp ljud. Behöver ju inte så långt inspelat och inte i fantastisk kvalitet, så ett utvecklingskort med någorlunda inbyggt minne kanske räcker? Annars kan jag ta något utvecklingskort jag redan har och köpa en så'n här:
http://www.sparkfun.com/products/11029
Men tycker det är segt att beställa från sparkfun, dyr frakt, kanske tull etc...
Re: Paintbollbomb a la Counter-Strike
Postat: 12 juli 2012, 14:11:37
av Meduza
Jag skulle kört med ett par
tryckkammarhögtalare (horn) i stil med dom som används på tunnelbanestationer osv och byggt en låda som rymmer 2st "rygg mot rygg"
(så att lådan blir en rektangulär platt box), sedan en
klass-D förstärkare och två stycken
RC-batteripack på 7.2V
som seriekopplas för att driva förstärkaren och sedan driver arduinon och mp3 shielden genom en 12V spänningsregulator eller dylikt.
Dessa högtalare ger förvånansvärt mycket ljud för storlek och effekt, men kanske inte i någon superljudkvalitet precis...
Jag tycker att Arduino är en rätt vettig ide till skillnad från ovan.
Sparkfun är lite segt, men du vet väl att Electrokit har många av deras produkter i sverige?
http://www.electrokit.com/mp3-player-shield.48662
Re: Paintbollbomb a la Counter-Strike
Postat: 12 juli 2012, 14:56:41
av Micke_s
Kör två st tryckkammarhögtalare och sätt ett 3-ben kamerafäste för kunna få upp högtalaren.
Sedan skulle jag nog rekommendera att du kör någon trådlös länk från timern till högtalaren, misstänker annars att det kan bli en del färg i högtalarna annars....
Där finns det minst två alternativ, du kan köra en trådlös modul som skickar data eller skicka själva ljudet.
Re: Paintbollbomb a la Counter-Strike
Postat: 12 juli 2012, 14:59:49
av hygren
Aaah, intressant, om högtalarna placeras centralt på spelplanen med trådlös länk till bomben så går det ju ropa ut tid kvar då och då samt om den blivit plantad med mera.
Kanske då är bäst att placera så lite som möjligt i bomben.
Re: Paintbollbomb a la Counter-Strike
Postat: 12 juli 2012, 15:14:22
av Micke_s
Hur stor är banan totalt? Det avgör lite vilka radiomoduler man bör titta på.
Re: Paintbollbomb a la Counter-Strike
Postat: 12 juli 2012, 15:24:06
av hygren
Har ingen specifik bana i åtanke, men säg 100m radiell räckvidd för att täcka in alla.
Re: Paintbollbomb a la Counter-Strike
Postat: 12 juli 2012, 15:35:18
av Micke_s
Xbee Pro skulle kunna vara något
eller dessa jag har sneglat på mouser.com och sök på WT41-A-AI4 ,fast de är lite svårare att löda.
100meter kräver bra moduler.
Re: Paintbollbomb a la Counter-Strike
Postat: 12 juli 2012, 15:54:30
av dar303
Jag har byggt en del små portabla högtalargrejer med spelare och jag kan rekommendera Amp32 från Janaf här på forumet:
http://shop.41hz.com/shop/item.asp?itemid=38
Det är mycket bättre ljud och kvalitet på det är från Sure, har flera därifrån också!
Jag håller med om hornhögtalare om det ska vara SKITHÖGT men en annan lösning för lägre volym är en peerless 3" fullrangehögtalare från hifi kit,
http://www.hifikit.se/index.php?id=2489
Två sådana i en liten stängd låda drivet av en Amp32 låter högt för sin storlek!
Jag brukar köra på industri-mp3-spelare till mina byggen men det är till installationer och liknande där det finns budget, en AdHoc mp3+ går på ca 5000:-.
Bättre är väl en waveshield (tror jag den heter) till arduino, finns hos adafruit tror jag.
Re: Paintbollbomb a la Counter-Strike
Postat: 12 juli 2012, 16:47:29
av hygren
http://www.electrokit.com/rflink-433mhz ... gare.47204 ska enligt datablad ge över 150m i räckvidd i 1000BPS.
Re: Paintbollbomb a la Counter-Strike
Postat: 12 juli 2012, 16:59:24
av Micke_s
för 89kr så är det bara att testa

Re: Paintbollbomb a la Counter-Strike
Postat: 12 juli 2012, 17:43:40
av hygren
Gottegrejer beställt, arduino + arduino mp3 shield, den trådlösa länken ovan samt hornhögtalaren. Det är skönt att beställa grejer, aaaaaah.
