Sida 1 av 2
Motorsvets/Elverk likriktardiod problem
Postat: 11 juli 2012, 22:29:58
av Båtdoktorn
Har en motorsvets som slutat fungera.
Mättade mig till att två plusdioder var trasiga.
På två olika faser (sitter 4 dioder på varje fas 2+ och 2-) och att det inte var några jordfel eller någon större skillnad på resistansen i lindningarna.
Bytte de två trasiga mot två liknade som jag köpte på
Elfa.
Provade så allt såg bra ut med multimetern och provstartade.
Elverket fungerade nu men när jag provade svetsen så dog allt igen.
Denna gång var både den nya och den gamla dioden trasig på samma två faser.
Har ni några idéer? Måste jag byta så att de sitter samma typ av dioder i varje "par" ?
Varför slutar elverket att fungera när två dioder är trasiga?
Re: Motorsvets/Elverk likriktardiod problem
Postat: 13 juli 2012, 21:14:17
av Båtdoktorn
Här nedanför är databladen på dioderna.Är de "kompatibel" med varandra?
Har försökt att tyda databladen men

Re: Motorsvets/Elverk likriktardiod problem
Postat: 13 juli 2012, 21:52:11
av prototypen
8AF verkar ha lite bättre prestanda.
Man BÖR byta båda dioderna när de sitter i parallell MEN se upp det finns med olika polaritet till höljet (se sidan 5 från Vishay)
Schemat är felritat runt likriktaren, alla dioder ska peka "uppåt".
Protte
Re: Motorsvets/Elverk likriktardiod problem
Postat: 13 juli 2012, 22:36:18
av MiaM
Bra med voltmätaren efter jordfelsbrytaren så att man slipper kunna se vad man har för spänning innan man återställer jordfelsbrytaren

Re: Motorsvets/Elverk likriktardiod problem
Postat: 17 oktober 2012, 20:03:41
av Båtdoktorn
Har nu bytt två par dioder.Men en diod gick sönder nästan direkt.
Tror att detta schema stämmer bättre.
Kan kondensationerna döda dioderna?
Är inte kortslutning i kondensationerna vad jag kan få fram.
Tycker att de inte kan vara så många fel..
Schemasvets.jpg
Re: Motorsvets/Elverk likriktardiod problem
Postat: 17 oktober 2012, 21:41:32
av Electricguy
Nu när ändå ämnet är uppe så måste jag fråga en sak. Vad är egentligen fördelarna/nackdelarna med en motorsvets i förhållande till en transformatorbaserad?
Re: Motorsvets/Elverk likriktardiod problem
Postat: 17 oktober 2012, 22:32:32
av prototypen
Min svetslärare sa att de ger en bättre ström. Jag vet inte för jag har aldrig fått prova.
Nackdelarna
Är stor, tung och klumpig med en verknngsgrad runt 50%
Protte
Re: Motorsvets/Elverk likriktardiod problem
Postat: 18 oktober 2012, 07:43:25
av ds77
En fördel är att du kan ha den ute i skogen långt från närmsta eluttag och reparera din maskin på plats när du kört sönder något...
Re: Motorsvets/Elverk likriktardiod problem
Postat: 18 oktober 2012, 08:15:07
av BMI
"Vad är egentligen fördelarna/nackdelarna med en motorsvets i förhållande till en transformatorbaserad?"
I dag med modern elektronik är där nog inget som är bättre med motorsvets.
Men för 40-50 år sedan var det top of the line.
Den levande massan i svetsen gav en ordenlig knuff i starten när man tänder pinnen.
Med elektronik sköter man ju den biten i dag.
Nackdelen har nog alltid varit vikten.
Men även i dag när man snackar med svetsare så har ju alla sin uppfattning om strömkällorna . "Det är lite som vilken förstärkare som har det bästa ljudet"
Re: Motorsvets/Elverk likriktardiod problem
Postat: 18 oktober 2012, 11:30:43
av Electricguy
Ahh okej. Tack för förklaringen.

Re: Motorsvets/Elverk likriktardiod problem
Postat: 18 oktober 2012, 20:30:42
av Båtdoktorn
Hur mäter jag enklast om det är något fel på kondensatorerna.
Vilken typ av kondensator är det. Hittar inget liknade i Elfa.
Men den stora frågan kan trasiga kondensatorerna döda dioderna.
Eller är dioderna inte rätt till denna applikation?
2012-10-17_19-34-36_145.jpg
Re: Motorsvets/Elverk likriktardiod problem
Postat: 18 oktober 2012, 20:37:46
av Icecap
Elektrolytkondensatorer torkar ut med åldern, frågar bara vilken ålder som gäller. Om de kan ha sönder dioderna kan jag se som båda och, är alltså osäker.
Ser ut som 60µF 500Vac, 65-772-45 kanske skulle duga.
Re: Motorsvets/Elverk likriktardiod problem
Postat: 7 december 2012, 19:43:09
av Båtdoktorn
Har nu provat och byta kondensator och alla dioder på plus sidan. Men alla dioder gick sönder bara av att starta bensinmotorn.
Så jag tror att det är diod modellen som inte är rätt. Kan det vara så?
Vilken diod skulle kunna fungera? Verkar inte finnas så stort ut bud av B-47 kapslar längre.
Re: Motorsvets/Elverk likriktardiod problem
Postat: 7 december 2012, 20:56:50
av MadModder
Hmm... det ser ut som plus och minus går ut genom de grova kablarna anslutna till vänster och höger om halvmånarna?
I så fall borde ju dioderna på plussidan ha anoden i höljet, och de på minussidan ha katoden i höljet...
Är ingen på minussidan trasig?
Re: Motorsvets/Elverk likriktardiod problem
Postat: 7 december 2012, 21:27:03
av Båtdoktorn
Så är det minus på en halvmånen och plus på den andra. Hittar inget fel på minus sidan.